Gå til innhold

Første sammenhengende natt:) amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt sov snuppa for første gang uten mat, hun er 4,5 mnd og sov fra 20 til 8.30 helt sykt! Jeg har sovet sammenhengende i 7,5 timer for første gang siden hun ble født, helt utrolig:) Ble nesten redd da jeg våknet av meg selv halv åtte og hun fortsatt sov, måtte kjenne på henne for å se at hun rørte seg og hadde det bra, det hadde hun og sov meget godt:) krysser fingrene for at dette ikke var et engangstilfelle. Men våknet selvfølgelig med superspreng, og når hun spiste frokost ble det megagulp etterpå, for mye formelk sikkert? er vel bare å pumpe litt ut først, men må jeg pumpe på natta for å ikke miste melka mi? Kan hende jeg ikke trenger tenke mer på det hvis hun våkner i natt igjen, men greit å være forberedt hvis jeg skulle være så heldig;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj så flink hun er! Har du begynt med fast føde?

Her har også vesla sovet veldig godt og som regel har hun bare spist 1 gang mellom 19 og 07 fra hun var 2 mnd.

Men jeg hadde en periode der hun kun ville ha ene puppen om natta, fikk henne ikke til å ta begge som tidligere. Fikk spreng og lekkasjer og merket at produksjonen sank. Så da gikk hun tilbake til å ta begge igjen av seg selv. Jeg orker ikke styre med pumpe om natta, så hun får heller vente litt lenger før hun kutter nattmat.

Hun er 3,5 mnd.

Skrevet

Hurra! Så flink hun er :) gleder meg til det skjer her i huset også! håper det fortsetter :) vi gir mme, men hadde jeg ammet ville jeg ikke tenkt på det. Det er jo slik at produksjonen følger etterspørselen, så den vil jo synke litt. Men tror du fint klarer å få opp produksjonen hvis hun skulle begynne å spise på natten igjen :)

Ha en fin dag!

Skrevet

Gratulerer:) Kjenner jeg er litt misunnelig;) Neida... Her er vi tilbake igjen til 2-3 ammingen mellom 19 og 09, og jeg synes det er deilig. Var en periode han krevde mat hyppigere på natten enn dagen... Men drømmer om mer enn 3 timer sammenhengende søvn jeg også! Trøster meg med at babytiden går fort... Håper det varer for dere! Deilig å gå en juletid uthvilt i møte:)

Skrevet

Har ikke startet med fast føde nei.satser på at ammingen ordner seg selv da.tja uthvilt og uthvilt, er syk så å få en natts søvn var kjærkomment, særlig siden jeg er alene med henne disse dagene.men hun har blitt så enkel både på dag og natt plutselig, deilig, før hun sov sammenhengende nå så hadde vi en periode der hun våknet veldig ofte for mat på natta, men plutselig snudde det :)

Skrevet

Så utrolig deilig! Hvordan ligger dere an med sove-selv-prosjektet da?

Her har vi hatt perioder hvor hun har sovet natten igjennom (19.00-06.00), men de har dessverre alltid gått over. Det lengste var vel en tre ukers periode i juli, da hun var rundt 3 mnd gammel. Nå får hun mat en gang om natten, og har gjort det lenge.

De gangene hun har sovet natten igjennom har jeg bare håndmelket ut den verste sprengen. Det går seg veldig raskt til (ikke spreng etter noen dager), og produksjonen tilpasser seg veldig bra - både opp og ned :-) så det tror jeg ikke du skal bekymre deg over, benytt heller anledningen til å sove, og pump deg litt om du kjenner det må til :-)

Håper det varer for dere! :-)

Skrevet

Jo det går veldig fint, har plutselig fått litt rutine, sover tre lurer, den første er alltid 35 min uansett hva vi gjør, men hun sover alene, legger henne på få minutter:)2.lur kan være fra en til en og en halv time, også denne alene, siste lur er fra 1-2 timer og da holder jeg henne som regel slik at hun får sovet godt før natta og i rett tid, fungerer veldig greit slik :) er en helt annen hverdag, hun ligger også mye for seg selv å leker nå :) er en drøm å legge henne i forhold til før, øvingen før jul hjalp visst.

Skrevet

Så lenge du ammer så vil produksjonen tilpasse seg både mengden pr måltid og måltidene utover dagen. Nattammer du ikke så vil det heller ikke bli produsert så mye melk om natta lenger. Det kan hende ungen vil ha mer på dagtid, men det ordnes med noen økedager - det styrer barnet selv ;)

Om du har ubehag kan du gjerne pumpe eller håndmelke litt, evt pumpe før du legger deg. Mange synes det er greit å gjøre det den første uka eller to etter at babyen sover gjennom for første gang - i tilfelle det var et engangstilfelle ;) Men om du synes det blir stress så kan du bare droppe det :)

Ellers er det lurt å ikke ligge på magen når du har melkespreng, både fordi det kan klemme på melkegangene og gi tilstoppinger, og fordi trykk/press mot brystet nedsetter produksjonen. Spesielt om man har hatt brystbetennelser eller tilstoppinger tidligere er det verdt å være obs på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...