Anonym bruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Skrevet 28. desember 2011 Er gravid i uke 38 med førstemann.. Merker det begynner å nærme seg, og jeg går å lurer på hva jeg skal kjenne etter ved en eventuell fødsel?? Jeg har ikke merket noe til kynnere gjennom hele svangerskapet, og er derfor redd for at om jeg begynner å kjenne noe, så tror jeg det er rier, når det egentlig bare er kynnere..Hvordan kan jeg vite det er rier og at fødselen virkelig er igang? Andre ting jeg kan kjenne etter? Hvordan begynte din fødsel? Litt rotete og mange spørsmål nå ser jeg, men kjenner jeg er veldig usikker nå!
kleika Skrevet 28. desember 2011 #2 Skrevet 28. desember 2011 hei kynnere gjør som regel ikke vondt, maserier gjør vondt og fødsels rier gjør veldig vondt,føles som om de kommer dypt innefra og river gjennom kroppen din som en bølge. Det kan være vanskeligt å vite når det er alvor og de fleste især førstegangsfødende har ofte minimun en bomtur til sykehuset. og heller en bomtur for mye enn en for lite, de fleste fødsler hvor man ikke når til sykehuset er fordi man har ventet for lenge med å dra.Den første fødsel varer ofte et stykke tid,men man vet jo aldri og der er ikke altid et fasit på når det er alvor eller ikke. Jeg har født 2 gange tidligere og med nr 1 ble jeg strippet 8 dage over tiden, hvoretter jeg etter et par timer fikk sterke menssmerter,de hadde dog ikke mye effekt og etter 5 timer på sykehuset satte de fødslen igang med dryp,det var en tøff fødsel der ialt varte 12 timer. Med nr 2 gikk vannet kl 8 om morgenen 4 dage før termin,dro på sykehuset,men ble sendt hjem igjen da jeg ikke hadde antydning til rier kl 02.30 natten etter våknede jeg så av kraftige men uregelmessige rier(skikkelige tak der merkes i hele kroppen),kl 0700 var jeg på sykehuset og kl 08.30 var han ute,så en fort og grei fødsel. Dette er så min 3 og jeg har hatt mye kynnere og vonde maserier der har vært både regelmessige og som menssmerter over mere end et døgn,hvor selv jeg blir i tvivl om jeg bør ringe føden,men har ventet på de kraftige tak jeg husker fra nr 2. men igjen ingen fødsel er lik og ingen personer er like så heller ringe og dra en gang for mye,kan jo også være greit med en sjekk og beroligelse,hvis man er i tvivl eller redd. Er selv litt redd for hvor fort det kan gå denne gangen selvom legen,og jordmor sier jeg ikke kan forvente det skal gå så lett som sist. Der er en liste over tegn på når du skal ringe føden inne på rieteller.no hvis det hjelper deg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #3 Skrevet 29. desember 2011 Tro meg... Når fødselen er igang er du ikke i tvil. :-) Isåfall er du veldig heldig. Lykke til med fødselen!
Gjest Hippoღ Skrevet 29. desember 2011 #4 Skrevet 29. desember 2011 Jeg har lurt på det samme. Men kom til konklusjonen til ano over, at jeg sikkert ikke er i tvil
Drømmer81 Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Hei. Jeg er innom her bare for å titte litt. Jeg fikk min første i august. Og lurte akkurat på det samme selv. Jeg hadde hatt mye kynnere på slutten, men disse var ikke vonde. To dager før termin fikk jeg masse maserier, noe som fikk meg til å tro at fødselen kanskje var i gang.. Så vi dro på sykehuset. Kun to cm åpning. Ble strippet når vi først var der. Dro hjem. Neste kveld var det likedan, men vondere maserier.. varierte mellom 8 minutter til 2 minutter mellom hver. Dro nok en gang på sykehuset. Fortsatt to cm åpning. Dro hjem igjen, og med innstilling om: Nå drar jeg ikke på sykehuset igjen før vannet går!!! :-) Neste kveld var det på n igjen, enda vondere enn dagen før. Men jeg satte heller igang med husvask. :-) Ventet på at vannet skulle gå, men etter en time med vasking var det nok..Det var 2-3 minutter mellom hver rie, og riene kunne ikke engang sammenliknes med maseriene dagen før!! Vi dro på sykehuset, hadde 4 cm åpning og gutten var ute 2 1/2 time etter vi kom. Vannet ble tatt i siste pressrie :-) Som førstegangsfødende er det vanskelig å vite.. Men i etterkant kan jeg si: du VET når du er i fødsel. Da er det liksom ikke tvil. Og du tenker ikke: er dette maserier eller ordentlige rier?! Du vet at det er rier!! :-) Men dra heller en gang for mye:-) Da blir man kanskje strippet, noe som kan gi litt fortgang på det hele :-) Og.. som sagt; min gutt var ute etter 2 1/2 time, så ikke vent for lenge heller :-) Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå