Gå til innhold

Pergotime; MÅ jeg ta blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt historie først:

Jeg var hos gyn i starten av des, dette var i grunn en vanlig sjekk med celleprøve osv. Men så spurte hun meg forskjellige spørsmål ang syklus osv. Og jeg fortalte at vi prøvde å bli gravide, men har ikke prøvd aktivt så veldig lenge, men jeg har ikke gått på prevansjon de siste årene OG at jeg har veldig uregelmessinge sykluser.

Så uten at jeg sa så mye (spurte ikke om å får det) så skrev hun ut Pergitime til meg og sendte med meg masse papirer for blodprøver på dag 3 osv.

Må si jeg ble litt satt ut, ble faktisk litt deppa. For kanskje som meg som med mange andre er det veldig skummelt den tanken på at man trenger hjelp for å få barn :(

Det egentlig spørsmålet mitt er:

TR kom i går og blodprøver skal tas dag 2, 3 eller 4, men nå er jo alt stengt, så de blodprøvene får jeg ikke tatt.....

Kan jeg starte på en runde Pergotime uten å ta blodprøvene? HVa hadde dere gjort?

Dette ble langt :) jaja, takker for svar ihvertfall :)

Og riktig godt nyttår alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at du må ta blodprøve er at de skal se om det fungerer på deg. Jeg ble gravid etter fem prøverunder og måtte ta blodprøve hver gang. En gang var alt stengt og jeg fikk ikke tatt, da sa min gynekolog til meg at da skulle du ringt så kunne jeg kommet på kontoret å tatt det. Det er visst veldig viktig.

Skrevet

Jeg ble ikke bedt om å ta blodprøver i det hele tatt da jeg ble satt på pergo.. Virker som det er litt forskjellig praksis?

Spiren vår satt iallefall på første forsøk :)

Skrevet

Takk for svar :)

Da tar jeg denne første runden nå uten blodprøver, klarer ikke vente til neste mnd :P

Ja er veldig mye forskjellig praksis rundt omkring, Ronja26. Jeg har fått beskjed om å ta første pille på dag 5, men så ser jeg noen har tatt første på dag 3....

Hva gjorde du?

Skrevet

Hei:) eg brukte opp mine 5 runder me pergotime sto på plodprøvene at eggløsning hadde vert men når eg blei sendt videre til lapraskopi så fjernet di ca 50 cystersom blokkerte eggene for å komme ut. E vil egentlig berre si;) spør om å få en lapraskopi sjekk først:)

Skrevet
Hei:) eg brukte opp mine 5 runder me pergotime sto på plodprøvene at eggløsning hadde vert men når eg blei sendt videre til lapraskopi så fjernet di ca 50 cystersom blokkerte eggene for å komme ut. E vil egentlig berre si;) spør om å få en lapraskopi sjekk først:)

Jeg tror ikke det lureste er å la lapraskopi først akkurat. Det er nok ikke det første dem anbefaler å gå gjennom.

Jeg tester Pergo et par ganger først og rådfører meg med min gyn.

Skrevet

Hei.

Jeg er igrunn litt i samme situasjon som deg. Jeg har å akkurat blitt satt på Pergotime og jeg er veldig spent :-D Jeg skal den første blodprøven den 6 januar. Gru/gleder meg litt til å få svar på prøvene.

Mitt største problem er at jeg alltid har reagert på alt som har med legemiddler å gjøre. Paracet er det eneste jeg ikke reagerer på. Av de pergotime blei jeg faktisk litt uggen av å gå på. Min gyn sa til meg at jeg hadde tette eggledere og at jeg kunne bli en smule uggen når de åpnet seg med Pergotime. Jeg ville ikke helt tro på han så jeg bestemte meg for å gå til anskaffelse av eggløsnings tester. Jeg har tatt det mange ganger og har aldri fått en eneste possitiv test. Jeg tok derfor nå slike tester på ny. Den første: Possitiv, den andre: possitiv og den tredje på den tredje dagen: possitiv!!! Herregud var det første som slo meg! Er det mulig å bare ta noen tab så skal jeg få eggløsning?! hehe...

Så nå sitter jeg her med en hel skuff full av ventende graviditets tester og lurer fælt på når jeg kan ta den første testen? Vi er ekstra spente for vi har prøvd i 3 hele år uten resultater så dette er første forsøket med hjelp :-)

KRYSSER FINGRER OG TæR ;-) Hehe...

Dette blei visst litt langt innlegg ;-)

Lykke til du også :-D

Skrevet
Hei. Jeg er igrunn litt i samme situasjon som deg. Jeg har å akkurat blitt satt på Pergotime og jeg er veldig spent :-D Jeg skal den første blodprøven den 6 januar. Gru/gleder meg litt til å få svar på prøvene. Mitt største problem er at jeg alltid har reagert på alt som har med legemiddler å gjøre. Paracet er det eneste jeg ikke reagerer på. Av de pergotime blei jeg faktisk litt uggen av å gå på. Min gyn sa til meg at jeg hadde tette eggledere og at jeg kunne bli en smule uggen når de åpnet seg med Pergotime. Jeg ville ikke helt tro på han så jeg bestemte meg for å gå til anskaffelse av eggløsnings tester. Jeg har tatt det mange ganger og har aldri fått en eneste possitiv test. Jeg tok derfor nå slike tester på ny. Den første: Possitiv, den andre: possitiv og den tredje på den tredje dagen: possitiv!!! Herregud var det første som slo meg! Er det mulig å bare ta noen tab så skal jeg få eggløsning?! hehe... Så nå sitter jeg her med en hel skuff full av ventende graviditets tester og lurer fælt på når jeg kan ta den første testen? Vi er ekstra spente for vi har prøvd i 3 hele år uten resultater så dette er første forsøket med hjelp :-) KRYSSER FINGRER OG TæR ;-) Hehe... Dette blei visst litt langt innlegg ;-) Lykke til du også :-D

Så spennde da Frk Kristiansen :) Skal krysse alt jeg har for deg jeg :)

Skrevet

Hei :)

Jeg tok blodprøver for å sjekke stoffskiftet og div. andre hormoner FøR oppstart av Pergotime. (for å utelukke blandt annet PCOS).

Er nettopp ferdig med min første syklus på pergo, og selv om jeg desverre ikke ble gravid på "første forsøk", er jeg veldig fornøyd da pergo kortet ned syklusen fra 83-33 dager :) Og har hatt min første sikre eggløsning på et år:)

Jeg tok blodprøver på dag 23 for å sjekke progesteronnivået, og det var det eneste. Kan jo være greit om du tar blodprøve da, for da får du helt sikkert svar på om du har hatt eggløsning.

Av bivirkninger fikk jeg veldig merkbare (til tider ganske smertefulle) eggløsningssmerter i 3 dager, samt en uke etter eggløsning med fryktelig PMS. Var veldig irritabel, trist, lettrørt, og veldig ømme brystvorter og bryster. Da jeg fikk svar på blodprøven skjønte jeg hvorfor, for hadde skyhøyt progesteronnivå. Så man kan jo trygt si at pergo hadde sin effekt, hehe ;)

Skjønner godt om du syns det er både skummelt og trist å starte med hjelpemiddel, og jeg kan trøste deg med at du ikke er alene. Vi er mange fler her på BIM som har måtte tydd til det steget. Masse lykke til :)

Skrevet

Da er første pille tatt, dette blir spennede :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...