Gå til innhold

Bruker babyen dyne????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok..

Med fare for å høres temmelig uvitende ut så spør jeg rett ut he he.. Jeg venter min første baby, og idag var jeg på jysk.. Tenkte plutselig at, oi jeg har ikke sengetøy til babyen, og strente bort og spurte om de hadde babydyner. Ved siden av lå det veeldig små puter (35 x 40 cm), så tok med en slik også..

Da jeg kom jeg begynte jeg å tenke på om babyer faktisk bruker pute og dyne, og gikk inn på nettet. Der kunne jeg lese at pute virket som ingen bruker, pga fare for kvelning, krybbedød osv.. Nei, da leverer jeg den tlbake da tenkte jeg..

Med dyne ble jeg bare forvirret: Først leste jeg flere forum hvor de fleste skrev at de bruker dyne til babyen. Men i England er det absolutt nei nei nei...

Så, på kidsa.no ser jeg at de selger sengesett til baby, dyne OG putetrekk..

Skal jeg levere tilbake dyna og puta, eller kun puta? Kan jeg evt bruke dyna i barnevogna, og kun et helseteppe i senga eller hva?? Mener da jeg har sett bruk av dyne i barnevogner..

Med vennlig hilsen totalt uvitende angående babyer tydeligvis ( har et par ting å lære meg før Mars ;) lol

Skrevet

Dyne bruker babyen. Både i seng og i vogn .. Men puta brukte vi aldri!!! Vi har hatt den minste dynen i vognen og den litt større i sprinkelsenga. I starten hadde vi den minste og flyttet den fra vogn til seng ettersom hvor hun skulle sove ,,

Lykke til

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Vi brukte dyne fra første stund både i sengen og vognen, men hadde den minste babydynen. Var litt usikker først jeg også, spesielt da jeg våknet en natt og det eneste som stakk ut fra dynen var føttene til den lille, hehe;)

Pute startet vi ikke med før vesla var omkring 1 år gammel, og nå er hun snart 2,5 år og kaster den fremdeles på gulvet hver natt. Så jeg ville kanskje droppet puten, men kjøpt dyne.

Skrevet

Vi har brukt dyne i både vogn og seng til eldstemann, men har ikke brukt pute før han var rundt ett, og er først nå når han er to han vil bruke puta uten at den havner på gulvet :) brukte gulpeklut under hodet hans i vognposen kun for at eventuellt gulp ikke skulle trekke ned på lammeskinnet, og brukte kun putevaret i sengen, også dette kun som beskyttelse i tilfelle gulp :)

Skrevet

hei

tror dette er veldig forskjellig,jeg har brukt dyne av og til i starten men ikke hele tiden fordi jeg pakker babyen inn i teppe, det gir dem trygheten fra magen selvfølgelig aldri stamt :-)

Når det gjeller englang er dette et helt annet land med annerledes klima og forhold.

Min storebror bor i england med 2 barn og det er veldig annerledes,de bruker sjeldent barnevogn men bare trille og,de har nermest aldri hørt om ull.

jeg ringte ham leende for et par år siden da jeg hørte at skolerne lukkede pga 2cm sne og minus 5 grader.

og han sa det var fullstendig kaos,de er nemlig ikke vant med dette,de har ikke engang vinterdekk på bilen om vinteren.

så det blir litt feil at sammenligne disse 2 lande.

Jeg har kun hatt sommerbabyer før og har måtte investere i en del varmere ting vårt klima er jo veldig koldt så tenker at en dyne er god og ha.

Skrevet

Det er helt vanlig å bruke babydyne. Begge gutta har brukt babydyne fra starten av og byttet over til den større varianten ved halvt års alder.

Også har de byttet til juniordyne mellom halvannet og to års alder, sånn at de ikke får sparket den av seg så lett.

Alternativt har du sovepose, en sånn du kler på barnet som en armløs body med lang pose, fra de er litt større. En nyfødt baby kan helt fint bruke dyne, bare pass på at den ligger godt nedenfor hodet. Det er ikke mye de klarer å røre på seg og dyne uansett.

Dyna er fin å ha i vogna på våren. Jeg har hatt et par babydyner i forskjellig tykkelse, en går bedre i vogn enn den andre.

Pute har vi aldri brukt. Minsten er straks to og fikk seg nettopp egen pute, men han kan ikke fordra den og kaster den ut avs senga. Han sover uten. Eldste var over tre år før han var interessert i pute. Men dette er jo veldig individuelt. Men ikke nødvendig til nyfødt av de grunner du nevner!

Mye å tenke på, men dette finner du ut av etterhvert:)

Skrevet

Tusen takk for svar.. Da er jeg ørlite grann klokere :)

Skrevet

mine har brukt både pute og dyne! Dyna og en bretta filt inni putevar i starten, og deretter når de har vært 2-3 måneder ei tynn pute. Har lest at det skal forhindre flatt bakhode, og det er jo ikke pent! I vogna har de hatt dyne om sommeren og pose om vinteren.

Skrevet

Vi ble anbefalt å ha en TYNN pute for å forhindre flatt bakhode. Det kommer vel litt an på hvor rolig babyen sover.

Skrevet

Jeg kjopte og dyne, men vi har blitt anbefalt av lege aa ikke bruke dyne, pute, teppe eller noe annet for babyer, kun svoepe babyen i tepper, evt bruke sovepose som sagt over her. Forskning viser visstnok at dyne etc oker faren for krybbedoed. Vi kommer til aa foelge den anbefalingen og heller justere romtemperaturen naar/hvis det er nodvendig.

Skrevet

Her brukar vi dyne:) Puta treng du ikkje nødvendigvis levere inn, berre vente med den til ungen blir større:) storebror begynte med pute når han var mellom 1 og 2år, trur eg.

Lillebror får dyne frå dag 1. Pute når han er større. Men, dei første 3mnd brukar han nok MI dyne, då eg planlegg å samsove med babyen på same måte som eg gjor med storebroren.

:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av fysiotereapeuten på sykehuset at de anbefalte og ha en fluffy pute fra starten av. Hun sa at det var forskjellig hva de anbefalte fra sykehus til sykehus, men på Siv så anbefalte de dette. Babyen skal ligge på puten slik at bleiekanten treffer kanten på puta. Altså ikke slik vi ligger på en pute, fra nakken og opp.

Jeg fant aldri en slik "fluffy" pute til baby, kun de tynne lefsene de selger overalt så jeg droppet pute i starten.

Jeg samsov og hadde en ammemadrass med en tynn babydyne i og en litt tjukkere babydyne over. Dette fungerte utmerket og frøkna har helt perfekt hode i dag. Du må bare passe på at h*n ikke kun sover kun på èn side, da det er dette som gir skjevt hode.

Jeg skiftet side hver natt for hun hadde høyre som favorittside.

Håper du skjønte hva jeg mente, ble litt rotete :P

Lykke til!

Skrevet

Pute til små babyer er ikke anbefalt. Det øker risikoen for krybbedød:

http://www.lub.no/fa...te-til-spedbarn

Samme gjelder vel strengt tatt for dyner også, jeg tar ihvertfall ikke sjansen og synes uansett at det er mye bedre å pakke babyen godt inn i myke babytepper. Dyner blir så store og klumpete i forhold, og de fleste babyer elsker å svøpes litt stramt inn i tepper i starten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...