Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om en del som begynner med litt vanlig melk istedenfor nan3 når de er 9-10 mnd... Kan jeg det? Ikke noe problem med mme altså, bare tenker på litt tilvenning til bhg? Hun er 9 mnd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ett barn med melke allergi og derfor er jeg nok ektra forsiktig m melk til baby/små barn... Jeg ville nok ikke begynt m melk før tidligst 12 mnd... Med begge de to største begynte vi å sakte tilvenne melk rundt 11-12 mnd.....

Skrevet

I forhold til melkeallergi er vel nan3 akkurat det samme som vanlig kumelk - det er laktose og kumelkproteiner i begge.

Grunnen til at det anbefales å vente til 1 år med å begynne med kumelk er at kumelk hindrer jernopptaket. I tillegg kan det lett fortrenge andre matvarer som inneholder mer jern fra kostholdet, fordi barn ofte drikker seg mett på melk i stedet for å spise brødskive med leverpostei og brokkoli.

Om ungen spiser to skiver brød med leverpostei til frokost og lunsj, masse kjøtt og varierte grønnsaker til middag, en appelsin til dessert og grøt eller brød til kvelds så er det noe helt annet enn dersom du knapt får nødet i det noen skjeer grøt en gang om dagen, fruktmos til lunsj og kvelds og en halv potet til middag.

Grensa er satt til 1 år fordi de aller fleste barn da spiser nok mat til at det ikke er noe problem at de drikker melk i tillegg. Sånn er det med de fleste kostholdsrådene - de skal omfatte ALLE, derfor Må man være konservativ når de gis, ellers risikerer man at for mange "faller utenom".

Når det gjelder melk i barnehagen så ville jeg likevel bare gitt beskjed om at barnet ikke skal drikke melk der. Det er ikke noe problem for barnehagen - jeg skal love deg at de fleste barnehager har barn med verre "nei-lister" enn det :) Pass på å gi tydelig beskjed om at det ikke er pga allergi, men pga de norske kostholdsrådene. Fordelen med å gjøre det sånn er at du selv kan styre hvor mye melkeprodukter barnet får i seg. Det er ikke nødvendig å gi mme i stedet i barnehagen dersom barnet får det feks morgen og kveld hjemme, vann er like greit.

Skrevet
I forhold til melkeallergi er vel nan3 akkurat det samme som vanlig kumelk - det er laktose og kumelkproteiner i begge. Grunnen til at det anbefales å vente til 1 år med å begynne med kumelk er at kumelk hindrer jernopptaket. I tillegg kan det lett fortrenge andre matvarer som inneholder mer jern fra kostholdet, fordi barn ofte drikker seg mett på melk i stedet for å spise brødskive med leverpostei og brokkoli. Om ungen spiser to skiver brød med leverpostei til frokost og lunsj, masse kjøtt og varierte grønnsaker til middag, en appelsin til dessert og grøt eller brød til kvelds så er det noe helt annet enn dersom du knapt får nødet i det noen skjeer grøt en gang om dagen, fruktmos til lunsj og kvelds og en halv potet til middag. Grensa er satt til 1 år fordi de aller fleste barn da spiser nok mat til at det ikke er noe problem at de drikker melk i tillegg. Sånn er det med de fleste kostholdsrådene - de skal omfatte ALLE, derfor Må man være konservativ når de gis, ellers risikerer man at for mange "faller utenom". Når det gjelder melk i barnehagen så ville jeg likevel bare gitt beskjed om at barnet ikke skal drikke melk der. Det er ikke noe problem for barnehagen - jeg skal love deg at de fleste barnehager har barn med verre "nei-lister" enn det :) Pass på å gi tydelig beskjed om at det ikke er pga allergi, men pga de norske kostholdsrådene. Fordelen med å gjøre det sånn er at du selv kan styre hvor mye melkeprodukter barnet får i seg. Det er ikke nødvendig å gi mme i stedet i barnehagen dersom barnet får det feks morgen og kveld hjemme, vann er like greit.

Ja også lurer jeg på det med vann.... Fra vi begynte med grøt har hun alltid fått vann, men hun vil ikke drikke det uansett. Fikk beskjed av hs om at ble de tørste nok så drakk de vann- Det gjaldt ikke tuppa her! Hun får ca 150 mme til kveldskos ellers spiser hun fast føde til alle måltider+ vann... Men hun nekter å drikke vann i løpet av dagen. Hun venter helt til kvelden for å få mme. Hun ble faktisk litt dehydrert i løpet perioden jeg prøvde å få henne til å drikke mere vann. Kjøpte sånn baby saft etterhvert for å få i henne noe annen veske enn mme :-s Har prøvd med litt kopp i det siste da... men hun er flink til å spytte ut! Tips??

Skrevet
Ja også lurer jeg på det med vann.... Fra vi begynte med grøt har hun alltid fått vann, men hun vil ikke drikke det uansett. Fikk beskjed av hs om at ble de tørste nok så drakk de vann- Det gjaldt ikke tuppa her! Hun får ca 150 mme til kveldskos ellers spiser hun fast føde til alle måltider+ vann... Men hun nekter å drikke vann i løpet av dagen. Hun venter helt til kvelden for å få mme. Hun ble faktisk litt dehydrert i løpet perioden jeg prøvde å få henne til å drikke mere vann. Kjøpte sånn baby saft etterhvert for å få i henne noe annen veske enn mme :-s Har prøvd med litt kopp i det siste da... men hun er flink til å spytte ut! Tips??

Imsdalflaske med drikketut (barnevarianten på 0.3l, ikke den store på 0.7l) er det mange som sier funker bedre. Du kan også prøve med vanlig glass/kopp (gjerne shot-glass eller liknende, det er lettere om det er mindre åpning). Ofte er det lettere å få dem til å drikke lunkent vann (bruk kokt vann som er avkjølt/blanda med kaldvann, ikke varmt springvann). Når det gjelder tutkopp så er avent sin med ventil ganske vanskelig å drikke av, men det kan hjelpe å fjerne gummivetil-plata. Mange barn forventer at det kommer melk fra tåteflaska og nekter drikke vann eller andre ting fra den.

Det går også an å leke med en (tut)kopp eller flaske vann i badekaret/baljen, mange synes det er gøy - bare pass på at det ikke blir for mye badevann i den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...