Gå til innhold

Noen her som har erfaring med lus? Desperat etter svar :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har altså jenta og jeg blitt smitta igjen i løpet av kort tid. Eller så er det at kurene vi har tatt ikke har tatt knekken på lusa. Har funnet levende lus i begge sitt hår nå.. fysj... Ikveld har jeg sittet i over en time å greid håret hennes med lusekam + maaasse balsam. (vått hår)

Det er søren meg ikke lett å oppdage disse lusene... Hadde greid i gjennom hele håret, før plutselig noe beveger seg. Og fant til sammen 3-4 levende fullvoksne lus... og endel egg. Vanskelig å bedømme om de var gamle eller ikke, men såg slik ut.

Problemet er da at jeg får ikke sjekket skikkelig hos meg selv. Greier i gjennom osv, men føler ikke jeg får det 100%, når jeg ser hvor nøye jeg må være med datteren min...

Har bestilt NULLUS som siste håp nå, og håper det kommer i posten imorgen så vi kan prøve det ut. Dette skal være en kur som kan benyttes forebyggende og som ikke gjør at lusene blir resistente osv.

Har prøvd Prioderm nå tidligere- lukter forferdelig og har gjort at jeg har fått sinnsykt tørr hodebunn. Er et mareritt å få det i håret på jenta mi også, hun skriker og bærer seg pga. den sterke lukten :(

Sambo er ikke noe flink til å lete, så nytter ikke be han om å hjelpe til med mitt hår. Har heller ingen nær familie å spørre, eller venner jeg vil be...

Skulle ønske jeg kunne gått til frisør og latt dem hjelpe meg.. men leser jo på nettet at de ikke tar imot folk med lus, pga. smittefaren. Noe som er veldig forståelig...

Har kastet hårbørster osv. i frys, vasket og skiftet sengetøy nå. Skal hive huer til jenta i vaskemaskin også. Hva mer kan jeg/vi gjøre??

Noen gode råd?? Noen som har prøvd NULLUS?

Takknemlig for alle svar vi kan få!

Skrevet

Du må prøve å gre med lusekam hver kveld en god stund fremover....

Skrevet

Har samboeren din sjekket seg og har han tatt noen kur?

Skrevet

Jeg hadde samme problemet i fjor. Hadde 6-8 lusekurer på jenta mi på to mnd, til slutt så gikk jeg ned på skolen og sa at nå er det nok. Jenta mi reagerte på kuren(det linimentet) og jeg holdt på å ødelegge hodebunnen. Hun fikk sår.

Så jeg sa at nå tar ikke jeg flere lusekurer, så dere får rydde opp.

det endte med at de spurte ALLE barna om hvem som ikke var blitt sjekka hjemme, og det var 3 stk. EN hadde lus. De fikk sendt barnet hjem, og etter det hadde vi ikke problemer med det... så mitt råd, ta en prat med skole/barnehage hvis det ikke gir seg. Og en kur må gjentas etter en uke...

Skrevet

Kjenner det klør som rakkern her nå ;-) hater lus.

Er det ingen som kan få sjekket deg skikkelig?

Hvis du bor i Oslo så får du sende meg et pm så skal vi nok få en ordnings på sjekkingen.

Skrevet

Føler vi har vært flinke å gre og jeg.. så å si hver dag med denne lusekammen. Skulle fått klippet jenta mi også, hun har jo så slitt hår nå.. det er så langt. Det er utrolig med arbeid når håret floker seg sånn hver gang vi skal bruke den lusekammen :(

Takk for tips ang. å prate med barnehage om dette. Skal få gitt beskjed om at de bør sjekke de andre ungene, siden det virker som hun kansje har blitt smittet om igjen.

Er klar over at man må ta ny kur. Uff.. er så lei nå :( Her har jenta klødd sånn at hun har sår, jeg også :(

Samboeren har sjekket håret sitt, jeg har sjekket det. Ingen lus. Han har heller ikke tatt kur, siden det kun anbefales til de som har påvist lus.

Ser nå at jeg ikke blir anonym lenger når jeg svarer, men pytt pytt.. :)

Skrevet

Syns det er rart at nicket viser når jeg svarer på eget innlegg.. skal jo ikke være slik på anonym :(

Gjest Sekretøsa
Skrevet

På apoteket får man kjøpt elektrisk lusekam som visstnok skal drepe lusa med elektrtiske støt. Ifølge dama på apoteket var den helt suveren. Kanskje prøve den?

Om egga er sorte i midten er de døde...

Skrevet

Irismor, takk for tilbudet. Bor dessverre ikke i Oslo, blir nok for lang reise for meg det. :) Har ingen som jeg føler kan sjekke skikkelig nei.. føler ikke sambo er så flink der (les utålmodig og lite nøye).. og jeg har ikke lyst å be venner gjøre dette. Nær familie bor langt unna... =/

Skrevet

Skal se om jeg ikke skal få kjøpt meg sånn elektrisk lusekam også gitt. Er desperat her... :( Dette er noe av det ekleste jeg har vært borti, og mest frustrerende siden det aldri tar slutt...

Skrevet

Bor i arendal om du bor i nærheten, kan sjekke deg jeg å :)

Skrevet

Takk for tilbud pærefrø! Bor i Stavanger jeg, så vanskelig da gitt :(

Skrevet

Hadde nok gått til anskaffelse av elektrisk lusekam.

Har langt tykt hår og hadde nok hivd meg over klippemaskinen til gubben hadde jeg fått lus. Ille nok på jakta når hjortelusflua kryper oppi flettene.

Lykke til med luseutryddelsen.

Skrevet

Så rart at du ikke kunne være anonym...

Men svarte du deg selv 1 gang? Øverst....

for det ser litt rart ut, står at du har redigert eller noe sånt... kanskje det er derfor det ble noe rart...

Skrevet

Ja skulle dytte opp, så såg jeg at nicket mitt kom opp.. prøvde å ta det bort, men ble bare rot av det:( Så prøvde jeg å bare skrive en kommentar for å skjule litt da at det var meg.. men så ble det igjen bare tull. Så ga jeg opp :P

Skrevet

Irismor, har vært veeeldig frista til å bare skalpere meg og dattera mi.. men klart, har virkelig ikke lyst å være skalla og måtte spare i mange år på nytt hår :(

Skrevet

Det er noe drit med lus, og det er ikke enkelt å bli kvitt det. Ta å vask luene nå i kveld og få dem i tørketrommelen. Bortsett fra inni luer etc. lever ikke lus på ting, så det er egentlig bare bortkastet å drive å vaske, koke og fryse alt av sengetøy og yttertøy etc.

Been there, done that.

Det som derimot er viktig er at du grer igjennom gjerne to ganger per dag. Det er ikke greit med utolmodige små.

Dessuten må du behandle, du må behandle mer ofte enn det som står, Da du behandler første gangen dreper du lusene, men ikke eggene. Og så skal du liksom drepe resten av lusene før de er blitt kjønnsmodne og får lagt flere egge. MEN det er ikke alltid en får absolut alle lusene, og da er de allikevel blitt kjønnsmodne og kan legge nye egg.

Så svaret er å kjemme og gre, kjemme og gre, og å behandle med lusemiddel for eks. hver søndag og onsdag i en måends tid.

Kortere hår er lettere å behandle, lengre og krøllete hår er ikke lett å få gjort noe med, der må man bare klippe så kort man bare greier. Maskinklipp på jenter er jo ikanskje ikke så koselig, men kan bli et nødvendig onde om man ikke blir kvitt. Deg selv inkludert, he he, det var en spøk.

Men å korte ned på håret, og gjøre ting mer lettstellt er jo greit.

Skrevet

Kommer nok uansett ikke til å maskinklippe, og jeg har selv aldri klippet noens hår, så tør ikke begi meg ut på datteren min sin. Skulle så gjerne vært hos frisør og fått klippet av en del, men går jo ikke det når vi ikke får komme der med lus :(

Takk for gode tips. Håper på NULLUS kur i posten imorgen.. krysser fingrene, sånn at vi får kura oss skikkelig. Skal gre og kjemme nøye hver dag nå, og skal behandle som du sier flere ganger. :)

Skrevet

Gre deg selv over ett hvitt ark eller over dusjen om den er hvit, da ser du lett om noe ramler ut.

Skrevet

Her anbefales det at hele familien behandles (også de som ikke har fått påvist lus), og alle må behandles to ganger!!

Luer og sengetøy må du putte i fryseren i tillegg til å vaske de. Vaskemaskinen tar ikke knekk på lusa!

Skrevet

Her har vi greid over vasken, evt. hvitt håndkle. Har mottatt NULLUS i posten idag, så skal få kuret oss ikveld.

Skal de uten påvist også behandles?? har jeg ikke hørt noe om :S

Har hørt motsatt jeg... nå ble jeg usikker.

Har ikke plass i frysern jeg til sengetøy altså :(

Skrevet

Ta litt av gangen i fryseren eller sleng sengetøyet ut. Her er det -8 grader, kanskje litt varmere hos deg.

Får håpe Nulluskuren tar knekken på faanskapen.

Skrevet

Skal få slengt det ut i kulda noen timer da. :)

Takk, håper også det! For nå er vi leeeei!!

Skrevet

Og be barnehage/skole følge opp slik at de som har lus får tatt kur og blitt ferdig med dette.

Skrevet

Ett kjerring tips ei venninne gav meg...Legg hodet i ISkaldt vann, tror det var snakk om 30 min, men helt forferdelig...Er jo så KALDT!

Men første kuren skal du jo ta med en gang, 2 kur skal tas 8 dager senere fordi da venter du på at eggene skal klekkes...å du må vaske sengetøy og alt dere kan ha vært borti med håret deres! De kan leve en liten stund utenfor! tror det er snakk om 2 hele dager de kan leve uten å være i håret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...