Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #1 Skrevet 22. desember 2011 Har ei veninne som skulle feire jul med datteren sin og noen i familien idag da jentungen skulle til sin far og feire jul i år, vel når man velger og gå fra hverandre så har man valgt og bare feire annenhver jul med barnet. og har noen av de som skal feire selveste julaften med bf familie, så på førstejuledag skal de til damas familie og åpne gaver der også.... Det er jo selvsagt opp til hver enkelt og gjøre som de vil, men synes det blir teit og unødvendig, og ikke minst forvirrende for barn... 1 og 2 dag er man med familie og spiser god mat,snakker om hva man har fått til jul og har det koseligt sammen;)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #2 Skrevet 22. desember 2011 Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om? Sånn gjorde mamma alltid for meg når jeg skulle være hos pappa, det var VELDIG kjekt!! Jeg visste jo såklart at det ikke var ekte julaften, men vi lagde vår egen lille julaften med pakker og julemiddag. Hvorfor har du fasiten til alt tror du?
Sol Skippertaksdronning Skrevet 22. desember 2011 #3 Skrevet 22. desember 2011 Da har man valgt å feire annenhver jul?? Og det bestemmer du fordi? Nei, hi, pass dine egne saker du, så passer vi andre våre
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #4 Skrevet 22. desember 2011 Vi har svigerfamilien på motsatt kant av landet. Siden vi feirer jul der annethvert år og må fly dit - er det ikke mulig å ta med alt av gaver fra min familie. Gavene blir stående igjen her, og vi tar en mini julaften sammen med mine foreldre/søsken på hytta nyttårshelga. Det fungerer veldig fint for oss, og tror ikke ungene blir forvirret av det. Det er nesten litt godt å dele opp gavehaugen litt, slik at de kan fordøye og glede seg ordentlig over ting før de får mer.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #5 Skrevet 22. desember 2011 Jeg er egentlig enig med deg. Julaften er julaften og her feires kun julaften! Jeg sender med barnet pakker når han feirer hos far, og far sender med papper hit når vi feirer her:) Selvfølgelig litt sårt når poden ikke er her i jula, men slik er det nå engang når vi ikke bor sammen. Det samme skjer jo annenhver påske, annenhver nyttår, annenhver 17. mai etc etc. Feirer jo ikke nyttårsaften eller 17, mai 3 dager senere fordi JEG ikke fikk være sammen med poden på den virkelige dagen. Vi har bevist valgt det slik også av hensyn til de andre barna. Hvorfor skal særkullsbarnet få to dager av alle feiringer mens de andre barna ikke får det? MEN; folk får da jammen gjøre det de selv synes er best for seg og sine barn. Vil man feire dobbelt opp av alt, så legger ikke jeg meg borti det:)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #6 Skrevet 22. desember 2011 Litt enig med HI, faktisk...Man må selvfølgelig bestemme selv,men her har vi fått erfare at vi på en måte "mister" julaften med guttene til samboeren min, nettopp fordi moren deres har feiret julaften med dem på lille julaften! Det har resultert i at de "føler" at det er 1. juledag de gangene de er hos oss på julaften. Veldig trist, synes vi, men ikke mye å få gjort med det. Hun synes det er en grei løsning, så da må hun jo få lov til det. Men personlig synes jeg det hadde vært bedre om de heller hadde gjort det etter selve julaften...
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #7 Skrevet 22. desember 2011 Hehe, HI. Tror du alle velger situasjonen de er i selv? Og tror du ikke at en gjør det slik for ungene sin del, ikke først og fremst for oss voksne sin del? Jeg og guttene mine hadde "mini-jul" her i går kveld. Koste oss masse med "nisse-grøt", julemusikk og litt gaver. Ungene syns dette er veldig gøy og de skjønner veldig godt at det ikke er den ordentlige julaften før på lørdag. De har jo også laget gaver til meg og det er veldig kjekt å åpne når de er tilstede selv. Det er jo kjempestas for de å gi gaver de har laget selv og da er det jo viktig at de er der selv når disse blir åpnet :-) Livet blir ikke alltid slik en hadde tenkt seg, HI så ikke heng deg så veldig opp i hva andre gjør. Plutselig kan det være du selv som er i samme situasjon;-)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #8 Skrevet 22. desember 2011 Vi gjør det også på den måten. En av grunnene er faktisk at jeg som mor kjøper også gaver til mine barn, og de vil jeg ikke at de skal ha hos sin far. Vi får de nemlig ikke tilbake. Så derfor får mine 2 dager de åpner pakker Pakkene fra meg og min familie skal åpnes hos meg. men andre gjør hva de vil
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #9 Skrevet 22. desember 2011 #7 Ikke HI her, men jeg personlig både tror og oppfatter at en god del skilte foreldre feirer jule flere ganger for din egen del mer enn for ungenes del! For mange foreldre er det viktig at de får SE at ungene åpner pakken(e)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 22. desember 2011 #10 Skrevet 22. desember 2011 http://www.adressa.no/forbruker/article1745844.ece
Junibaby2011 Skrevet 22. desember 2011 #11 Skrevet 22. desember 2011 "1 og 2 dag er man med familie og spiser god mat,snakker om hva man har fått til jul og har det koseligt sammen;)" Blir ikke det det samme på en måte? Hvis barner er hos barnefaren og hans familie på julaften f.eks, og hos moren og hennes familie 1.dag? Man er med familie begge dagene, spiser god mat, og istedenfor å bare snakke om hva man har fått til jul, så kan barnet pakke opp enda noen dager. Tror ikke det finnes et barn som klager over å få julegaver to dager på rad, gitt.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 22. desember 2011 #12 Skrevet 22. desember 2011 Her har det blitt sånn at svigermor "feirer" jul på lillejulaften de årene gutta hennes ikke skal feire med henne. "gutta" hennes er forøvrig 25 (min mann) og 15 år, og jeg syns hele opplegget er tullete, men jeg blir med allikevel, med et smil om munnen. Selv om jeg mener at noe er tullete eller teit, så er ikke det ensbetydende med at mine meninger er "fasiten". God jul a dere
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #13 Skrevet 22. desember 2011 Til en viss grad enig med HI, men klart - alle gjør sine tilpasninger. Likevel lurer jeg på om en del foreldre som har barna annet hvert år på f.eks. julaften nok feirer "ekstra-julaften" minst like mye for sin egen del som for barnas. Selvfølgelig er det mange tilfeller der gaver o.l. ikke skal være med til den andre foreldren, men jeg synes faktisk da at det er riktigere å åpne disse gavene når barnet kommer tilbake i romjula. Jeg er nesten fanatisk motstander av jul før jul, jeg vil ha jul i jula; fra julaften kl 17 og til 20. dag jul. Dermed er det unødvendig å begynne på jula før jul, man har god tid til jul, pakker og gode middager i alle juledagene.
