Gå til innhold

Dere som har bebiser på 8-9 mnd. Hvor mye sover de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har akkurat blitt 8 mnd, og jeg sliter litt med hvordan jeg skal gjøre det med denne dagsovinga hennes.

Hun sover nå tre ganger pr. dag. Hun står opp mellom 7 og 8, og sover da en dupp rundt kl. 10. Veldig varierende hvor lenge hun sover da. Neste dupp er ca. halv to, men ofte sovner hun ikke før to. Og da må jeg vekke henne seinest halv tre for å få skvist inn en dupp til, som er fra ca 5 til halv 6. Da kan hun også bruke lang tid på å sovne, og puppen blir for sein. Hun sover bra på natta, og sovner med en gang på kvelden.

Men, jeg ser jo at det blir vanskeligere å få inn tre dupper. Hun blir nok ikke trøtt nok alltid.

Men, det som er problemet, er at om vi kutter ned til to dupper, blir det for lang tid mellom siste dupp og legging. Jeg tror det bør gå max tre timer i mellom soving. Men, om hun da våkner for tidlig andre puppen blir det for lenge før leggetid. Kan ikke legge så mye før heller, for da skjærer det seg med måltidene.

Hvordan sover deres? Og noen tips til meg?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi har akkurat blitt 8 mnd, og jeg sliter litt med hvordan jeg skal gjøre det med denne dagsovinga hennes.

Hun sover nå tre ganger pr. dag. Hun står opp mellom 7 og 8, og sover da en dupp rundt kl. 10. Veldig varierende hvor lenge hun sover da. Neste dupp er ca. halv to, men ofte sovner hun ikke før to. Og da må jeg vekke henne seinest halv tre for å få skvist inn en dupp til, som er fra ca 5 til halv 6. Da kan hun også bruke lang tid på å sovne, og puppen blir for sein. Hun sover bra på natta, og sovner med en gang på kvelden.

Men, jeg ser jo at det blir vanskeligere å få inn tre dupper. Hun blir nok ikke trøtt nok alltid.

Men, det som er problemet, er at om vi kutter ned til to dupper, blir det for lang tid mellom siste dupp og legging. Jeg tror det bør gå max tre timer i mellom soving. Men, om hun da våkner for tidlig andre puppen blir det for lenge før leggetid. Kan ikke legge så mye før heller, for da skjærer det seg med måltidene.

Hvordan sover deres? Og noen tips til meg?:)

*puppen=duppen...
Skrevet

Samme problemet jeg hadde da min var 8-9 mnd. Hele dagen gikk med til å passe på at han ikke sov for lenge/kort for at dagen skulle gå opp mhp mat og søvn, samt at han skal begynne i barnehagen i februar så måtte forberede litt til det. Fant ut at jeg måtte innføre 2 dupper. Det tok noen dager med en litt trøtt gutt, men nå har det gått seg til. Han er nå rett over 10 mnd og våkner mellom kl. 6-7, har første dupp kl. 9. Sover da alt fra 1-2 timer. Neste dupp er ca. 13.30-14 og sover ca 1 time. Jeg har også innført at han ikke får sove lenger enn til kl. 16 for at han skal få nok våkentimer før kvelden. Tenker eg at skal innskrenke det til kl. 15. Han legger seg ca. 19.30 på kvelden. Dette fungerer veldig bra her i heimen:-D

Skrevet

Vi og har slitt litt med å få sovinga til å gå rundt. Våres står som regel opp rundt 7, og da har vi første duppen mellom 8 og 9, og sover som regel 1 times tid. Så sover han igjen kl 11.30-12.00, hvis han ikke våkner av seg selv så vekker vi han. Men siden det er mattid våkner han selv 99 prosent av gangene. Så legger vi han igjen mellom kl 13.30 og 14.00. Prøver å drøye til 14, men ikke alltid det latt seg gjøre. Hvor lenge han sover da varierer veldig, alt fra 45 min til 2 timer. Hvis han våkner før kl 15, så hender det vi sniker inn en siste dupp 16.30-17, hvis han er veldig trøtt.

Skrevet

Min på 9 mnd våkner rundt 7 som regel og blir lagt til første lur allerede 1,5 time etter(ble anbefalt av Karin Naphaug faktisk) da de virker veldig våkne, men fortsatt har litt nattesøvn i seg. Da sover hun alt i fra 30 min til 1,5 time ;)

Så er neste lur gjerne en gang i mellom 11.30-12.00, da sover hun også alt fra 30-40 min. Siste dupp pleier å foregå mellom 15.30-17.00 da som regel bare 30 min. Da er hun grei å legge for natta kl 18.30 :)

Kanskje prøve å legge henne tidligere på den første duppen?? Da blir det mere orden på de 2 neste lurene på dagen? Her har jeg på vekkeklokka til 7, for hvis berta sover til 8-9 tiden, blir det bare surr med sovinga på dagen og kan være vanskelig å legge på kvelden(også noe jeg fikk beskjed om av KN;). Men det gjaldt oss da;))

Skrevet

Ja, jeg tenker at enten må vi innføre to dupper, eller så må vi stå opp til mer fast tid om morgenen, og ikke lenger enn halv åtte. Problemet med to dupper er at hun sover ikke lange nok dupper. Og skulle hun våkne rundt kl. 15 er det umulig å få inn en dupp til, og det blir for lenge til leggetid.

Skrevet
Ja, jeg tenker at enten må vi innføre to dupper, eller så må vi stå opp til mer fast tid om morgenen, og ikke lenger enn halv åtte. Problemet med to dupper er at hun sover ikke lange nok dupper. Og skulle hun våkne rundt kl. 15 er det umulig å få inn en dupp til, og det blir for lenge til leggetid.

