Junifrue Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Jenta mi på 11 mnd har egentlig alltid sovet stort sett godt. Hun våkner lite eller ingenting om natta og sover for det meste lenge, til etter 9 hvertfall. Mannen og jeg har diskutert dette litt, bør vi egentlig venne henne til å stå opp litt tidligere? Han mener ja, jeg mener det kan vente til barnehagestart (får nok ikke plass før i august). De dagene vi skal noe tidlig og derfor står opp tidligere blir det bare tull med dagsovingen, hun blir dautrøtt i 5-6-tiden og dermed overtrøtt til hun skal legges. Hun sover en gang om dagen til vanlig. Hva syns dere? Bør vi venne hene til tidligere morgener alt nå eller kan det vente? Hun legger seg vanligvis i sjutiden. Problemet er at hvis hun ikke er skikkelig trøtt så kan hun holde på i timevis før hun sovner. Får hun være oppe til hun blir trøtt kan dette ta en times tid istedenfor, og hun sovner da i 20-20.20-tiden istedenfor å holde det gående til langt på natt. Er det greit å holde henne oppe disse kveldene eller bør vi være strenge på rutinen? Hun spiser 4 hovedmåltider til dagen, stort sett 3 grøtmåltider (med og uten frukt) og middag. Brød er hun veldig lite interessert i, hun får det tilbudt hver dag, men vil som oftest ikke ha. Hun får mme (nan2) til grøten og vann til middagen. Hun vil IKKE spise oftere enn 3. hver time. De siste par ukene han hun fått en flaske mme noen netter/kvelder, selv om det er flere måneder siden hun ble nattavvent. Får hun ikke mme så sovner hun heller ikke. Kan dette være et tegn på at hun ikke får i seg nok mat om dagen? Hun sover jo så lenge om natta at dagene blir for korte til å klemme inn et ekstra måltid. Hun er ikke en tungvekter akkurat, men hun følger sin egen kurve fint. Tar imot alle tips, råd og kommentarer med takk:)
Maitrollet Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 Tror jeg ville satt pris på de lange morgnene og heller latt henne være oppe litt de kveldene som dagsovingen blir bare tull. Så lenge hun ikke skal tidlig opp hver dag har det nok ikke så mye å si. Men så har jeg en som sliter med nattesøvn og ville satt pris på litt lengre morgner for å sove ut litt selv. Tror dere må finne ut hva som passer best for dere selv. Det viktigste er at frøkna får nok søvn totalt.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Gutten våres er 10,5 måneder og har blitt et skikkelig B-menneske trur jeg. Vi sliter med og lurer på litt av det samme. Skal han legges til fornuftig tid så må puppen til, ellers holder han seg våken til 21-22-tiden. Han har det med å våkne med jevne mellomrom ila kvelden før vi legger oss, og sover ikke godt før vi har lagt oss alle 3 sammen. Ofte blir det til at jeg tar han opp sammen med oss i 21-tiden og frem til vi legger oss. Tenker jo at dette strider mot alle søvnråd, så har dårlig samvittighet men det funker greit akkurat nå. Vi har snakket om å vekke ham på morningen, men de kveldene han har vært sent oppe lar vi ham sove ut. Vi har nattavvent nå i romjula, men han våkner og "maser" hyppig etter 6 på morgenen, og sover videre til 9 om han får pupp. Trur han trenger det jeg.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Liker din baby avocado? Avocado er veldig fint å gi til kveldsmat for at baby skal være mett lenge. Du kan blande med grøt, revet eple eller gulrot, banan, osv. La minst halvparten av måltidet bestå av avocado. Tilsetter du 1 ts kaldpresset olje - som i utgangspunktet ikke er helt nødvendig, sikrer du en mett baby med stabilt blodsukker lenge! Jeg har gitt avocado til kveldsmat i snart et halvt år. Begynte vel med det ved 7-8 måneder. Min baby eeeelsker avocado. Og sover godt og lenge også. Det går jo an å prøve!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå