Gå til innhold

Spm. ang zoladex behandling. Trenger kjapt svar :)

Anbefalte innlegg

Etter 2 operasjoner med fjerning av endometriose på 6 mnd, har de nå satt meg på en 6 mnd "kur" med zoladex og activelle. (ferdig i mars)

Er det mulig å bli gravid under denne behandlingen? Har nå gått snart 2 uker over tiden, og det er ikke vanlig til å være meg.

På sykehuset sa de at mensen skulle komme som normalt under behandlingen.

Håper noen kan svare meg :)

Fortsetter under...

Står det ikke noe om dette i pakningsvedlegget? I felleskatalogen står det at "ikke hormonelle antikonsepsjonsmidler" skal benyttes til mensen er tilbake, så det er sikkert mulig å bli gravid uten at jeg skal påstå det bastant.

Ta en test, og ring lege med en gang hvis den er positiv sånn at du får vite hvordan du skal forholde deg i forhold til medisinene du tar.

Leste litt på felleskatalogen :-) I siste avsnitt, egenskaper, står det at de flese pasienter oppnår amenorè, dvs uteblitt menstruasjon. Medisinens hensikt er å undertrykke din kropps hormonproduksjon slik at du havner i en "kjemisk kastrasjon" slik at endimeriosen trekker seg tilbake. Activelle gjør at du ikke kommer i overgangsalder og motvirker benskjørhet (bivirkning av Zoladex)

Men gjør som Rugekassa sier, ta en test og ta kontakt med legen. Mulig du burde ta en blodprøve hvis det er så tidlig i et evt svangerskap at det ikke slår ut på urinbaserte tester.

Anbefaler dere å bruke beskyttelse videre da det absolutt ikke er å anbefale å bli gravid på disse medisinene etter hva det det står i felleskatalogen :-)

link: http://www.felleskatalogen.no/medisin/zoladex-astrazeneca-565662

link: http://www.felleskatalogen.no/medisin/activelle-novo-nordisk-545726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...