Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 gutten min på to og et halvt har hatt feber siden i går. Kom hjem fra bhg med 39,5 i feber, fikk paracet og feberen gikk ned. Fikk paracet iløpet av natten også, men har sovet greit. Hadde igjen 39,5 i dag tidlig, og fikk paracet igjen. Har deretter sovet/hvilt endel i dag, og sett noe på dvd. Han fikk paracet igjen klokken to.. I kveld i fem-halv seks tiden ble han ganske plutselig betydelig dårligere. Ble helt blå på leppene, og skalv, ville sitte på fanget og ble ganske spak av seg. Han hadde da nesten 40 i feber så han fikk paracet igjen. Satt på fanget en halvtimes tid mens han skalv veldig. Det virket som det roet seg, men han får ikke sove. Pappan ligger oppe med han og de hviler. Han er helt rolig og synes tydeligvis det er deilig å hvile, men han nekter å være alene og greier ikke å sovne... Stakkars gutten min :-(.. Men.. altså.. spørsmålet mitt er egentlig: er det vanlig å skjelve så fælt, bli blå på leppene osv pga feber? Han har egentlig ingen andre symptomer enn feber. Bør vi dra til legen synes dere?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Ved tydelig blåfarge på leppene, hadde jeg kontaktet legevakt. Men ja, det er helt vanlig å skjelve (fryse) og være varm om hverandre. Søk opp feber og skjelvinger i Google, så skal du se God bedring itl gutten din. Forresten, er han blå på negler i tillegg?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 En ting til! Gi masse å drikke ved feber, kroppen får veldig økt stoffskifte av feber.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 jeg syntes han var blå på tærne, men han er fin igjen nå da... har spist og drukket veldig bra i hele dag, så jeg ble så overrasket over at det var så ille med han.. :-(..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Det høres ut som at han har vært på grensen til å få feberkramper, ettersom han blei blå på leppene og skjelver. Skjelving er i og for seg helt vanlig når feberen går fort opp eller fort ned. Pass på med rikelig med drikke. Legg han på et rom som er kaldt. Gi febernedsettende ved behov og en av dere burde aldri være langt borte fra han i tilfelle feberkramper. Sett gjerne vekkeklokken på ringing hver time gjennom hele natten, bytt på med mannen, så får dere sove 2 timer av gangen. Slitsomt, men det klarer dere . Les deg opp om feberkramper på lommelegen.no eller lignende nettsider. Masse bra info om hva du skal gjøre dersom dette oppstår. Masse god bedring til gutten deres!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Når man får feber så stiller temperaturmåleren i kroppen seg inn på at man skal ha en høyere temperatur enn vanlig. Kroppens måte å svare på denne nye og høyere innstillingen er raskt prøve å skru opp temperaturen, og en effektiv måte er å bruke muskelenergi. Derav skjelvingene. Så lenge han virker å være i god form, samt drikker ok, så er det ikke noe å bekymre seg for. Feber er en del av kroppens immunforsvar, og ikke farlig i seg selv. Men det er alltid greit å psykisk være forberedt på feberkramper, som kan oppstå hos små barn med høy feber. Ingen vits i å dra til legen slik du beskriver situasjonen. God bedring til gutten
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Det ene barnet mitt får skjelvinger når hun får høy feber, men ikke blå lepper. Hun fikk skjelvinger en gang vi var hos legen også, da sa legen at det var forvarsel til feberkramper. Så vi gir febernedsettende uansett ved 39 i feber, tidligere ved skjelvinger.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Gi både paracet og ibux når de blir så syke av feber. Paracet virker på leveren, mens ibux går på nyrene. Derfor kan du gi full dose av begge to. Vi har en gutt som tåler feber dårlig, og fikk den instruksen av barneavdelinga på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Tusen takk for svar:-) Han har ligget litt på sofaen nå, og er på soverommet sitt igjen nå sammen med pappan for å prøve å sove. Han fikk som sagt parcet i seks tiden. Når jeg sjekket nå halv ti hadde han 39.9 igjen, og jeg ga på ny paracet (den fjerde i dag)... Skjelvingene hans har gitt seg, men han er litt blå på tærne synes jeg. (leppene er røde igjen) Han har forøvrig plutselig begynte å rape fælt... Vet ikke hvorfor.. Kanskje han har vondt i halsen og synes det hjelper å rape?... Ble redd han hadde problemer med pusten, men jeg tror det var raping.. Noen som har vært borti dette? HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #10 Skrevet 20. desember 2011 Kan du ikke ta å ringe legevakta da?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #11 Skrevet 20. desember 2011 Stoler du virkelig på råd fra anonyme personer på nettet når barnet ditt er blå på føttene og lippene og skjelver??? Ring for guds skyld legevakten og få råd fra mennesker du er sikker på vet hva de snakker om!!!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #13 Skrevet 20. desember 2011 Han er to og et halvt år. Jeg har ringt legevakten nå. Legen var ikke så bekymret. Sa vi kunne gi en paracet til i natt hvis feberen steg, men at vi ikke trengte å vekke han iløpet av natten. Han vil våkne selv hvis han føler ubehag ifølge legen. Jeg tror nok jeg likevel sover inne hos han, men greit å ha snakket med legen i alle fall-) HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #14 Skrevet 20. desember 2011 Skjelvinger er et tegn på at feberkramper kan komme. Krampene kan komme selv om du gir paracet, og den kommer fort. Jeg har opplevd det, var helt grusomt. Jeg hadde vært våken i natt.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #15 Skrevet 20. desember 2011 Blir mine barn syke med høy feber er det alltid legebesøk for å måle crp. Har opplevd alvorlig sykdom en gang, og etter det sjekker jeg alltid dette hos lege. Vet hvor fort det kan gå den gale veien. Jobber selv i helsevesenet, og ingen trenger fortelle meg at barn tåler feber godt. Feber er et symptom på sykdom, og ingen kan si på forhånd hva det kan være. Det kan være en uskyldig forkjølelse, men det kan også være hjernehinnebetennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå