Gå til innhold

Litt tanker rundt vekt i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

I løpet av mitt første svangerskap la jeg på meg litt over 20 kg. Fikk aldri noen kommentarer fra jordmor ang dette, og tenkte faktisk ikke så mye over kiloene som kom heller. I tillegg så raste jeg ned i vekt mens jeg ammet, og endte opp 10 kg lettere enn før graviditeten.

Denne gangen hadder jeg derfor en mindre startvekt enn forrige gang, men føler at jordmor fokuserer så mye på vekten. Har samme jordmor, og hun er egentlig helt fantastisk... bortsett fra dette med vekt! Hun hadde nylig vært på et seminar i England, og de har visstnok nå kommet frem til at man ikke burde gå opp mer enn 10 kg gjennom hele svangerskapet. Noe jeg får høre hver gang.

Skal ha ny time hos henne denne uken, og veide meg nå. Har litt over 6 uker igjen før barnet kommer, og har gått opp akkurat 10 kg. Så må innrømme at jeg nesten "gruer" meg til å fortelle henne hva jeg veier. Og jeg som egentlig ikke er opptatt av vekt i det hele tatt... og synes egentlig ikke at det burde være et så stort tema under en graviditet (med mindre man har helseplager eller går opp urovekkende mye!).

Hva tenker dere om vektoppgang under et svangerskap? Og er det egentlig et mål å kun gå opp 10 kg eller mindre? Tenker liksom at det viktigste er at både mor og barn har det bra....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne JM din må jo kunne ta i betraktning hva du veier før du blir gravid også.

Om ei på 90kg går opp 15kg, så bør man være mer obs en om ei på 50kg går opp 10...

Selv veide jeg 52kg når jeg ble gravid, og nå med litt over 10 uker igjen, veier jeg 60kg... Alt jeg har er magen, ungen-livmor-placenta-vann etc veier jo noe?!

Nei, jeg mener at om du spiser sundt og variert, ikke over anbefalt kalloriantall dgl,tar vitaminene dine,minimerer sukkerinntak (høyt BS gir store barn) og beveger deg litt(om du kan) så går man opp akkurat det man må...

Selv har jeg tett oppfølging av leger og JM pga risikosvangerskap, og ikke en har spurt meg eller nevnt vekt en eneste gang...Rart hvordan noen JM har så veldig fokus på det..

:)

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke du skal tenke på dette. Min jordmor bryr seg ikke i det hele tatt om vekt, det er jeg som henger med opp i den denne gangen her. Forrige gang brydde jeg meg ikke og gikk opp alt for mye, over 25 kg og fikk mye vann i kroppen. Hun kommenterte aldri, og når jeg i uke 29 hadde gått opp 12,5 kg reagerte hun ikke i det hele tatt.

Denne gangen passe jeg på og har en annen livsstil, og har som deg gått opp 10 kg og har 5 uker igjen til termin. Jeg sa til meg selv at mellom 12-15 kg er passe for meg, siden jeg har 4-5 kg ekstra f4a forrige svangerskap. Jeg vet jo at jeg klarer å gå ned igjen i vekt - og det vet jo du også, dine kg kommer jo til å rase av. Jeg gikk ikke ned noe pga amming, så jeg trener de bort - men det går det også, tar bare litt lengre tid ;)

Skrevet

Jeg er 40+0 i dag og har lagt på meg 16kg til nå. Jordmora mi bryr seg ikke om dette med vekt og sier at man ikke skal tenke på det. Om man går opp 8 eller 20 kg hadde ikke så mye å si mente hun. Så ikke tenk så mye på det. Spis variert og nyt de siste ukene.

