Gå til innhold

Haukeland Vs Voss! Erfaringer? Ønsker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva førstegangs fødende tenker om fødesteder, fleregansgfødende som har erfaringer fra voss eller haukeland som gjør at de velger haukeland istedenfor Voss osv.....

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!

Jeg skal føde på Voss! Er førstegangsfødende men har hørt mye dårlig om Haukeland! De har ikke god plass der, og ikke like god kapasitet som på Voss. Da en venninde av meg skulle føde første gangen på haukeland, var hun i gang med rier, men mammen ble sendt hjem fordi de ikke hadde plass til han der!!! Hallo?! Hva er det for slags behandling?! Jeg vil ikke gå igjennom mange timer med rier og smerter uten kjæresten min i alle fall! Og da ungen var kommet, måtte han reise hjem igjen, for de fikk ikke familierom... Og jeg har hørt mange andre historier om folk som ikke er fornøyd med behandlingen på haukeland! På Voss skal de visst nok ha bedre bemanning, slik at man får familierom og kan være der lenger. Eneste minuset synes jeg, er at man ikke får føde i badekar på Voss, men man kunne visst bruke det som smertelindring... Og så hørte jeg at de har lystgass der enda!! :D Trodde det var helt slutt på det jeg, så jeg ble veldig glad!! :)

Skrevet

Hei :-)

Jeg fødte på Voss sist, og kan virkelig anbefale det! Grunnene mine var

1. at jeg ville ha samboeren min der etter fødselen, og det fikk jeg, i 4 dager :-)

2. at jeg ikke ville føde på løpebånd. (Jeg var alene der de 4 dagene utenom en annen som skulle ta keisersnitt etter vi hadde vært der 2 dager).

3. at jeg ville føde mest mulig naturlig, og ha lystgass som kriseløsning (det har de ikke på Haukeland!), dessverre gikk denne planen i dass da lystgassmaskinen plutselig streiket da jeg var der :-(

Følte meg veldig godt tatt vare på der, og håper jeg rekker opp denne gangen også! :-)

Skrevet

Men hvordan gjør du det? Kjører dere opp selv? Hvordan er det og kjøre når du nesten skal føde da? Hva om du plutselig får en trang til og presse og vips så er den lille på vei ut? Har virkelig lyst og føde på voss, men er jo litt skeptisk til at man må kjøre i 1,5 time da. Hvordan var det for deg/dere?

Skrevet

Men hvordan gjør du det? Kjører dere opp selv? Hvordan er det og kjøre når du nesten skal føde da? Hva om du plutselig får en trang til og presse og vips så er den lille på vei ut? Har virkelig lyst og føde på voss, men er jo litt skeptisk til at man må kjøre i 1,5 time da. Hvordan var det for deg/dere?

Skrevet

Det gikk kjempefint, man kan jo komme tidligere enn hvis man skulle født på Haukeland. Jeg kjente stikkende kynnere fra kvelden av, satt oppe utover natten og telte minutter mellom, og da de begynte å bli litt vonde, og det var 10-15 min mellom ringte jeg opp til Voss. De sa jeg kunne prøve å ta noen paracet og få meg noen timers søvn siden riene ikke var vonde i det hele tatt, bare kjente at de var bittelitt ubehagelig liksom, og de var jo ikke helt regelmessig heller... Så da prøvde jeg det, men det ble mer ubehagelig da jeg la meg ned, så jeg ringte igjen, og de sa jeg bare kunne komme. Kjøreturen gikk fint, stoppet på bensinstasjonen på Dale og spiste litt, hehe... riene var da veldig milde fremdeles, så jeg øvde meg litt på pustingen og sånn, og det var 6-7 min mellom. Da jeg kom frem hadde jeg 3 cm åpning, og hadde goood tid, var fremme der 8 om morningen, og gutten vår kom til verden kl. 9 om kvelden ;-) Som regel har man jo god tid første gangen, men det er derfor jeg må se det litt an siden det nå er andre gang, og det kanskje går fortere. Hvis riene er veldig sterke helt fra begynnelsen av, må jeg jo kanskje vurdere å stikke innom Haukeland ihvertfall og se hvordan det ligger an, hehe...

