Gå til innhold

Pappapermisjon når barnet er begynt i barnehage??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette lov? Min kjære skal ha permisjon hele august mnd og da kommer jo barnet til å begynne i barnehage i midten av mnd ca. Kan han ha permisjon da? Høres jo litt feil ut på en måte... Men vi kunne ikke finne at det stod noen plass at det ikke var lov på Nav sine sider?

Skrevet

Ja, det er lov.

Vi valgte å betale for plassen, men hadde barnet hjemme når far var i permisjon siden formålet med permisjonen er å tilbringe tid med barnet. Men det er ikke ulovlig å ha pappaperm, mens barnet er i barnehage.

Skrevet

Egentlig veldig rart at det er anledning til å å hjemme i permisjon hvis barnet er i barnehage. At samfunnet skal betale far for å gå hjemme og pusse opp eller spille play-station.

Skrevet

Ja og da har han jo tid til å ta sakte tilvenning i bhg.

Anonym #3 Det er også lov at mor er hjemme i permisjon når ungen er i bhg.

Skrevet

Er klar over det, men som regel har far siste del av permisjonen, og det er vel helst da barnet går i barnehage.

Rart er det uansett, selv om far tar sakte tilvenning i barnehage. Hvorfor skal han betales for de timene han har fri hjemme uten barn?

Er ikke så lenge det var et oppslag om dette i media, at bekymringsverdig mange fedre i perm sendte unga i barnhgen mens de selv pusset opp eller dro på jakt.

Jeg mener permisjonsordningen bør komme barna til gode jeg da. Sender du barna i barnehage så bør betalingen for å passe på det opphøre.

Skrevet

Hva er det som feiler folk egentlig?? Ser stadig flere spør om dette, og at mange mener det er helt greit siden det er lovlig??

Pappapermisjon er noe man er så heldig at man har rett på for at far og barn skal tilbringe tid SAMMEN. Ikke for at far skal nyte late dager hjemme alene!! Hadde rett og slett skammet meg om min samboer puttet barnet vårt i barnehagen når han var hjemme i permisjon.

Skrevet

Signerer #6.

Hadde virkelig skammet meg om mannen ikke benyttet denne unike sjansen til å være sammen med barnet sitt, og heller sendte det i barnehagen. Som om det ikke får nok timer der med tiden...

Dette med lang tilvenning er bare en dårlig unnskyldning for å kunne late seg hjemme uten barn. Barn trenger ikke dagesvis med tilvenning. Og gjør de det, da får betaling for lang tilvenning bli et tilbud til alle da, og ikke bare de som får barnehageplass før permisjonen er over.

Skrevet

Tenker at dette kan være et godt alternativ for barnet.

Far tar tilvenning i barnehagen, noe som gjerne tar en ukes tid. Og så kan barnet ha korte dager i barnehagen den første uka.

Skrevet

Far tar tilvenning i barnehagen, noe som gjerne tar en ukes tid. Og så kan barnet ha korte dager i barnehagen den første uka.

Hva med resten av de (som regel) 8-10 ukene? Skal far få gå hjemme mens barnet er i barnehagen da også?

Skrevet

Vi har spart 3 uker av pappapermisjonen til nettopp barnehagetilvenning.

Jada, jeg kunne også gjort det, men det passer dårlig for meg å ta fri på høsten ettersom jeg er student. Jeg har tatt det med forrige barn, men som sagt denne gangen passer det best at far gjør det.

Foreldrepermisjon er jo for barnet og ikke for foreldrene, og når en da kan klare å bruke litt av den tiden til å ha en myk overgang fra hjemmetilværelse til barnehagetilværelse, så tenker jeg at det er til barnets beste.

Skrevet

Hva med resten av de (som regel) 8-10 ukene? Skal far få gå hjemme mens barnet er i barnehagen da også?

Trenger vel ikke begynne tilvenningen før etter 9 uker og da har man 3 uker på sakte tilvenning.

Skrevet

Ting er jo ikke så enkelt som flere her skriver. I starten av bhg er ofte barnet mye sykt .. Mye bedre med myk tilvenning i bhg , en utvilt far som kan ta seg av hjemmet. Levere barnet sent å hente det tidlig .. Da får barnet en trygg start.. Og et forhold til far !!!!!

Jo jeg ser at det er mulig å betale for plassen imens har barnet hjemme., Det er greit det også , men det største problemet er egentlig at det er mangel på bhg plasser . Og er jo faktisk urettferdig at noen foreldre må betale for en plass imens de har permisjon.. Min mann var hjemme med snuppa så lenge han kunne.. Bhg tilvenning siste uken av permisjon. Gjør det som passer i familien. Jeg er enig i at fedrepermisjonen ikke skal være en jaktfest for far .. Men en blanding om man må av kort bhg dag og tid med far hjemme tror jeg er helt ok

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det var hvertfall lov for noen år siden. Noen venner (bekjente) av oss utnyttet dette til de grader. Mor var selvstendig næringsdrivende og begynte å jobbe da barnet var 4 mnd og far skulle ha resten av permisjonen.

Det som skjedde var at baby på 4 mnd og søsken på 2 år var fulle dager i barnehagen (kl 8 - 15) mens far levde herrens glade dager med fiske, kafèbesøk og late dager på sofaen. Som regel var det mor som hentet når hun var ferdig på jobb, for han kunne jo ikke BåDE lage middag og hente barna må vite!

Dette er som sagt noen år siden, men jeg synes det er helt horribelt at staten betalte han full lønn for å være hjemme, samtidig som de sponset barnehageplass til det barnet han i utgangspunktet skulle passe på!

Skrevet

Ok. Da kan hvertfall mannen min ha permisjon når vi har planlagt. Mange som reagerer på dette ser jeg og det er jo ikke så rart.. Jeg synes også det er merkelig at det er lov. Grunnen til at vi gjør det slik er at mannen min skal ta gradert uttak av sin permisjon, han skal være hjemme 1 dag i uken i hele vår når jeg jobber. Jeg jobber bare 50%. Så når august kommer har han ca 4 uker igjen av permisjonen sin. Så for å få brukt den opp gjør vi det slik. Må jo utnytte systemet der vi kan:-)

Skrevet

Pappaen her skal ta ut hele permen sin mens frøkna er i bhg. Men han tar ut gradert, slik at han jobber 80 % og dermed kan hente frøkna to timer tidligere hver dag. Og siden han tar den gradet slik strekker han permene leeeenge så frøkna får nyte godt av kortere dager nesten et helt år:)

Gjest Morn du
Skrevet
Tenker at dette kan være et godt alternativ for barnet. Far tar tilvenning i barnehagen, noe som gjerne tar en ukes tid. Og så kan barnet ha korte dager i barnehagen den første uka.
Tenker at dette kan være et godt alternativ for barnet. Far tar tilvenning i barnehagen, noe som gjerne tar en ukes tid. Og så kan barnet ha korte dager i barnehagen den første uka.

Vel, i HI står det at far skal ha permisjon i august- står ikke noe om at han skal hadet i flere måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...