Nå skal det sies at jeg ikke veide mye før jeg ble gravid og de 16kg ser ut som de kun ligger på magen. Kan ikke se så mye ellers, men jeg tenker virkelig ikke på at jeg har gått opp sååå mye

Skrevet
I løpet av mitt første svangerskap la jeg på meg litt over 20 kg. Fikk aldri noen kommentarer fra jordmor ang dette, og tenkte faktisk ikke så mye over kiloene som kom heller. I tillegg så raste jeg ned i vekt mens jeg ammet, og endte opp 10 kg lettere enn før graviditeten. Denne gangen hadder jeg derfor en mindre startvekt enn forrige gang, men føler at jordmor fokuserer så mye på vekten. Har samme jordmor, og hun er egentlig helt fantastisk... bortsett fra dette med vekt! Hun hadde nylig vært på et seminar i England, og de har visstnok nå kommet frem til at man ikke burde gå opp mer enn 10 kg gjennom hele svangerskapet. Noe jeg får høre hver gang. Skal ha ny time hos henne denne uken, og veide meg nå. Har litt over 6 uker igjen før barnet kommer, og har gått opp akkurat 10 kg. Så må innrømme at jeg nesten "gruer" meg til å fortelle henne hva jeg veier. Og jeg som egentlig ikke er opptatt av vekt i det hele tatt... og synes egentlig ikke at det burde være et så stort tema under en graviditet (med mindre man har helseplager eller går opp urovekkende mye!). Hva tenker dere om vektoppgang under et svangerskap? Og er det egentlig et mål å kun gå opp 10 kg eller mindre? Tenker liksom at det viktigste er at både mor og barn har det bra....
Jordmødre og helsesøstre på helsestasjonen har nok blitt mye mer opptatt av dette med vekt. en venninne av meg gruet seg til å gå på kontroller på helsestasjonen fordi vekten på hennes store barn hele tiden ble nevnt. Og de spiste sunt og utviklet seg normalt, men lå hele tiden over skjemaet. Så det jeg prøver å si er at de ofte har sine ting som "alle" får høre, selv om det ikke egentlig gjelder alle i like stor grad. Du har nok ingenting å bekymre deg over, tror de fleste går opp over 10 kg.
Skrevet

Jeg gikk opp 20kg sist graviditet og denne gangen ser det ut til å bli noenlunde likt. Både forrige sv.skap og denne hadde jg en vektoppgang på ca 11 kg i uke 32, og økte kraftig pga vann til uke 36. Er nå i uke 35+2 og er opp 16kg, Dvs at jeg økte 5kg på 3 uker - nøyaktig på samme tid som sist! Og også denne gangen er det vann. Jeg har også et barn som ligger helt øverst på kurver mht størrelse. Har hatt samme jordmor og aldri hørt det pip om vekta, de måler riktignok litt ekstra urin og blodtrykk osv pga vannvekten (det er tydelig vann, hovne fingrer, ansikt, bein...). Jeg trodde forøvrig at det var 14kg som var "det anbefalte"? 10kg virker veldig lite, kjenner ei som har gått opp mindre enn 10 kg og hun var litt overvektig fra før. Tror heller ikke at hun fikk beskjed om å begrense seg vektmessig, men at det regulerte seg naturlig.

Dumt at det blir fokus på vekt :( vanskelig nok med vekt til vanlig, i svangerskap så blir man bare enda mer hårsår! Og så har man faktisk ikke helt kontroll, selv om man spiser sunt og riktig.

Skrevet

Jeg har termin på onsdag og har gått opp akkurat 20 kg. Har bare gått til kontroll hos lege, og hun har ikke sagt noe. Har hatt litt høyt blodsukker de siste par mnd men babyen er ikke over gjennomsnittet, heller litt under. (Har passa på sukkerinntaket etter jeg fikk vite at bs var høyt.) Har heller ikke vann i kroppen, ikke noe som vises iallfall. Legen sa at vi som var tynne fra før ofte gikk opp mer i svangerskapet. Så lenge man lever forholdsvis sunt, legger man vel på seg det man skal?

Skrevet

Jeg har hatt tre forskjellige personer som har fulgt opp graviditeten i de tre svangerskapene. Først ei jordmor, så legen, og ei annen jordmor denne gangen. Jeg har aldri fått noen kommentarer på vekta, nå har jeg lagt på meg 10-11 kilo i svangerskapene, men aldri vært noen obs-kommentarer på vekta o.l.

Nå er jeg 32 uker og har lagt på meg enda mindre enn med de to andre, ca 5-6 kilo fra opprinnelig vekt. Jeg spiser godt, har stort behov for regelmessige måltider, men hadde også hyperemesis i første svangerskap og mistet endel kilo først.

Synes det er synd at man skal føle det sånn rundt svangerskapsoppfølgingen. Jeg får inntrykk av at det er store individuelle forskjeller i vektoppgang, og all vektoppgang over ti kilo tror jeg ikke er ensbetydende med usunt kosthold. For det er jo nettopp dette som burde være fokuset, at man spiser sunt og variert. Jeg tenker feks at jeg er veldig heldig for jeg har ingen plager med bekken og er i aktiv bevegelse enten på tur eller på elipsemaskin flere dager i uka. Hadde jeg slitt med bekkenplager og fått redusert aktivitetsnivået ytterligere, hadde nok dette hatt innvirkning på vekta selv om jeg forsøker å spise variert og sunt. Så jeg synes det er urettferdig at noen som har lagt på seg 10 kilo på tampen skal føle seg uglesett, for dette er så individuelt og forskjellig!

Skrevet
Jeg har hatt tre forskjellige personer som har fulgt opp graviditeten i de tre svangerskapene. Først ei jordmor, så legen, og ei annen jordmor denne gangen. Jeg har aldri fått noen kommentarer på vekta, nå har jeg lagt på meg 10-11 kilo i svangerskapene, men aldri vært noen obs-kommentarer på vekta o.l. Nå er jeg 32 uker og har lagt på meg enda mindre enn med de to andre, ca 5-6 kilo fra opprinnelig vekt. Jeg spiser godt, har stort behov for regelmessige måltider, men hadde også hyperemesis i første svangerskap og mistet endel kilo først. Synes det er synd at man skal føle det sånn rundt svangerskapsoppfølgingen. Jeg får inntrykk av at det er store individuelle forskjeller i vektoppgang, og all vektoppgang over ti kilo tror jeg ikke er ensbetydende med usunt kosthold. For det er jo nettopp dette som burde være fokuset, at man spiser sunt og variert. Jeg tenker feks at jeg er veldig heldig for jeg har ingen plager med bekken og er i aktiv bevegelse enten på tur eller på elipsemaskin flere dager i uka. Hadde jeg slitt med bekkenplager og fått redusert aktivitetsnivået ytterligere, hadde nok dette hatt innvirkning på vekta selv om jeg forsøker å spise variert og sunt. Så jeg synes det er urettferdig at noen som har lagt på seg 10 kilo på tampen skal føle seg uglesett, for dette er så individuelt og forskjellig!
Ps: 10 kilo er da også minimum av det gjennomsnittsvekta det opereres med i bøker o.l når det er snakk om vektoppgang i graviditeten så vidt jeg har lest/fått med meg!
Skrevet

Må bare føye meg i rekken av de som har gått opp mye mer enn din jordmors anbefaling. Jeg tror min kropp bare er slik. Den er ikke så godt vant fra før, så når den plutselig blir gravid så setter den på alle bremser og suger til seg hver eneste lille fiber av næring. Er vanligvis ikke glad i mat, men når jeg blir gravid så eeeeeelsker jeg mat 8-) Mer av alt, takk! Jeg suser min vei mot + 20 kilo denne gangen også og har aldri fått noen kommentarer på det. Gikk ned mer enn jeg gikk opp etter fødsel og så ut som en anorektiker da jeg ble gravid denne gang, så er bare bra i mitt hode at jeg legger på meg litt ekstra. Er ikke mindre stress med to unger enn ett, samt jobb og alt annet som kommer i tillegg.

Nei, synes nok at "gjennomsnittlig vektoppgang" blir en sannhet for alle altfor fort. Man må se på individet. Det er stor forskjell på folk. Ja, vi øker i vekt som populasjon, men om jeg hadde bare gått opp 10 kilo, så hadde jeg plagdes gjennom hele svangerskapet pga sult, og året etterpå hadde jo blitt katastrofe mtp vektnedgang.

