MiraculixGRAVID Skrevet 22. desember 2011 #1 Skrevet 22. desember 2011 Hei! Har slitt litt med middagene til minstemann her, han har ikke likt noen av middagsglassene vi har prøvd. Nå lagde vi hjemmelaget middag , noe han faktisk spiste :-) Vi har bare laget potet og brokkoli, potet og gulerot mos. Han har bare prøvd potet og brokkoli mosen, noe han faktisk spiste 6 skjeer av (REKORD!!) . Tenkte nå og fortsette med brokkolien en stund, så han blir vant med det. Tror noe av grunnen til at han var så matlei var at vi prøvde så mye forskjellig, litt raskt, når han var litt mindre. Men er det noen av dere som har noen oppskrifter på middager med fisk/kjøtt? Er generelt dårlig på å lage mat, så trenger detaljert ;-)
Gjest happyfeet<3 Skrevet 22. desember 2011 #2 Skrevet 22. desember 2011 Hei! Ja nå har jeg kommet godt i gang med hjemmelaget babymat og det er jo egentlig veldig enkelt:) SNuppa vår er 7 mnd og dette er noe av det jeg har laget til nå: (hver porsjon gir ca 5 middagsglass som er 3/4 fulle, har spart på brukte middagsglass). Kylling bakt i tomat 1 kyllingfilet 1 boks hakket tomat (hermetisk) 2 poteter 3 gulrøtter 1/2 fedd hvitløk 1 sharlottløk timian oregano rosmarin pepper Skrell potet og gulrot og del opp i biter, forkok dette til de er møre (10-15 min). fres løk og hvitløk, og tilsett kylling i biter og grønnsakene, stek i 3 min. Hell alt i en ildfast form, tilsett tomat og krydder (i oppskr. jeg brukte stod det ikke angitt hvor mye så jeg tok et lite sryss av hvert..) Dekk med folie og bakes i ovnen 200 gr 40 min. avkjøles og moses med stavmikser. Laks 1 laksefilet 1 fedd hvitløk pepper gressløk olje/smør -bakes i folie 200 gr ca 30 min 2-3 gulrøtter og 1 potet og 1 søtpotet skrelles og kokes møre. Blan fisk og gr.sakes og mos alt med stavmikser. Pasta og kjøtt/tomatsaus kok pasta (jeg brukte fullkornspasta) skrell 3 gulrøtter, del i biter og kokes møre. hakk opp 1/2 fedd hvitløk og en sharlottløk. Kok opp vann i en kjele og ha oppi ca 100 gr kjøttdeig, la den koke i 5 min. Når gulrøttene er ferdig, hell av kokevannet og tilsett løk, hvitløk og en boks med hermetisk tomat (hakket) og den kokte kj.deigen. Jeg krydret med basilikum, timian og pepper. La det surre i 5-6 min og ha deretter oppi pastaen. (Har ikke noe mengdeangivelse på pasta, tok det litt på gefuhlen). Rør om og la det avkjøle litt før det blandes med stavmikser. Håper dette var til litt hjelp Jeg tror at babyene kanskje i større grad blir vant med normale smaker når man lager maten selv. Lykke til.
MiraculixGRAVID Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. desember 2011 Tusen takk!! Disse skal definitivt testes ut :-) Jeg er enig med deg i det du sier der, og iom at det blir såpass mange middager ut av en rett gjør jo at man egentlig ikke bruker noe særlig ekstra tid. Jeg tror vi fikk 8-12 middager bare av det lille jeg lagde sist, og (en annen fordel) det er jo nesten gratis. Her vil jo ikke lillemann ha noe annet enn hjemmelaget tydeligvis, har jo prøvd endel glass uten hell. Så mor får nok bare se til å bedre kokke kunnskapene sine ;-) Det måtte jo uansett til! Og disse rettene så jo gode ut :-) Igjen, tusen takk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå