Gå til innhold

Tid til røyk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har postet dette i røyk- og rusforumet, men poster det her også i tilfelle her er noen som kan gi synspunkter...

En venninne av meg røyker, selv om hun har barn (en gutt på 3 år). Jeg har ikke noe imot at hun røyker, det får være et valg hun står for selv... Det jeg reagerer på er at hun lar gutten sitte inne alene mens hun går ut for å ta seg en røyk. Hun er hjemme alene med barnet to dager i uken. Jeg vet at dette tar jo bare 5 minutter, men selv tenker jeg på "alt" som kan skje på de 5 minuttene, og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om noe skjedde med barnet mitt fordi jeg var ute og tok en røyk... Tok opp dette med henne, men hun mente at det gikk jo for det samme om hun var ute og tok en røyk eller om hun var i vaskekjelleren og satt på en maskin, gutten var jo uten tilsyn noen minutter uansett... Så hun spurte meg da, hvordan jeg ville ordnet dette, for hun vil jo ikke røyke inne, men heller ikke ta med barnet ut når hun skal røyke. Jeg klarte ikke å gi noe svar på dette, for jeg vet ikke om noen løsning, derfor spør jeg her inne; hva gjør dere røykere når dere er hjemme alene med barnet en hel dag? Går dere ut og lar barnet være alene, og er dette greit? Lar dere være å røyke? Tar dere med barnet ut?

Jeg spør ikke for å være dømmende, jeg bare lurer slik at jeg kanskje kan gi noen tips til venninnen min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke problemet i å gå fra barnet på 3 år i noen minutter. har du så gamle barn selv? min 3 åring er over alt i huset og leker både med storesøster og alene, hun har soverom i kjelleren og er ofte der alene. jeg går ned på badet for å stelle minste på 8 uker uten at det er et problem. man har jo ikke øynene på barna hele tiden. barnet er jo 3 år. må ærlig inrømme at jeg synes det er litt hysterisk å ikke kunne gå fra barnet i 5 minutter for å gjøre andre ting altså. så jeg synes ikke venninnen din gjør noe galt jeg, heller du som overdramatiserer saken.

Skrevet

Jeg tenker litt som fort gjort her. Mener du det samme om venninnen din går feks på do uten barnet og lukker døren?

Min yngste er bare 2 så han er i lekegrinden når jeg tar en røyk foreløpig.

Skrevet

HI her...

Jeg skal ikke nekte for at det kanskje er jeg som overdramatiserer nei, det er godt mulig;) Har ikke så gamle barn selv nei, min datter er bare 1,5 år, så det kan jo være at jeg "sammenligner" det å gå fra henne som det å gå fra 3-åringen til venninnen min... Jeg skjønner jo at det ikke er noe problem i å gå på do alene eller stelle lillebror/søster o.l, så det er vel bare jeg som har overtenkt hele greia... Men da vet jeg jo det da, at det ikke er noe galt i å gå fra en 3-åring noen minutter, så skal jeg ikke si noe på at venninnen min gjør det;)

Takk for innspill:)

Skrevet

Har selv ei på 3 år og jeg går ut og røyker, her jeg bor nå så står jeg ute på terassen så jeg klarer se gjennom vinduet på døren så jeg ser henne med mindre hun går på soverommet eller badet.

Men som oftest setter jeg på barnetv eller finner frem tegnesaker eller andre ting som gjør at hun har noe og gjøre, eller lar henne leke med det hun leker med. Hun sitter fint og holder på med det hun holder på med mens jeg er ute, Hun har aldri funnet på noe tull når jeg har vert ute, hun får aldri mat som jeg vet kan være lett og sette fast i halsen når hun var mindre fikk hun ikke noe å tygge på i det hele tatt når jeg skulle ut.

Andre ting man kan bruke når barna er mindre er fks lekegrind eller sette dem i matstolen forann tven dersom de liker og se tv eller om man har andre lekeapperater man kan sette barnet oppi slik de ikke går/kryper overalt.

Skrevet

Nå røyker ikke jeg annet enn på fest en og annen gang, men om jeg hadde røykt hadde jeg virkelig ikke hatt noe problem med å la en 3 åring være igjen inne i 5 minutter. Så her er jeg enig med venninnen din. Jeg lar forøvrig også min 2 åring være alene oppe i 4-5 minutter mens jeg setter og henger opp en vask (dersom hun ikke følger etter meg ned da). Noen 3 åringer kan du helt klart ike gå i fra, men de aller fleste normale 3 åringer klarer seg uten tilsyn i noen minutter ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Kommer an på ungen, og på om hun kan se/høre barnet sitt. Nå har jeg ei på 2,5 år, så kan ikke helt sammenligne alder jeg heller. Men når jeg går på do har jeg dodøra åpen slik at jeg kan høre henne om det er noe. Om det blir helt stille blir jeg nervøs, og avbryter ofte for å gå og se hva hun gjør hehe. Jeg føler meg bare helt trygg om jeg kan høre at hun leker med noe (kjente lyder). Jeg røyker ikke lenger, men hadde jeg gjort det ville jeg ikke gått ut uten at jeg enten kan se eller høre barnet. F eks om barnet leker på stue og mor står på verandaen og kan se inn gjennom vinduet, det er greit. Om jeg skal i vaskeriet, som er oppgangen vedsiden av, så tar jeg barnet med meg, men hadde ikke tatt henne med ut for å røyke. Da hun var yngre tok jeg henne alltid med meg inn på do.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...