Tante Gustava Skrevet 22. desember 2011 #14 Skrevet 22. desember 2011 Jeg skjønner godt at noen velger å dele det hele opp i to. MEN, jeg syns at julaften burde være den første dagen med pakker og jul. Og så kan man gjerne ta en ny kosedag med resten av pakkene når man kommer til den andre forelderen i romjula. Ellers blir det tyvstart på jula syns jeg. Men det er meg da
Tauriel Skrevet 22. desember 2011 #15 Skrevet 22. desember 2011 Jeg hadde to julaften på en måte, julaften på dagen og noen dager etter på Tok ingen skade av det eller ble forvirret
Mrs. Bouquet Skrevet 22. desember 2011 #17 Skrevet 22. desember 2011 Vi gikk fra hverandre bare for å få feire jul 2 dager i året.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 22. desember 2011 #18 Skrevet 22. desember 2011 Jeg og mine søsken har vokst opp med å feire julaften annahver gang hos mamma eller pappa. Når vi var hos mamma på julaften, var vi hos pappa på lillejulaften osv. Det funket supert for oss hvertfal, å vi gjør det ofte enda!
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. desember 2011 #19 Skrevet 22. desember 2011 Vi feiret julaften forrige søndag. Fordi dattern min nå er hos sin far og skal feire jula der. Vi hadde ribbe og alt som hører til, juletre og pakker. Vi gjør det fordi 1) vi kan ikke sende med pakker til far, for da kommer de ikke igjen og 2) min mamma har lyst å feire jul med barnebarnet sitt og 3) det er hyggelig å kunne gjøre det for henne. Hun liker det, og vi syns det er hyggelig, så hvorfor ikke?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #20 Skrevet 22. desember 2011 Det finnes vel ingen riktig eller feil måte å feire jul på? Så lenge man skaper hyggelige stunder og tradisjoner som fungerer for familien så trenger ingen andre å bry seg med det spør du meg! Her feirer vi både juleaften og første dag med pakker begge dagene siden mannen er engelsk og er vant til andre tradisjoner enn hva vi har i norge. Tror ingen i vår lille familie blir forvirret av den grunn.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 22. desember 2011 #21 Skrevet 22. desember 2011 Jeg har vokst opp med to julaftener. Det var jo ikke forvirrende, blir jo uansett ikke det samme som på selveste julaften. Men du hi skrev at 1 og 2 dag er dagen med familie og god mat, og i mitt tilfelle som barn gaver. Så fikk jeg feiret litt med den forelderen som ikke hadde barn i julen også. Veldig fin måte å gjøre det på altså =)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #22 Skrevet 22. desember 2011 Vi er en slik familie som "feirer" julaften to ganger. I år er det ingen barn hjemme på julaften, så på første juladag åpnes gaver her. i år blir det masse besøk, så det blir mer enn vanlig her. Men vi pleier ikke å late som det er julaften, men vi har en kose seg. Ungene er ofte slitene etter julaften og mye styr, så de syns det er veldig deilig å ha en kose dag. Ungene får lov å ha med seg gavene til den de skal til, men det ønsker de ikke. Når de skal til Mor/far så åpnes gaver en og en, og julaten hales ut langt over midtnatt. Ungene syns dette er veldig slitsomt, så de vil heller åpne gavene her dagen etter. Vi har bare mine og dine barn, så det blir likt for alle ungene. Syns folk må finne ut hva som er best for de. Julaften er en dag i året, men hvordan vi feirer og ordner det er opp til alle og en hver syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #23 Skrevet 22. desember 2011 hmmm. Vi åpner pakker 1.dag, og bare da. Syns greia med å åpne på julaften er rart.
Mammatiljente-09<3 Skrevet 22. desember 2011 #24 Skrevet 22. desember 2011 Syns de familiene hvor foreldrene ikke bor sammen skal få velge seg en løsningen som fungerer best for dem uten at vi på dib skal sitte å dømme dem
merkin Skrevet 22. desember 2011 #25 Skrevet 22. desember 2011 For et lite nyansert innlegg. Jeg og min mann og sønn skal feire julaften med min familie. I kveld har vi feiret jul med svigermor og svigersøstre, og det var utrolig koselig. For oss er det ikke gavene som definerer julen, men det å kunne samles, spise god mat og lage og opprettholde tradisjoner. Julen kan være større enn din lille andedam God jul til deg og dine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå