Gå til innhold

Kan noen gi meg tips til en god dessert i julen som ikke inneholder melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle de dessertene jeg vanligvis lager inneholder melk eller fløte, men nå har jeg fått vite at et familiemedlemedlem er laktoseintolerant (og han tør ikke en gang spise laktosefrie melkeprodukter). Det er snakk om dessert til voksne, så ikke gele og liknende. Behøver ikke å være tradisjonelt juleaktig :)

Skrevet

Fruktsalat. Bland frisk og hermetisk frukt (banan er kjempegodt sammen med klementin, eple og god, gammeldags fruktcoctail. Bland gjerne hasselnøttkjerner i). Fløte/krem/vaniljesaus ved siden av til de som liker og tåler det.

Skrevet

Det er jo mange kaker å bake uten melk. Selv bruker jeg bare Møllerens sjokoladekake som er kjempegod. Ha noe eksotisk frukt ved siden av for å "pimpe" opp.

Skrevet

Sitronfromage eller sorbet?

Du kan jo også bruke soyamelk istedet for vanlig melk i mange desserter, eksempelvis sjokoladepudding med vaniljesaus etc. Husk å les bakpå produktene, og let etter melk eller lecitin (det hender at det er melk når det ikke er egg eller soya....)

Kan jo pynte med melkefri sjokolade som smeltes og helles over eksempelvis.

Ellers kan du lage fruktkompott, sviskekompott etc. og ha vaniljesaus med soyamelk.

Skrevet

Har selv barn med allergier. Bruk de oppskriftene du vanligvis bruker og bytt ut kumelken med f.eks ris/havre/soya melk. Man kan også bytte ut kumelk fløten med fløte lagd på ris/havre/soya. Du får også tak i iskrem lagd av ris/havre/soya. Selv bruker vi ikke soyaprodukter pga allergi og pga smaken.

Smør byttes ut med blå soft spesial eller melange uten melk. Alle de alternativene jeg har nevnt er uten laktose og melkeprotein.

Skrevet

Melkeallergikerne hos oss får soya-vaniljeis med multesyltetøy på når vi andre spiser multekrem. Spiser dere riskrem, er det vel litt verre, men man kan lage grøten med soya/ris/havremelk og så finnes det en slags palmemelk (mener den heter odense erlet, kan kjøpes på helsekost) som kan piskes til krem. Den har ganske nøytral smak, har med hell brukt den til waldorfsalat.

Ellers synes vi en god fruktsalat med soya-vaniljeis til er veldig godt, da blir det likest mulig for alle. Vanlig is eller krem til ikke-allergikerne, selvfølgelig. Finnes også melkefri kokesjokolade å ha i: mørk kokesjokolade, type coop.

Skrevet

Fruktgrøter er melkefrie. Om du hiver oppi litt forskjellig frukt, litt anisfrø, kanel, vanilje osv, så blir det nydelig.

Ananas stekt i melkefritt smør og brunt sukker i stekepanne. Serveres til is, og melkefri is. Det samme kan gjøres med epler, pærer, bananer eller ferskener.

Eller denne:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=2148

Skrevet

På rema 100 får du kjøpt både mat fløte og fløte som kan vispes basert på havre. Meny har også ferdig vaniljesaus basert på havre, og som nevnt over erlet fløteerstatning.

Vi har ofte ferske bær med enten havrekrem eller risis. Baker jeg kake bruker jeg havremelk da denne har samme konsistens som kumelk. Rismelken er veldig tynn. Bruker du denne anbefaler jeg mindre væske enn det du vanligvis bruker.

Skrevet

Her hadde det jo kommet masse supre tips, tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...