Skrevet

Min jordmor er ikke slik i det heletatt med vekt... Det ho har nevnt til meg om vekt er at alle går opp forskjellig når de er gravide... Og av ulike grunner:) Selvfølgelig oppfordret hun ikke folk til å legge på seg mest mulig, men om man gikk opp 10, 15, 20 kg eller hva det skulle være så var det ikke vekta i seg selv som var viktig... Det viktige var at blodtrykk var bra, at magen vokste i kurve liksom, at urinen var bra, at beibi hadde det bra i magen osv:)

Det var det som var viktig, ikke hvor mange kg man gikk opp:)

Hadde jeg vært deg hadde jeg også vært litt kje for å si at man har gått opp 10 kg og enda har igjen seks uker, men vettuhva... det er ikke mye å ha gått opp ti kg på alle de ukene:) Prøv å ikke tenk på det:)

Men jeg skjønner at du synes det er kjett når jordmora er slik ang vekta! Tror det er veldig få som bare går opp 10 kg i et svangerskap:)!

Gjest Hippoღ
Skrevet

Jaja jeg har ikke lyst å gå på vekta!! Føler meg kjempe tjukk. Men har vel en sammenheng med at jeg var veldig slank. Håper kiloene går fort av igjen. Og 10 kg er ikke mye

Beklager sutring, men ble så deprimert av dobbelthaka mi på bilde i kveld :/

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet normalvektig.

I første svangerskap la jeg på meg ca 20 kg. Og gikk ned alle i løpet av ett år.

I andre svangerskap la jeg på meg over 20 kg. Og gikk ned alle i løpet av ett år.

Jeg er nå i uke 33. Har lagt på meg 17 kg. Orker ikke bekymre meg. Jordmor har kommentert det en gang. Det var når jeg i uke noen og 20 hadde gått opp 10 kg....

Ta det helt med ro. Du går jo ned kg'ene igjen.

Godt nytt år!

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Jeg har personlig ingen problemer med å gå opp i vekt i svangerskapet, det skal man jo! Men synes det er litt ille at det blir så mye fokus på at man ikke skal over en viss grense. Vi er jo alle både forskjellig bygd og får forskjellige problemer i svangerskapet (vann i kroppen, bekkenløsning osv.). Så kjenner at jeg ble litt skuffet/frustrert/irritert på jordmor:)

Skrevet

10 kg tror jeg da bør være et minimum (selvfølgelig avhengig av vekt fra før, men man skal jo ikke slanke seg når man er gravid..). Jeg gikk knapt opp 10 kg første gang og fikk på slutten beskjed om at nå skulle jeg bare begynne å drikke fløte.. Skjønte det etterpå, da jeg ble alt for tynn under amming. La på meg mer med nr 2 og denne gang, men har ikke fått kommentarer direkte på vekten. Legen denne gang sa bare da vekten steg at ja det er slik det skal være. Jordmor har også sagt at med tre unger blir det nok å gjøre til at kg raser av. De fleste har likevel nevnt at man skal være forsiktig med sukker, og det er jo ungen de bryr seg om da, ikke om vi som mødre får litt ekstra håndtak. Syns ikke 10 kg når man har 6 uker igjen høres mye ut! Mange går minst opp på slutten, kanskje man underbevisst spiser mindre da det føles litt "fullt" :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ser det er mange som går alle kg ned igjen, om ikke flere oxo. Jeg la på meg vel 20 kg første svangerskap, men var ikke en av de som ammet av meg dette. Jeg hadde fortsatt 10 kg igjen da jeg ble gravid med andremann, og det på tross av amming i 15 mnd og trening 4 dager i uka... Heldigvis ser jeg at jeg foreløpig ikke har gått like mye opp i vekt denne gangen, men det er kanskje fordi jeg fortsatt er godt polstra fra sist ;) Men uansett er vekta et sårt tema, for man ønsker jo å få tilbake kroppen sin slik den en gang var. Så jeg drømmer om å være en av de som ammer det av meg denne gangen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...