Annonse

Skrevet

Jeg har født på Hukeland (storken) med begge mine.. Jeg måtte der, fordi det gikk så fort at vi ikke hadde nådd Voss..

Men kan virkelig anbefale storken, super hyggelige jordmødre der, var kjempekoselige rom, med dempet lys og masse levende lys... Så ut som ett vanlig rom uten alle disse sykehus tingene..

Jeg fikk familierom med begge mine, så pappaen kunne være der hele tiden..

Skrevet

Hei! Har født 3 ganger,2 første på Voss og siste på Haukeland pga styrtfødsel + div som gjorde at vi måtte den veien. Selve fødselen var like bra på Haukeland som Voss,men når det kommer til barseloppholdet kan ikke Haukeland sammenlignes på noe vis med Voss. På Voss er det stille og fredelig,alle har for det meste god tid,som oftest får man rom alene (noe som er gull verdt!!!!) og man får bli lenger enn på Haukeland, der de begynner maset om hjemreise omtrent før ungen er ute... å få føde på Voss var en fantastisk opplevelse og etter 5 døgn med begge de 2 første hadde jeg faktisk ikke lyst hjem, he he

MEN selvfløgelig dersom noe er/går galt under/etter fødselen er det mere ekspertise på Haukeland,det må man ta med.. Men hadde jeg fått valget en gang til hadde jeg ikke vert i tvil et sekund!! Lykke til uanset valg :-)

Skrevet

Virker som vossver det beste valget, vertfall første gang. Kan tenkte meg at det kan bli veldig ensomt om samboeren må reise hjem rett etter fødsel, tror jeg hadde tørna galen da;p Har gooood tid og tenke meg om enda:) UL på mandag :D

Skrevet

Jeg har født mine 2 siste på Haukeland. Første fødte jeg i Skien(der hadde de veldig god tid, og hjalp oss mye!) Må bare få sagt at på barsel på Haukeland har de veldig dårlig tid til deg, det er iallefall min erfaring. Ofte må en dele rom med andre, og det er fryktelig slitsomt. Hadde jeg vært der med førstemann, så tror jeg at jeg hadde vært rimelig frustrert...de har fryktelig mye å gjøre, og jeg har måttet klare amming osv selv de gangene jeg har vært der. Jeg spurte om hjelp av og til, men da bare kom de inn og dyttet babyen på puppen og for ut igjen...så for en førstegangsfødende så får en nok mye bedre oppfølging på Voss.

Skrevet

Eg fødet på storken med mine begge og det er virkelig til å anbefalle.

Men første mann kunne faren ligge over da eg var alene på føden der.. Vist ikke kunne han også ligge vist eg valgte familie rom..

Men andre mann fikk eg ikke noe rom men det var pga eg sa eg ike trengte (fødet om natten så orket ikke å bevege meg og det var ikke noe stor pågang på fødene den dagen eller natten så fikk ligge der eg ville) Så log på føde rommet frem til 12.00 så reiste vi hjem....

Eg synest det var godt at de ikke kom inn på rommet og forhørte seg konstant.... Ville vere litt alene og slappe av og når eg lurte på noe ringte eg og de kom med en gang :)

Så har ikke noe negativt å si om storken ved fødene eller barsel :)

Skrevet

Jeg følte meg godt ivaretatt under selve fødselen på Haukeland. Det endte med at ungen ble tatt med tang og det sto to fødselsleger og fem jordmødre der når hun kom ut. Det var pga dårlig hjertelyd etter en laaaang fødsel. Og jeg følte de hele tiden ivaretok både meg og barnet og tok de avgjørelser som var riktig i situasjonen.