Ja det går jo ann å prøve med fast tid om morgenen ;) Noen ganger lar vi henne sove ut(oss også;) og da blir det gjerne litt tull på dagen, men hun har så innøvde rutiner nå, så da går det greit en gang i blant ;)

Skrevet

Nå er kl. straks halv tolv, og hun har enda ikke sovet... Hun sovner ikke rett og slett. Bare ligger og skravle. Enda nå har hun vært våken i over tre timer. Har skravle i vogna i en time. Så nå må vi vel kutte ut denne første duppen, for nå er det jo alt for seint.

Gud, som jeg gleder meg til hun er ferdig med dagsoving!

Skrevet
Nå er kl. straks halv tolv, og hun har enda ikke sovet... Hun sovner ikke rett og slett. Bare ligger og skravle. Enda nå har hun vært våken i over tre timer. Har skravle i vogna i en time. Så nå må vi vel kutte ut denne første duppen, for nå er det jo alt for seint. Gud, som jeg gleder meg til hun er ferdig med dagsoving!

Ja gleder meg til disse daglurene er over jeg og! :) Alt må liksom tilrettelegges ellers blir det bare surr! I går var vi på besøk og da gikk ikke dagsovinga opp... Da fant vesla ut at hun skulle ha urolig kveld og natt :s Vi legger vesla i senga med sutteklut og smokk, tar på spilledåsa og går ut. Ikke alltid hun kapitulerer med en gang... Så skriker hun i 2 min så går jeg inn å roer, ut igjen og venter 4 min før jeg går inn igjen... Innen vi begynner på 6 min runden har hun sovnet ;)

Skrevet

Ja, det er et styr med denne dagsovinga syns jeg. Blir så bundet, for denne snuppa sover heller ikke hvor som helst. Hadde egentlig vært deilig å kutte ned til to lurer. Men, spørs om det blir nok søvn på den måten.

Skrevet

Min er 8 mnd. Hun sover normalt 2 økter pr dag. Men nå i julen har det blitt bare tull på grunn av div familieselskaper, men det går seg til igjen.

Det varierer litt hvor mye hun sover, men stort sett sover hun til 6-7 en gang på morgenen. Så er hun oppe i ca 1,5 -2 timer før hun sover igjen. Da bør hun sove 1,5 time. Andre soving er ved 13-14 tiden, da sover hun ca 45 min. Om sovingene blir kortere må hun få en lur til. Prøver å ikke la henne sove etter 16:15, men må hun så må hun. Hun legger seg 18:30.

Skrevet

Gutten vår er 9 mnd nå, men har sovet 2 ganger på dagen lenge. Hvertfall et par- tre måneder tror jeg. Han våkner gjerne i syv tiden, sover så fra ca 09.30 til 11.00, så sover han igjen fra ca 14.00 til 15.00. Legger seg for kvelden ca 18.30-19.00. Dette er når vi er hjemme da... Er vi på besøk blir det bare krøll for tiden, han er altfor nysgjerrig :P

Skrevet

Har hatt det akkurat slik lenge nå, litt frustrerende men det går seg til. Og snuppa her ser ikke ut til å la seg påvirke så veldig på natta av endrede rutiner på dagen så går det over stokk og stein en dag så får hun en sein lur, en ekstra lur eller legges tidligere om morgenen for første lur. Men nå i det siste har hun begynt å stabilisere seg litt på to dupper, da ca tre timer våkentid før og etter disse. Ser at hun om morgenen er veldig trøtt, om ettermiddagen ikke fullt så trøtt så hun hadde sikkert sovnet tidligere om morgenen og. Nå varer første dupp 1 1/2-2 timer og i det siste har også andre dupp gjort det, da blir det litt seint så vi har vekket henne et par ganger når klokka passerte 1630... Tror det er fordi nettene er litt slitsomme med nattavvenningsforsøk.

Har ikke så mange gode råd altså, men en dag ordner dette seg :) Hos oss har det altså ikke vært så farlig med rutinebrudd innimellom, sover hun på feil tid så får det så være. Lurer på hvordan de ordnet dette i steinalderen da klokkeslett ikke var et tema? Men unger er forskjellige.

Skrevet

ja her er det mange forskjeller. min ble 9 mnd i går, og har lenge sovet kun 2 dupper. vi står opp ca 8 og han sover halvannen time fra 11 ca. også sover han en time fra ca 16-17. og da er han våken til 20:30-21.. varierer litt. han har aldri sovet mye og med 2 dupper på dagen, er han ennå oppe 1 til 2 ganger på natten for litt pupp. :)

Skrevet

Her er snuppa nettopp fylt 8 mnd også, og hun sover 1-2 lurer på dagtid... hun sov faktisk 3 idag, men det var fordi vi var ute og kjørte:) Hun våkner mellom 0630-0730, og legger seg mellom 0930-1030.. da kan hun sove 1,5-2,5 time, og noen ganger nekter hun rett og slett å sove seinere. Jeg prøver, men hun nekter.. jeg prøver å få timet alt sånn at jeg kan gå på tur før det blir mørkt (hun er mørkredd), da får jeg henne til å sove 30-60 min:) Hun er i seng 1830, og er sovnet ila en halvtime:)

Hs syns det var litt tidlig å bare la henne få ha en lur om dagen, men det var ikke krise da alle barn er forskjellige. Har dessuten kjempet mot henne ang den søvnen hennes på dagtid siden hun var født, så jeg gir litt opp om vi ikke er på trilletur på 2 luren - er rett og slett mettet ang protesteringen hennes etter 8 mnd, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...