Gå til innhold

Når "Storebror" er en katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke erfaringer har dere med katter og andre husdyr, da det kommer barn i hus?

Vi har utrolig liten plass,(ca30kv boareal) og katten er stort sett og finne i sofaen, eller i senga vår :)

Lille-Store Gizmopus er 1år og 2mnd nå i romjula, kastrert, og veldig rolig av seg! det beste som finnes er og ligge rett ut! ;)

Jeg både tror og håper at dette går bra, men hadde vært fint med litt inputt i hvordan dere har opplevd overgangen med deres dyr, og evt om dere har noen tips til hvordan vi gjør dette best mulig?

(Beklager rotete innlegg, men er litt "Uttafor" for tiden, og system er ikke helt noe som jeg får til ser jeg)

God romjul! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg har ikke selv unger (enda) men har 2 katter, jeg har alltid hatt katt siden jeg var liten.. da jeg og søstra mi blei født hadde vi 4 katter, (bodde på gård) så mamma og pappa var litt skeptiske til å begynne med, men de har fortellt at de tok inn vogga, vogna osv det babyer pleier å ligge på enstund før de fikk oss barna.. og kattene måtte bort å snuse på dette, men fikk aldri lov til å legge seg oppi dette.. gjorde de det fikk de beskjed om å gå utav og ble tatt utav.. etterhvert lærte de seg det at de ikke skulle oppi der..

når dere får babyen er det viktig at katten får komme bortnom å snuse på det lille nurket, men bare når dere er der og kan gripe inn... ikke ta ho helt oppi barnet til å begynne med.. og husk at katten har alltid kommet først i deres liv, så husk på å kose med katten også, ellers er det fort for at ho blir sjalu og går sin vei.. altså ikke kommer tilbake igjen..

akkuratt hvor stor leilighet man har tror jeg ikke har noe å sei for en katt, tror den katten kommer til å bli til stooor glede for barnet når han/hun vokser opp, og det er vell også med på å unngå allergier hos barnet har jeg hørt det har vært studier på.:)

katten er nok litt skeptisk til å begynne med og vil kanskje frese litt, men den har jo som sagt alltid vært "minstemann" som plutselig har fått en lillebror eller søster hehe. etterhvert kommer ho nok ikke til å bry seg om at babyen drar ho i halen eller noe.. :) slik er hvertfall alle katter jeg har hatt og ser rundt forbi hos venner:)

blei et langt svar dette her:P

Skrevet

hei

vi har altid hatt både hund og katt og venter nå nr 3.

Vi har aldrig hatt de store problemer,men det er klart at de viktige ting er ikke skub dyret væk,lad det få hilse på og klap den gjerne med den annen hånden hvis den kommer imens du ammer,vis at der er også plass til den.

nr 2 som nokk er det viktigste kjøp et katteteppe,uanset hvad du kan lære en katt liker de kos og varme,dette er betyder at de uten og ville det kan komme til å kvele en baby ved og legge seg på babyens ansikt og selvom de skjønner at de ikke må er det best og være sikker,dette eller netting er altid viktigt ute hvor der også kan være fremmede katte.

vi har ikke mulighet for å holde katten ute av soverommet og må derfor ha katteteppe over sengen til babyen for en sikkerhets skyld.

Jeg mener ikke å skremme deg og det er selvfølgelig sjeldent det skjer,men jeg anbefaler at du kjøper et for en sikkerhets skyld.disse kan kjøpes på de fleste baby butikker.

ellers sunn fornuft og kærlighet til begge så går alt helt sikkert bra ;-)

Skrevet

Jeg har både hund og katt og må ærlig innrømme at jeg ikke har laget noe særlig nummer ut av hverken den ene eller den andre av kjæledyrene våre. Katten får ikke være på soverommet våres, men det er mest fordi hunden sover der og jager ut katten ;-) Katten har aldri forsøkt å ligge hos barnet i vognen eller noe slikt. Det nærmeste er vel at han har lagt seg oppi der når barnet ikke har ligget der og det deilige lammeskinnet var ledig ;-)

Bikkja på 40 kilo har vel ikke synes barnet har virket noe særlig før nå som han kan kaste ballen og har brydd seg mindre.

Jeg ville sett at katten. Om den bare eeeeeeelsker den gode barnesenga, så ville jeg vurdert kattenett, men med et så lite husvære, så skal det nå også litt til for ikke å ha oversikten. Det er jo ikke slik at kattene velger å legge seg på hodet til ungen! De kan jo liksågodt bare skubbe seg ned ved siden av og tenke "Ah! ENDELIG en kompis som kan holde meg varm!" He he he

VI venter nr 2 nå i februar og jeg er overhode ikke bekymret. Jeg har på myggnettingen uansett da når han sover ute.

Skrevet

Jeg håper at han kommer til og skjønne at han fremdeles er "mor sin pus", og tror nokk at han mest sansynlig kommer til å ta til seg den nye livsstilen med godt humør ;)

Vi har foreløpig en Hengevugge som katten hater som pesten, så lillemann får nokk ligge ifred! : ) Når det kommer til å ha katten på soverommet, så har vi vel kommet frem til at han skal få være med når vi legger oss ned på ettermidagen, samt på morgenen da min kjære drar på jobb :) Men ikke om natten, da jeg vil sove uten den lille ekstra bekymringen med at katten skal være uheldig med babyen vår! :)

Han fikk hilse på minstemann til en veninne av meg i går(15mnd), og dette gikk kjempefint, han var så tålmodig med guttungen att :D Når ungen dro ham i halen, så gikk han bare og la seg i andre enden av rommet(JUBLER)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...