Barsel var imidlertid ganske pyton, måtte ligge på Barsel 1 pga min medisinske tilstand (høyt blodtrykk) og der var det ingen samkjøring ifht ammerådgivning eller noen ting. Ene jordmoren ba meg amme hver fjerde time og tok ungen fra meg fordi "nå blir du sår". Neste jordmor sa jeg skulle amme hele tiden, og så kom neste og mente jeg måtte gi NAN fordi ungen var for sulten. Slik gikk det alle tre dagene med forskjellige beskjeder både ifht hvor ofte jeg skulle amme og om jeg skulle gi litt erstatning fordi melken enda ikke var kommet og jenta mi var ganske stor. Vi hadde utskrivningssamtale der jordmor insisterte på at vi ikke måtte kjøpe NAN, jeg hadde enda ikke fått melken, men da vi dro var det en ny jordmor på vakt som insisterte på at NAN det måtte vi ha. Var helt utrolig forvirrende og frustrerende for en førstegangsfødende, og det var en befrielse å komme ut derfra. Aldri mer barsel på Haukeland for mitt vedkommende.

Skrevet

Etter å ha lest forskjellige svar her så har jeg fått inntrykk av at dersom du er heldig kan du få god oppfølgning på haukeland men lite sannsynlig, og reiser du til voss er det garantert god komfort. Veldig vanskelig dette for vil jo ha det tryggest mulig første gang siden alt er uvisst;) Sliter med bekkenløsning og så er redd det kan gjøre det verre under fødsel?

Annonse

Skrevet

De har gode leger på Voss også :-)

Skrevet

Jeg fødte min første på Storken, og kommer til å velge det denne gangen også. Jeg vurderte også Voss før førstemann, og var innom på besøk før jeg tok valget. Grunnen til at jeg valgte Haukeland var 1. Jeg syntes rommene var "triveligere" der (bl.a. er det badekar på rommet på Storken, på Voss måtte du over en gang og håpe at det ikke var noen andre i karet). 2. Det føltes viktigere for meg å føle meg tryggere under fødsel (de har tross alt bedre kompetanse på Haukeland enn på Voss), enn å bli veldig godt ivaretatt etter fødsel.

Vi fikk etter eget ønske familierom etter fødsel, og reiste hjem etter et døgn. Oppfølgingen etter fødsel var så som så, men siden vi reiste hjem etter et døgn fikk vi jordmor hjem - og det var virkelig helt fantastisk.

Skrevet

Fødte en gutt i 2009 på Voss, og vi var kjempe fornøyd. Hadde en lang fødsel med tre jordmor skift, han ble tilslutt tatt med sugekopp, alt gikk kjempe fint, og vi ble tatt godt vare på.

En av de store fordelene syns jeg var at på voss har de lystgass, tror ikke jeg hadde klart meg uten. Jeg gikk til en jordmor hele svangerskapet som også jobbet på voss noen dager i uken, det som gjorde opplevelsen perfekt var at hun var der på slutten da jeg fikk min sønn. På voss har de mye mer tid til hver enkelt og alle er kjempe hyggelig og hjelpsom.

Vi fikk alene rom, med eget bad,og far fikk sove der også, vi var på barsel i fire dager.

Grunnet til at vi valgte voss, var fordi jeg ville gjerne ha omvisning på kk pga fødselsangst, ringte opp der og ble nesten ledd av, fikk ikke komme på omvisning det hadde de ikke tid til.

Og da jeg var 32 uker på vei, fikk jeg smerter i magen og trodde fødselen var i gang, gren og gren fordi det var så vondt, kjørte til kk i all hast, men da vi kom fram var plutselig smertene mye mindre og bare litt vondt. måtte først vente på et rom og ta sparketest, satt der lenge og kulle ringe på en knapp hvis det var noe, vi satt der og det kom inn nye jordmødre hver gang og sjekket meg. Så måtte vi sitte og vente på gynokolog for ul. etter vi hadde sett at alt var fint med den lille, og at det ikke var fødsel som var i gang, måtte vi vente enda lengre på svar på urinprøve, kom alltid en ny jordmor og spurte om forskjellige ting. Fikk endelig til svar at det bare var en uvi, som nesten hadde resultert i for tidlig fødsel.

Så da vi var hjemme igjen etter fire timer i uvisshet, sa jeg til samboer at jeg ikke ville føde på kk,

Så da ble det voss, og det er vi kjempe glad for det :-)

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med disse to sykehusene, men jeg har tidligere hatt valget mellom flere ulike sykehus med ulike tilbud og tilgang til ulik kompetanse. Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg valgte bort et sykehus som har tilgang på barneavdeling og dermed barnelege på vakt hele døgnet. For meg skal det tungtveiende grunner til for å veie opp for den potensielt store fordelen for barnet.

Jeg skulle egentlig reiser til et sykehus med barneavdeling for å få førstemann, og vi valgte det sykehuset nettopp pga barneavdelingen. Av diverse medisinske årsaker og uflaks kom vi oss aldri dit, men måtte føde på et annet lokalsykehus. Da hadde jeg på forhånd valgt bort det nærmeste lokalsykehuset fordi jeg ikke ønsket å føde på en fødestue uten mulighet til akutt ks.

Fødselen endte i akutt ks, så jeg er sjeleglad jeg ikke fødte på det nærmeste sykehuset. Heldigvis trengte ikke babyen hjelp etter først den vanskelige fødselen med dårlig CTG og så det akutte keisersnittet, men jeg grøsser fremdeles ved tanken på at han kunne ha blitt sendt i ambulansefly til barneavdelingen i hui og hast.

Skrevet

Men til dere som har vært på voss, de har vel barnelege og muligeten ti å utføre ks om det blir nødvendig?

Skrevet

De har barnelege og mulighet for å utføre ks om nødvendig på voss :-)

Skrevet

Ja, de har barneavdeling/barneleger der, og da jeg var der var det en som tok ks. :-)

Skrevet

Jeg fødte på Haukeland sist og skal gjøre det denne gangen også. Pga komplikasjoner under fødselen er jeg veldig glad for det, masse leger kom på plass på fødestuen på rekordtid, og han måtte også være noen dager på barneklinikken etterpå. Veldig dumt at de har lagt ned barselhotellet som jeg har hørt mye bra om, vi kunne ikke være det sist. Etter barneklinikken var vi på vanlig barsel og det var ganske pyton ja, vi var heldig og fikk familierom,tror ikke det finnes lenger. Som andre skriver fikk også vi ulike råd av personene som jobbet der, men jeg valgte meg ut 1 som jeg hørte på, og blåste i de andre. Siden det er andre gangen nå håper jeg å stole på meg selv.

Skrevet

Og en ting til, jeg orker ikke tanken på å kjøre til Voss med rier. Det må være den verste veien i verden, og nå om vinteren som det kan være glatt og alt, nei huff..

Skrevet

Jeg hadde så sterk fødselsangst pga ting jeg leste om haukeland på nett. Fant jo bare skrekk historier. Jeg gråt i dagesvis (ikke overdrivelse) når jeg måtte føde på haukeland pga leversvikt , og ble satt i gang i uke 38. MEN, ikke ett eneste vondt ord å si. Møtte sikkert 20 jordmødre og alle var like fantastiske. Både under fødsel og på barsel.

Havnet på barsel 2 etter en natt på overvåkning på storken , så der må man være flink å ringe på jordmødrene om det er noe for her havner de "friskeste". Det var ikke ett problem for meg, og synes det var deilig at de ikke poppet innom hver time :-) Nå har vi fllyttet til Kristiansund , og er veldig lei meg for at jeg ikke får føde på Føden igjen...

Skrevet

Da har vi bestemmt oss for og føde på voss om alt går fint. Men må jeg ringe voss og informere de om det eller bare vente til jeg skal til jordmor igjenn??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...