Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Vi har nettopp fått oss to herlige kaningutter på noen uker. Mitt spørsmål er hva de største utfordringene og gledene ved å ha en kanin er? Jeg ser jo ledning tygging, skifte spon osv. Men bortsett fra det? Og kan de bli ordentlig kosete? Eller vil det alltid være slik at det skal foregå på deres premisser?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Kaniner KAN bli kosete, men siden du har kjøpt to kan det hende de har mer enn nok med hverandre. Kastrer dem når de blir store nok ellers vil de både stinke og sloss. Jeg er generelt motstander av burdyr, synes de lukter vondt, masse jobb med rengjøring, sagflis og høy overalt og begrenset med kos. (Har hatt både kanin, hamster og marsvin - aldri mer!)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Hvorfor tenker du på alt dette ETTER at du har fått kanninene??? Voksen burde virkelig tenke på sånne ting før dyrene kommer i hus! Ja de kan bli kjempe kosete og tamme, men kos skal alltid skje på dyrenes permisser. Pass på trekk og hva de spiser.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Kaniiiiiner er kjempesøte. Min lille kanin er verdens beste. Han er kjempekosete men liker ikke å sitte på fanget. Utfordringene er tygging av lister/dører/ledninger. Men jeg har brukt gaffateip og min kanin springer lykkelig rundt i hele leiligheten. Den største gleden er kosen og alt det rare han gjør.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Tusen takk for et ordentlig og hyggelig svar, 23.34. Er mangelvare her inne
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 Nå skal jeg NESTEN bli litt fornærmet på deg, HI. Var ikke mitt svar ordentlig og hyggelig, bare fordi jeg synes burdyr er kjipe greier? Ville du ha svar eller ikke?? Hilsen første anonym (som egentlig hever seg over det
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Ukastrerte kaniner er et helvete. De sloss mot hverandre og tisser og lorter overalt. De er for opptatt med å være mannekaniner til å gidde å kose. Så mitt råd er å sterilisere/kastrere dem. Gleden ved kanin fant vi aldri og etter to år, så ga vi opp. Dyrebeskyttelsen var snille og tok i mot dem, mot et honorar vi gledelig betalte for den fantastiske jobben de gjør!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 Da jeg vokste opp husker jeg vi hadde et stort kaninbur, og det var grønt gress som vi ga til kaninene. Som voksen lurer jeg på hvor kaninene ble av om vinteren... jeg mistenker at kaninene ble drept hver høst ;-P Ikke at det bryr meg spesielt mye, men litt snodig at jeg bare husker kaninene om sommeren.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 Hadde en kanin i 11 år jeg, den var så nydelig! Den løp løs i leiligheten, gikk bare på do i buret. Kjempetam, kjempekosete og veldig snill. Sov i fotenden av senga om natten, var som en hund. Slapp den ut i hagen og den hoppet løs. Hunnkanin da, og jeg hadde kun en. Husk at HØY er det aller viktigste til kaniner
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #10 Skrevet 20. desember 2011 Hvorfor skaffet dere kaninungene, var det fordi ungene syntes de var søte ? Første regel når man skaffer seg et dyr er å lese seg opp ALT man kan om dyret og forbereder hjemmet slik at det er klart for dyret. Har selv ikke kaniner, men jobber på en gård hvor det står 4 etterlatte voksne kaniner. Jeg orket ikke å se på at de bare stod der tafatte og ustimulerte, selvom jeg aldri hadde tatt i en kanin før . Så jeg bare hoppet i det, löftet opp én etter én og begynte å kose med de. Min erfaring er at de kan tøffe seg litt i begynnelsen, men når jeg først har fått tak i en og löftet den opp, så ligger den som stöpt i armene mine og vil omtrent ikke slippe tak i meg senere ser ut som om 'mine' liker kos ja...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #11 Skrevet 20. desember 2011 Husk at kaniner er et meget undervurdert dyr. Mange tror de trives i bur innendørs. Og alle, ja jeg mener ALLE bur dyrebutikker selger er for SMÅ! Det sies at man ikke skal holde en kanin i mindre bur enn hva man ville holdt en katt i... Kaniner trives best ute også. Sommer som vinter. Men om vinteren MÅ de ha et meget godt isolert hus helst med varmelampe. De skal kunne løpe så busta fyker, grave, leke og strekke seg.. Hovedforet er HØY, høy og atter HØY. Samt en neve pellets en gang i uka. Og masse urter og div. (les deg opp på nett) Har du to hanner må du sterilisere de. Kaniner er kolonidyr og ikke flokkdyr. Så kan bli farlig slossing når de når kjønnsmoden alder. Gjerne noe sånt. Jo større jo bedre. Her ser jeg ingen vinterisolert hus, men det kan man lage selv. http://www.google.no/imgres?q=stort+kanin+innhegning&um=1&hl=no&biw=1280&bih=666&tbm=isch&tbnid=mZrIkMqGT9jVVM:&imgrefurl=http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php%3Fartid%3D10096429&docid=x4-UhedOG76u-M&imgurl=http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2011/07/04/1309762892330_366.jpg&w=834&h=585&ei=s93vTqu7Jqje0QHTzZjPCQ&zoom=1&iact=rc&dur=442&sig=111919682993873946601&page=1&tbnh=151&tbnw=194&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:13,s:0&tx=107&ty=60 Innred med hoppehinder, en stor sten, en trekubbe, tuneller og div. annet lek:) Lykke til! Og om dere ikke har noen mulighet til å ha kaninene ute bør de rett og slett være frittgående inne.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #12 Skrevet 20. desember 2011 Det er vel et vanlig problem det NN 01:43, at folk skaffer seg dyr uten å vite hva de gjør. Selv har jeg katter, blant annet to hittekatter som noen har sluppet ut alt for tidlig, som jeg aldri fant eierne til... Folk tror de bare kan slippe dem ut og sette ut noe friskies, katter klarer seg jo alltid, året rundt... Men da har de ikke sett katter med frostskader, de er jo opprinnelig ørkendyr, og tåler kulde ganske dårlig... Ikke tenker de lenger enn nesa rekker heller, katter kan jo bli 15-20 år, men blir ofte dumpa eller omplassert pga ferie/ny jobb/flytting osv osv...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #14 Skrevet 20. desember 2011 Meg fra 23:34 i går igjen! Du må gjerne lese deg opp på nett. Men la ikke noen besserwissere fra forum ødelegge gleden. Min kanin er kastrert ( en hann) og han er over 6 år gammel. Han bor i bur når jeg ikke er hjemme og løper fritt rundt når jeg er hjemme. Han går og gjør fra seg i buret (en tilvenning men det gikk veldig fort og greit). Jeg mater han aldri gjennom bursprinklene, så jeg kan fint kose med han gjennom de. Hadde aldri hatt kanin før jeg fikk han, og det jeg visste om kaniner var at de alltid beit gjennom bursprinklene og en sånn kanin ville jeg ikke ha. Det skal sies at jeg ikke er sikker på om han hadde blitt like tam og kosete som han er hvis han hadde hatt en annen kanin i buret. Men min oppfatning er at jo mer energi du legger i at kos skal være på kaninens premisser jo mer kos vil han ha. Han kommer alltid og dytter borti meg med snuta for å få kos og legger segg rett ned som en sekk poteter får jeg begynner å kose han på nesa. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #15 Skrevet 20. desember 2011 Jeg har hatt en hann kanin nå i 6 år, og den har aldri vært en eneste dag i bur! På grunn av dette er kaninen min svært sosial:) Den har alltid gått fritt selv når vi er på jobb og på natten. Og den har bare en liten dokasse og matstasjon ved siden av sofaen og ikke bur. Jeg er motstander av at folk har burdyr må jeg innrømme.... Syns synd i dyr som tilbringer 8 timer om dagen i bur:/ Men men det er meg... Har og hatt andre kaniner jevnlig siden jeg var 12 år. Jeg ville anbefalt deg å lese litt om ernæring, grunnen til at kaniner blir syke har veldig ofte med feilernæring og gjøre. Hovedforet skal bestå av høy, alltid la dem ha fri tilgang til høy og bare 20-25 gram pellets per dag per kilo kroppsvekt, anbefaler oxbow! Dyrt men det varer lenge. Ikke kjøp sånn billig dyrebutikk greier som inneholder masse protein, da kan kaninene få problemer med urinblæren. Og her skifter vi til friskt vann flere ganger om dagen:) (kilde: Din dyrelege ) Ellers så anbefaler jeg en årlig helsesjekk hos veterinær. Sjekk tenner og klør jevnlig og følg nøye med på avføring. Kaniner skjuler veldig godt at de er syke (de er byttedyr) og av den grunn når du først merker at noe er gale er det ofte for sent. de må også børstes visst de er langhåret. Når det gjelder å få de tam og kosette, så må man vinne tiliten dems, dette kan bli vanskligere når de er to for da får de på en måte det de trenger derifra:) Men det er veldig bra for dem og være to da så de har selskap i hverandre! La kaninene komme til dere og ikke tvang-kos visst du skjønner... gi dem tid:) For meg finnes det ingen "bakdel" av å ha kanin, men de krever faktisk litt tid, kos og oppmerksomhet. Visst jeg ikke skal hjem før på kvelden til kaninen min feks så får jeg kjempe dårlig samvittighet;) Og kan ikke være sent ute uten å dra hjemmom først. Off, ble langt dette her! sorry... Jeg er bare så glad i kaniner at jeg vil at ALLE kaniner skal ha det bra! Min interesserer seg ikke for ledninger, men de er alle beskyttet i tilfelle:) Jeg ville lest meg opp grundig før jeg anskaffet meg kaninene. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #16 Skrevet 20. desember 2011 Kaniner er bare verdens søteste dyr. Har hatt tre stykker, alle var veldig kosete, den ene pleide å hoppe opp i senga mi på natta når jeg sov..hehe. Men vet ikke hvordan det er å ha to samtidig da, har bare hatt en om gangen. Kaniner er mye mer smartere enn folk tror. En jeg kjente hadde en kanin men hun likte den ikke og koste aldri med den. Jeg fikk passe den i en uke, da hun kom hjem og skulle hente den og vi satt i baksetet i bilen nektet kaninen å sitte hos henne og ville bare bort til meg, pga at jeg likte kaninen veldig godt og hadde kosa med den non stop siden jeg fikk passe den..uff var ikke noe morro å gi den tilbake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå