Gå til innhold

Ang det å vente med å prøve...?

Tingeling_2010

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg er ny her, og hører kanskje per definisjon ikke til her inne på dette forumet, men kanskje dere kan hjelpe meg litt allikevel...?

Hadde en utskrapning i går, og legen mente at det kanskje ville være lurt for meg å vente 3 sykluser før jeg begynte å prøve igjen. Det har jeg da ikke så veldig lyst til. *utålmodig* Jeg vet at denne legen vanligvis sier at det ikke er noen medisinsk grunn til å vente etter en SA/MA, da han har sagt det til venninner, men altså ikke til meg.

Har et barn fra før, og henne fikk jeg etter å ha hatt en tidlig SA (uke 4-5) og en MA med utskrapning (uke 8). Ble gravid etter første mens etter utskrapningen, og da gikk det altså veldig fint uten noen som helst blødninger i svangerskapet.

Nå som vi prøver på nr to har jeg hatt en tidlig SA (uke 4) og en MA med utskrapning igjen (uke 7). Hjertet hadde aldri begynt å slå.

Med tanke på historien med barnet jeg allerede har så frister det veldig lite å vente med å prøve. Hva ville dere gjort?

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Med så og si samme historie bare at det levendefødte kom først valgte vi å kjøre på. Dessverre fikk vi nå etter abort nr 5 bekreftet en mistanke vi har hatt om at dette ikke lar seg gjøre "på egenhånd", så vi går i gang med utredning med mål om bruk av donor i februar. Så lenge man ikke har bekreftet en årsak til at det går galt sier de jo at det foreligger liten grunn til å vente, fordi det kan gå bra. Men dersom dere bor nært privat klinikk ville jeg tatt kontakt der. De opererer ikke med de samme "grensene" som det offentlige, og kan være villig til å gi medisinsk støtte tidligere enn ved offentlige sykehus.

Ang å vente 3 mnd er det vel få holdepunkter for at det rent medisinsk har noen betydning, men noen anbefaler å vente dersom man er svært sliten og nedbrutt av gjentatte mislykkede forsøk. Kan være "godt" å ta en pause da.

• 4 uker senere...

Har hørt at det kan være lurt å vente en syklus slik at man er sikker på at livmoren er helt tømt etter forrige abort. Men fikk beskjed av gynekologen at det uansett ikke var noen krise fysisk å bli gravid rett etter en abort. Men som hun over skriver, kan det være psykiske grunner til at det kan være lurt å vente. Men de kjenner du jo best på selv og vet hva som er bra for deg. Masse lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

Sannsynligheten for å oppleve en påfølgende ufrivillig abort er ikke større dersom du blir gravid igjen raskt etter den forrige aborten.

Som de råder deg til over her, må du selv vurdere om du er sterk nok psykisk til å gå i gang med et nytt svangerskap, og om du kan takle en eventuell ny abort om kort tid.

I mitt siste svangerskap ble jeg gravid rett etter en SA, uten menstruasjon i mellom. Det svangerskapet endte faktisk helt perfekt, men det var ikke planlagt å bli gravid igjen så fort etterpå, og når jeg tenker tilbake så hadde det nok vært hensiktsmessig å vente litt. Jeg vet nemlig ikke om jeg ville taklet det dersom jeg hadde mistet på ny, samt at det var stress å ikke vite om graviditetstesten gav positivt utslag pga det forrige svangerskapet eller et nytt svangerskap.

Lykke til med prøvingen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...