Gå til innhold

Umulig å få boliglån som alenemor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så fortvilet nå. Hadde ikke trodd det skulle bli Så vanskelig å få boliglån når jeg ble alene. Jeg har årsinntekt på 372000, og med barnetrygd+bidrag ender jeg på ca. 430000 kr inn pr. år. Jeg har søkt et lån på 1200000 og hadde ikke trodd dette skulle bli problematisk.... Nå får jeg beskjed fra banken om at jeg ikke kan låne så mye som èn krone siden jeg er alene med to barn. Hvordan er det med dere andre aleneforeldre? Noen som har erfaringer rundt dette? Evt. er det veldig stor forskjell på banker? Dette var DnbNor. Ser for meg å måtte leie bolig i mange år fremover, og det er ikke spesielt oppløftende....

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Det er veldig indivuduelt. Ulike rådgivere i samme bank kan gi ulike utfall. Det er også varierende for hvilken bank du oppsøker. Prøv en litt "mindre" bank eller sparebank1. Med din inntekt burde det ikke være problematisk å få et lite lån. Nå har det dog blitt krav om 15 % egenkapital(men dette kan man komme rundt).

Det beste ville vært om du fikk et startlån gjennom kommunen(husbanken). Det vil bety lavere rente. Dette er ikke så problematisk som det høres ut som. Oppsøk nærmeste NAV/ Sosialkontor. Ta gjerne med et eksempel på leilighet du kunne tenke deg(lav husleie er positivt)

For å søke startlån gjennom kommunen trenger du:

- Lingningsattest to siste årene(finnes online hvis du bruker minid)

- Bostedsattest

- Dokumentasjon inntekt

- Arbeidskontrakt

Startlån fra kommunen er ment for de som er i din situasjon! De som gjerne vil kjøpe og har økonomien til å gjøre det, men sliter med å få lån.

Ikke mist motet! Jeg kan garantere at du vil få et lån, så lenge du har sikker inntekt og tolmodighet:)

Endret av undrevidundre
Skrevet

Jeg ble alene i oktober og opplevde det samme som deg, søkte mange steder og fikk avslag. Dette til tross for at jeg hadde OK inntekt (litt lavere enn deg) og veldig bra sikkerhet (innen for 50%). Til slutt fikk jeg lån hos www.dinbank.no. (like mye som du søker om faktisk) De var veldig imøtekommende og svarte raskt. Tror vi dessverre stiller med en ulempe ved å være aleneforsørgere:-(. Jeg ønsker deg all mulig hell og lykke på lånejakt. Det betyr så mye at denne biten faller på plass.

Skrevet

Jeg har lån på 1,2 mill i DNB. Skal sies at dette fikk jeg før jeg ble alenemor.

Jeg er nå alenemor til et barn i bhg alder og igang med å bygge igjen. Fikk nå lån på 1,5 mill i samme bank. (Håper å slippe unna med 1,2 hvis jeg får det jeg har satset å få for nåværende bopel) Det var ikke noe problem å få lån. Men mulig det er lettere å få lån når jeg har vært lånekunde tidligere og de ser jo da litt om hvordan jeg forvalter økonomien min.

Jeg har 350' i året + ca 60' stønad/bidrag/barnetrygd

Skrevet

Det er ikke lett å få lån i DNB ikke om man er to en gang

Prøv en annen bank. Sparebank1 f.eks.

Skrevet

Jeg er alenemor og har akkurat nå to banker som "sloss" om å få meg som kunde. Har 400 000 i EK og skal låne 1.4 mill. Ingen problem her. Er alene med 1 barn.

Annonse

Skrevet

Jeg har forresten en lønn på 380 000 i året. (Fast og garantert jobb)

Hilsen forrige anonym.

Gjest marie-s
Skrevet

Prøv flere banker og gi ikke opp. Sett opp budsjett hvor du sammenligner leie vs. eie (husk skattefordelen ved lån osv)

Selv fikk jeg nei i Nordea i Oslo hvor jeg bor og hvor jeg tenkte å kjøpe, men ja i Nordea i bygden hvor jeg kommer fra. Jeg var på den tiden ikke en gang kunde i Nordea men i Postbanken.

Gjensidige bank kunne fortelle meg at de ikke låner ut så store beløp til alenemødre, så nå når de ringer meg og spør om jeg vet at de også har bank så sier jeg bare lett: Ja, men jeg er alenemor og dere låner ikke ut til oss....resulterer alltid i at jeg får bedre betingelser på forsikringen....hehehe.

Skrevet

Jeg har inntekt på nesten 500.000 + bidrag + barnetrygd. Har fått innvilget 2,2 mill i lån i Handelsbanken uten problemer. VIste dem budsjettet mitt og de var overbeviste om at jeg ville klare det. Er alene med to små og det har aldri kommet opp engang.

Lykke til!

Skrevet

Prøv flere banker, så ordner det seg. Det er jeg sikker på.

Har du søkt om startlån i kommunen? Det kan dekke den biten som banken krever at du har som egenkapital.

Jeg fikk låne 1.000.000 da jeg hadde 300.000 i årsinntekt, samt et studielån på 300.000. Nå skal jeg låne litt til for å pusse opp, og det var heller ikke noe problem.

Vær godt forberedt når du går i banken. Lag deg et budsjett som viser hvordan du tenker du skal klare dette.

Skrevet

når jeg ble gravid og alene fant jeg ut at jeg ville kjøpe bolig som en investering for meg og den lille!Jeg har en årsinntekt på 320 000kr.

Har DNB og fikk lån med en gang!

Som vedkommende ovenfor nevner; ha ett budsjett klart til møte med rådgiver,evt lønnslipp og papirer som viser at du har fast jobb og inntekt!

• 1 måned senere...
Skrevet

DnB er vanskelige. Søk startlån gjennom Husbanken/ kommunen!

Skrevet

Kan eventuelt kontakte http://efinans.no/, da de selv prøver å finne hva er best for deg.

Har venner, et par i 20-årene, han med fast lav inntekt, hun student og enda lavere inntekt, plus studielån. Fikk avslag fra DNB og andre banker når de søkte selv. Når de kontaktet efinans, fikk de flere tilbuder, det beste fra DNB! Nå eier de 4-roms i Oslo. Jeg tenkte selv å søke hos dem når er ferdig med studiene))

Lykke til! ))

Annonse

Skrevet

Det syns jeg er rart!

Jeg fikk boliglån i fjor på nesten 1300000. å jeg er alenemor til 2, 23 år og eneste inntekt er OS. men har kausjonist på egenandelen:)

Skrevet

Jeg er alenemamma til 1 og har 250 000,- i egenkapital. Søkte boliglån på 900 000,- i fjor og fikk avslag i alle banker.

Jeg har fast jobb (inn 320 000,-), ingen bet.anm. eller noe slikt. Har lite med andre utgifter og har 40 000,- igjen på studielån.

Fikk avslag fordi jeg er alene.

Skjønner at det er svært forskjell ettersom hvilken saksbehandler man treffer på :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...