Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er helt ny i ribbesteking og skal steke ribbe for første gang på julaften til min ribbeelskende mann. Men så blir jeg ikke helt klok på alle rådene jeg får. Noen sier jeg MÅ la ribba ligge med svoren ned en liten stund, mens andre sier at man ikke trenger det, men heller damper den under aluiniumsfolie i ca 40 min. Hva skal en nybegynner gjøre da? Har kjøpt meg sånn "ribberist" på europris som min mir sverger til. Så hva gjør dere da? Hva er egentlig best? Hjelp en stakkars nybegynner.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Jeg pleier å snu den, men ikke bestandig. Det går like fint uten å snu også.. Denne julaften skal jeg ha en ribbe på over 7 kilo, den dekker omtrent hele langpanna så de har jeg ikke tenkt til å snu nei Damper den under folie.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Vi snudde i fjor, og lot det være i år (har tyvstarta) Det ble like bra svor begge gangene
Gjest irismor Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Jeg steker ribben på følgende måte og får alltid perfekt ribbe og svor. Legg ribben med svoren ned i formen (ta ut risten), hell på 2 dl kokende vann. Legg folie over og stek ribben på 230 grader i en time. Snu så ribben (legg risten under hvis du vil) stek så ribben på 200 grader i en og en halv time (90 minutter) uten folie. Bruk sjyen til å lage saus.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Jeg syns det et vnskelig å snu, så jeg demper. Det er absolutt enklest og best mtp sprø svor
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Jeg har stekt noen ribber til nå og den siste jeg lagde ble desidert den beste... Krydre (salt, pepper, malt nellik og malt ingefær) ribben 2 døgn i forveien og sett den kaldt. Sett ribben med svoren NED i en langpanne og hell 1 liter kokende vann over, sett den inn i ovnen på 150-170 (kommer an på hvor skarp ovn du har) grader i 2 timer. Deretter skrur du ovnen ned til 100 grader, snur ribba med svoren opp og steker videre i 3 timer. Deretter setter du ribben øverst i ovnen og skrur på grillfunksjonen på 250 grader og blir stående å se på til svoren har blåst seg opp. Voila-smør-mør ribbe med sprø svor. Den beste jeg har smakt (smakte første gang på restaurant som langtidsstekt svineside og googlet oppskriften da jeg kom hjem...)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Snu.. det gjorde vi på Oluf Lorentsen i den tiden jeg arbeidet der. Ble sprø svor hver eneste gang. (vi stekte ribbe ca 3-5 ganger dagen.. fra midten av november til januar..) Siden har jeg alltid snudd.. og ALLTID fått sprø svor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå