Gå til innhold

I skattekortet mitt står det "minstefradrag 42.000"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tjent 52.000 i år, (begynte i jobb i oktober) og har betalt 14.000 i skatt, vil det da si at jeg får igjen en del av disse pengene til sommeren/høsten neste år?

Skrevet

Jeg har tjent 52.000 i år, (begynte i jobb i oktober) og har betalt 14.000 i skatt, vil det da si at jeg får igjen en del av disse pengene til sommeren/høsten neste år?

Hva skal du få igjen? 14,000 eller 42,000? Du får jo ikke igjen alt du har skattet, det sier seg selv - du er jo over frikortgrensen. Mulig du får igjen noe, hva vet jeg, men det blir nok hverken 14,000 eller 42,000. Du får vente til skatteopgjøret kommer. Minstefradrag kan du lese om enkelt: google - minstefradrag.

Skrevet
Hva skal du få igjen? 14,000 eller 42,000? Du får jo ikke igjen alt du har skattet, det sier seg selv - du er jo over frikortgrensen. Mulig du får igjen noe, hva vet jeg, men det blir nok hverken 14,000 eller 42,000. Du får vente til skatteopgjøret kommer. Minstefradrag kan du lese om enkelt: google - minstefradrag.

Takk for svar...hehe, nei, forventet ikke å få igjen verken 42 eller 14 tusen. Jeg skjønte jo greia etter et par timer, og ser logikken i det hele nå ;) (og google har jeg gjort!)

Skrevet

Dårlig med gjeld hos deg eller? Jeg betalte vel 21000 i hele fjor og skulle betalt 14000. Så da fikk jeg igjen endel.

Om du har mye gjeld får du jo igjen, og hvis du ikke har gjeld så betaler du jo brått litt mer skatt..

Skrevet
Dårlig med gjeld hos deg eller? Jeg betalte vel 21000 i hele fjor og skulle betalt 14000. Så da fikk jeg igjen endel. Om du har mye gjeld får du jo igjen, og hvis du ikke har gjeld så betaler du jo brått litt mer skatt..

Njææ..vil vel ikke si at det skorter på gjelda nei, hehe ;) da jeg beregnet hva jeg kom til å tjene i år da jeg bestilte skattekort, kom det opp at jeg skulle betale 5% skatt, skrudde opp inntektsbeløpet veeeldig, så nå betaler jeg 23%...

HI

Skrevet

og i det jeg postet svaret over, gikk det opp et lys for meg! Ser jo nå hvordan jeg skal beregne hva jeg får igjen :) (såklart med feilmarginer og rom for skuffelse, hehe)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Åja..syns bare det var sÅ mye skatt pÅ "lite" lønn :) Men det stemmer nok, det gjør som regel det ;)

Skrevet

Du kan få hjelp til å beregne hvor mye skatt du skulle ha betalt dette året (og legge inn gjeld, fratrekk fra BSU o.l.) inne på skatteetaten. Det er et program som gjør alt for deg, du kommer kun med litt informasjon.

Gå på skatteetaten.no og søk "skatt" i søkefeltet - så velger du den som heter skatteberegning for 2011. Det gir som regel en grei pekepinn på hva du kan vente deg å få igjen, evt. måtte tilbakebetale. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...