Gå til innhold

Er det slik at man ikke har krav på sykemelding opptil 6 mnd etter endt støtte fra NAV (AAP)??

Anbefalte innlegg

Gjest ღMammaTil1drømmerOm2ღ

Jeg har vært langvarig syk, men blitt betydelig bedre det siste halveåret. Har begynt å studere og jobber litt ved siden av. De siste mnd med AAP jobber jeg så mye som var tillatt, så har vært tilbake i jobb i ca 6 mnd.

Vi har begynt å snakke om å få barn nummer 2, men venter inntil videre... MEN i forbindelse med dette ble jeg fortalt at siden jeg hadde gått på AAP så måtte det gå minst 6 mnd før jeg kunne bli sykemeldt fra den nye jobben. Jeg har ingen planer om å bli sykemeldt.

Fikk ingen konkrete svar fra NAV.

Hva er det som er riktig??

Takk for svar!

Fortsetter under...

Etter maksdato på sykepenger må du være helt arbeidsfør i 26 uker for å opparbeide deg ny rett til sykepenger.

Når du mottar aap ved siden av arbeid anses du ikke som helt arbeidsfør og opparbeider deg ikke ny rett til sykepenger fra nav.

Du vil ha rett på sykepenger fra din arbeidsgiver i arbeidgsiverperioden, men fra 17. dag vil du ikke ha rett på sykpenger fra nav. Alternativ er da 100% aap.

Du opparbeider deg ny rett til sykepenger når du har vært i arbeid i 26 uker uten at du mottar aap.

Har svart deg på mail vedr svangerskapspenger.

Som jeg skrev der så er jeg litt usikker. Mener å huske at det ikke er samme krav til opptjening, men er som nevnt ikke helt sikker.

Mulig noen andre vet eller har erfaring?

Har lett gjennom rundskrivet, men finner ikke noe spesifikt om det der.

Skal undersøke det nærmere.

Nei,ikke det samme med svangerskapspenger. Etter en langvarig skade hadde jeg brukt opp sykepengeåret mitt da jeg ble gravid, svimet av hver dag men hadde ikke rett til sykepenger, redningen min ble svangerskapspenger. Så det har du rett på selv om du ikke har rett til sykepenger, men du må sjekke reglene for svangerskapspenger, for det skal være noe med jobben din som gjør at det er farlig for foster å være i jobb. Vi var så underbemannet at det ble et voldsomt press på oss som var på jobb slik at alt stresset gjorde meg på besvimelsens rand konstant. Sjekk med nav reglene for selve svangerskapspenger, men oppfyller du kravene så skal du få det selv om sykepengeåret er brukt opp, og ikke tjent inn igjen.

Annonse

Ikke meningen å rappe tråden, men er det noen som vet reglene om man går rett fra mammaperm og til sykemelding?

Jeg var sykemeldt hele svangerskapet. Dette pga jobben ikke kunne tilrettelegge for meg og jeg jobbet bare natt.

Nå er jeg snart ferdig med mammaperm. Jeg har flere sykdommer som tilsammen gjør at jeg har mye smerter. Har jeg rett på sykemelding når permen går ut eller må man være i jobb først? Og i så fall, hvor lenge?

Gjest ღMammaTil1drømmerOm2ღ
Ikke meningen å rappe tråden, men er det noen som vet reglene om man går rett fra mammaperm og til sykemelding? Jeg var sykemeldt hele svangerskapet. Dette pga jobben ikke kunne tilrettelegge for meg og jeg jobbet bare natt. Nå er jeg snart ferdig med mammaperm. Jeg har flere sykdommer som tilsammen gjør at jeg har mye smerter. Har jeg rett på sykemelding når permen går ut eller må man være i jobb først? Og i så fall, hvor lenge?

Er ikke 100% sikker men det er et max antall uker man kan være sykemeldt og hvis du var sykemeldt før permisjon så tror jeg de teller etter... Var slik for noen år siden i allefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...