høstbaby2011 Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Har ei lita jente på 3 mnd. Vi har ikke klart å få noen god rutine på legging og soving enda. Hun vil ikke legge seg uten meg i samme seng. Sovner, men så snart jeg går ut av senga våkner hun. Det ender derfor opp med mye sutring på kveldene, og når jeg og pappa legger oss er jenta super-overtrett. Detter gjør jo da sitt til at hun ikke klarer å sovne. Kan jeg prøve å kutte noen av duppene på dagen, eller er hun for liten til det enda?
abella Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Jeg ville ikke kuttet dupper for å få orden på leggninga til en baby på 3 mnd, det tror jeg bare vil virke negativt på babyen. Problemet deres er jo at hun har en vane med å sovne inn i senga sammen med dere, og ikke klarer å sovne alene/i egen seng. Så jeg ville begynt å øve på dette hver kveld. Øve på å sovne i egen seng. Forsøk å gjøre overgangen så gradvis som mulig, men små tilpasninger hver kveld. Feks at du legger deg litt lenger unna henne hver kveld når hun skal sovne. Hvis hun begynner å gråte er det bare å avbryte og forsøke igjen senere eller neste kveld. Tålmodighet trengs!
Cerese Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Hei Jeg ville heller ikke kuttet ut noen dupper, tror forøvrig at det nesten blir umulig å få til også..hvertfall ikke uten en veldig sutrete, trøtt liten bebis;) Jeg vet jo ikke hva som er "fasiten", tror man finner ut hva som funker best for sin bebis med litt prøving og feiling. Jeg var litt stressa når min gutt var 3 mnd, i forhold til å begynne å lage rutiner, siden det virket som om "alle" gikk inn for det ved denne alderen. Min erfaring, det som har virket best for oss, er å stort sett bare lytte til hans behov, så ble det rutiner på naturlig måte. Han er 6 mnd idag, ingen problemer med soving. Skjønte etterhvert som vi lærte han å kjenne at han var våken en viss tid (i hans tilfelle 1 til max 2 timer) så var han trøtt og kunne legges. Han var veeeldig kengurubarn og sov bare på brystet mitt eller ved siden av meg i senga de første månedene, men gradvis likte han bedre å sove alene. Jeg er enig med hun over, bare prøv litt gradvis å legge babyen litt for seg selv. Tror de fortsatt trenger masse nærhet ved 3 mnd, så jeg ville ikke stresset med det:) Men klart at man gjerne har behov for å gjøre andre ting enn å ligge ved siden av sovende baby flere ganger om dagen, hehe! Noe som hjalp min sønn til å begynne å sove alene var en sånn myk koseklut, den er vi fortsatt helt avhengig av. Den er verdt sin vekt i gull! Han tar tak i den og gnir den mot ansiktet - og slukner alltid med den. Men som sagt, mye som har løst seg selv her i huset, med både nattesøvn og sove uten kroppskontakt, bare med tiden. Lykke til hvertfall:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå