Gå til innhold

Jeg får det ikke til!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 år, og dette er vel noe jeg burde ha mestret for mange år siden, men får ikke den sa..ns brødbakingen til. Det som ødelegger alt er stekingen. I dag skulle jeg bake brød, fulgte en enkel og grei oppskrift, brukte kjøkkenmaskinen til å elte sammen ingrediensene, deigen hevet bra(i to timer), delte deigen i tre emner, knadde kanskje litt for lite og la den i hver sin form til etterheving. Så kom stekingen. 225 grader i forvarmet ovn sto det i oppskriften på nederste rille, og så jeg gjorde. Lot dem stå i 50-60 minutter, som det sto i oppskriften... Problemet er at skorpen blir så hard og tørr, mens brødet var altfor kompakt og tungt..

Hva er det jeg gjør feil?? Jeg har så lyst til å servere hjemmebakt brød. Rundstykker, horn, loff og kaker er jeg mester på, men brød får jeg virkelig ikke til.. Hjelp?.. :)

Fortsetter under...

Skrevet

1 time på 225 grader er lenge, men vi får vel tro at oppskriften er riktig. Noen pensler brød med vispet egg. Det skulle vel hjelpe noe, i tillegg kan man legge bakepapir på toppen av formen for å hindre brent skorpe.

Har sett en del hjemmebakte brød med gaffelhuller i. Å stikke ned en gaffel på toppen av brødet mange steder, skal vel gjøre skorpa mindre kompakt.

Min tante brukte alltid gaffel på sine hjemmebakte brød, og min mor brukte alltid å hulle med gaffel på sine havrekjeks :-)

Skrevet

Kjøp deg brødbakemaskin! :D

Min står på nå, så det lukter deilig og nybakt her om ett par timer. Jeg slenger oppi ingrediensene før jeg legger meg, setter på timer, og står opp til ferskt brød til frokost. Jeg elsker brødbakemaskinen min, og det gjør mannen og barna også! :) Det er oftest mannen som minner meg på det på kvelden, spør om ikke jeg kan "bake litt". Så skryter han når jeg overrasker med nye vellykkede varianter. Sunt, grovt og veldig godt! :D

Skrevet

Jeg steker brødene 45 min på 200 grader. Mår jeg har hatt de over på rist vrir jeg opp ett rent kjøkkenhåndkle i kaldt vann og legger over brødene. Når brødene er kalde (helt kalde) har jeg de i poser.

Skrevet

Høres ut som du bruker for varm ovn for lenge, her bruker jeg former som jeg steker i 4 i slengen 200 grader på varmluft i mellom 50 min og en time!

Oppskriften jeg bruker er :

3 kilo mel ( 2 kilo hvetemel og 1 kilo grovbakst)

1,7 liter vann

litt sukker og en desj salt

1 pakke gjær

De blir gode!

Til jul bruker jeg en bare hvetemel og ekstra sukker, da jeg vil ha brødet søtt, men du kan ha i hvilket mel og korn du vil!

Skrevet

Takk for tipset, men jeg vil ikke ha brødbakemaskin! :)

HI

Annonse

Skrevet

Det der med gaffelen vet jeg mamma også brukte å gjøre, jeg tenkte det var for at de ikke skulle heve for mye, men det var altså for skorpen sin del! :)

Syntes også 225 grader var mye, men det var som sto i oppskriften.. Jeg penslet med lunkent vann, også i følge oppskriften.. :)

HI

Skrevet

Bruker du former? Kanskje det er noe galt med brødformene mine, det virker som brødene steker så dårlig i dem.. Kan ikke skylde på ovnen heller, for jeg har alltid hatt dette problemet.. :)

HI

Skrevet

Det virker som om det er i varmeste laget ja, kanskje en idè om jeg prøver 175-200 grader neste gang.. Hvis det blir noen neste gang, jeg er lei av mislykkede brød! :)

Takk for oppskrift forresten, kan jeg bruke 1 liter hvetemel og 2 liter grovbakst? Jeg vil helst ha litt grove brød. :)

HI

Skrevet

Jeg steker brødene mine i 55 minutter på nest nederste rille. Når det gjenstår 20-25 minutter av steketiden legger jeg ett bakepapir over brødene. Når de er ferdige og ligger til avkjøling på rist legger jeg over et vått (rent) kjøkkenhåndkle. Det ligger til det nesten er tørt. På denne måten har jeg unngått harde skoprper.

Lykke til! Hjemmebakt brød er best. ;))

Skrevet

Har henta denne fra "kokebok"forumet her på siden. Eller, det er opprinnelig min oppskrift, men kopierte den derfra nå, er mange år siden jeg la den inn der første gangen. Jeg får sjelden til brød som skal knas, syns de enten blir for deigete og tunge eller for tørre. Men disse kan man ikke mislykkes med. Og det verste jeg vet er tørt brød. Dette er et brød som er enkelt å lage, skal ikke knaes, man slipper deig på bord og benker og fingre, det er forholdsvis grovt, og så saftig at man slettes ikke trenger pålegg på, og det er holdbart i ca en uke.

Til 3 digre eller 4 mindre brød:

1/2 pk solsikkebrød

1/2 pk kornbrød

1 kg hvetemel

1/2 pk solsikkekjerner

2 pk tørrgjær

2 ts salt

1/2 p kruskakli

Bland med

ca 15 dl varmt/lunkent vann

4 ss honning/sirup (viktig).

Rør sammen til en tykk røre. Blir det tørt tilsetter du mere vann. Dropper du kruskaklien trengs litt mindre vann.

Du kan enten heve i bollen en time, spa i former og etterheve 20 min, eller som jeg gjør: spa rett i former og hev i 40 min-en time.

Stekes på 200 gr i 45-60 minutter. De blir ganske mørke (og harde i skorpa) når de er ferdige, men de blir myke igjen når de kommer i pose.

Ser kanskje litt kompliserte ut, men jeg lover de er enkle. Og de er ekstremt gode. Som forandring kan man bytte solsikkekjernene med feks hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter, gresskarfrø osv. Nå til jul lager jeg med valnøtter.

Skrevet

hvis brødet er for tubgt har det ikke hevet nok. Hvor lang tid det tar å heve kommer an på melet, gjæren, temperaturen... La deigen få heve mye lenger. Det er ingen makstid for heving. Ved første heving slal deigen bli dobbelt så stor. Ved etterhevingen skal den heve til ønsket størrelse. Bare overgår de hevetidene som står i oppskriftene, det er ikke farlig.

Skrevet

Jeg får heller ikke til brødbaking er 33 jeg og :)

Men fikk brødbakermaskin for noen år siden og da blir brødene så fine så. Og minimalt med jobb også deilig

Annonse

Skrevet

For det første tror jeg du steker dem litt for hardt, dvs litt for varmt og litt for lenge. Jeg steker også på 225, men bare i maks 50 minutter. Nederst i ovnen . Har du for mye grovt i vil de ikke bli luftige. Videre er det ikke nødvendig å elte dem etter første heving, da deler du bare deigen og klapper dem i fasong og legger i former. Du etterhever i maks en halv time og steker. Legg et bakepapir over på slutten.Jeg liker også best å elte for hånd, for da får du bedre følelse med deigen., Den må ikke bli for tørr. Lykke til! Og ikke gi deg! Og kjøp deg Brød og boller- boken til Morten Schakenda til jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...