Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er der noen som er i samme situasjon som meg? Jeg har fast 100 %stilling i det offentlige, i tillegg jobber jeg som selvstendig næringsdrivende. Har tidligere hørt at arbeidsgiver (kommunen) må bekrefte min lønn til NAV når jeg skal motta permisjonspenger. Hva da med inntekten jeg har fra eget firma? Hvordan dokumenteres dette?

 

Håper noen kan hjelpe megvmed svar:)

Fortsetter under...

Dersom du har inntekt både som arbeidstaker og selvstendig skal du ha begge med når foreldrepengegrunnlag beregnes.

 

Dersom du jobber i det offentlige sender de inn inntekts- og skatteopplysningsskjema, og du vil mest sannsynlig få vanlig lønn derfra og de får refusjon fra nav.

 

Når det gjelder din inntekt som selvstendig må nav ha bekreftelse på din pensjonsgivende inntekt. Dette kan være kopi av selvangivelse, halvårsregnskap eller annet. Det som er viktig å dokumentere er den reelle inntekten i firmaet. Alle opplysninger må være bekreftet av regnskapsfører eller revisor. Det variere endel på hvor mye informasjon nav trenger. Dette avhenger av flere faktorere som f. eks hvor lenge du har vært selvstendig. Det kan være lurt å ta kontakt med nav og undersøke hva de trenger av informasjon for å beregne ditt grunnlag.

Vær obs på at du ikke får foreldrepenger over 6G. Siden din arbeidsgiver skal ha refusjon skal de ha 100% dekning av lønn først. Dvs at et evt "tap" med tanke på 6G vil gå utover din inntekt som selvstendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...