Gå til innhold

Jonah eller Jonathan

Anbefalte innlegg

Lillebror er her snart, og vi står mellom 2 navn! Har skrevet innlegg om det ene navnet før, men nå trenger jeg litt meninger :)

Storesøster heter Eleah, og til gutten står det nå mellom Jonah eller Jonathan. Er opptatt at det skal være sjeldent, og det er jo Jonah. Synes det er helt nyydelig, men redd det blir litt for spesielt, så Jonathan er et godt alternativ :)

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143897050-jonah-eller-jonathan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Eleah og Jonah blit litt for likt og synes i grunnen at Jonah er litt kjønnsnøytralt. Særlig siden det er ett jentenavn på Island og jeg kjenner 2 jenter som heter det.

Jonathan er derimot veldig koselig og pent. Eleah og Jonathan klinger på en måte bedre.

Er uenig med Andreaa for synes at det skal skrives med H sånn som det er opprinnelig og særlig når dere skriver Eleah med H.

Takk for meninger :)

Det er faktisk mer vanlig å skrive Jonathan med H enn uten, men skrivemåten må bli et tema om vi bestemmer oss for det navnet :)

Er det jenter i Norge som heter Jonah, Lintho, eller på Island? Synes Jonah og Eleah er kjempefint sammen jeg;) Det står heldigvis bare i oversikt over guttenavn i bøker og databaser jeg har sett :)

Annonse

Takk for meninger :) Det er faktisk mer vanlig å skrive Jonathan med H enn uten, men skrivemåten må bli et tema om vi bestemmer oss for det navnet :) Er det jenter i Norge som heter Jonah, Lintho, eller på Island? Synes Jonah og Eleah er kjempefint sammen jeg;) Det står heldigvis bare i oversikt over guttenavn i bøker og databaser jeg har sett :)

Den ene er fra island, den andre er oppkalt etter sin islandske bestemor men begge foreldrene er norske. Vet kun at det er de med islandske aner som bruker navnet som jente. Det er guttenavn i norge. Det er det samme med Kari som uttales noe alla Kouri på islandsk og er guttenavn mens i norge er det kun jenter som heter det.

Jeg synes ikke Jonah er for sjeldent hvis du har en Eleah fra før, ser på det som mye mer uvanlig enn Jonah. Før likte jeg ikke Jonah i det hele tatt, men nå har jeg fått litt sansen for det selv om jeg fortsatt ser på det som litt veikt og feminint. Uansett er det ingenting i forhold til flotte, flotte Jonathan som er et av mine favorittnavn. Men om DU liker Jonah best synes jeg du skal gå for det og ikke bry deg om hva andre mener.

Det er 56 kvinner som har navnet Jona i Norge.

Kilde: http://www.ssb.no/navn/

Ja, jeg vet det ikke er H der, men den høres jo ikke uansett. Ville aldri valgt kjønnsnøytralt navn til en gutt.

Så hvis jeg måtte velge, ville det blitt Jonathan, selv om jeg synes det passer best til smågutter enn en voksen mann.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...