lus246 Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Hei, Som med så mange andre ettåringer som har startet i barnehage, så avløser den ene sykdommen den andre her. Nå er det omgangssyke i barnehagen og lillemann har selvsagt fått det. Han kastet opp på fredag morgen/formiddag, ikke på lørdag og en gang på søndag morgen. Virket litt sliten, naturlig nok, utover søndag ettermiddag men ikke oppkast. Han har ikke kastet opp i dag men har nå fått feber!?! Trodde omgangssyke normalt varte i 1-2 døgn. Blir selvsagt engstelig for at det "er noe mer". Kan han ha blitt smittet igjen av meg (som ble smittet av ham)? Er det vanlig at de kaster opp først og få feber senere? Trodde jo det pleide å komme samtidig jeg da. Det er vel sikkert ikke noe alvorlig men jeg synes så synd på ham. Han er så stille og "tufs" stakkar. Blir jo bekymret når det trekker ut.
sillyfilly og Olivia Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Denne omgangssyka som går nå(novo-viruset) varer gjerne i 3-4 dager. Vanligvis er vel omgangssyka bare 1-2 døgn. Man blir bare smittet en gang så vidt jeg vet. Han har sikkert feber pga viruset ikke er ute av kroppen enda. Bare han har nok våte bleier så går det seg til Hvis han fortsetter å kaste opp i dag og i morgen ville jeg nok kontaktet legen. Bare for å være på den sikre siden.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Førstemann fikk denne varianten da han var ett år. Det heter forresten Norovirus. Han hangla i ca en uke. Sakte ble han bedre og matlysten tok seg opp. Det verste var vel at jeg ble så sinnsykt dårlig sjøl. Helt sjukt. Besvimte på do og lå strødd i en uke. Mye verre for voksen enn barna. Rotaviruset er ofte verre for barn enn for voksen. Det blir nok snart bedre og håper du ikke blir syk! )
*Lissi* Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Har opplevd ved et par tilfeller at barna mine har kastet opp over 1 uke. Slitsomt! Gutten min hadde det for 2 år siden. Tilslutt surret jeg en handuk rundt overkroppen og satt en balje i fanget hans. Alt han fikk i seg kom opp stakkars.
FanteGuri Skrevet 21. desember 2011 #5 Skrevet 21. desember 2011 Når det er snakk om magevirus, så er det ikke vanlig omgangssyke lenger. Det er ikke uvanlig at barnet får feber ved virus, og sykdommen henger i lenger enn ved vanlig omgangssyke, som gjerne er over på 1 døgn. Virus er svært smittsomt, og man kan godt bli smittet på nytt noen dager etter man er blitt frisk. Man blir ikke immun mot virus. Det er svært viktig med god håndhygiene, sprit hendene dine hver gang du har vært borti barn som kaster opp eller har diare. Sprit også hendene etter du selv har kastet opp eller hatt diare, særlig viktig før du ordner mat til dine barn osv, slik at ikke de skal bli smittet av deg.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2011 #6 Skrevet 21. desember 2011 Jenta mi har nylig hatt rotavirus. Dette er en form for omgangssjuke, som starter med oppkast, deretter feber for deretter å få diare. Utrolig smittsomt.. Jenta mi ble innlagt på sykehuset i tilegg - Dehydrert..
EllaMaria Skrevet 22. desember 2011 #7 Skrevet 22. desember 2011 Her har det også gått i ett siden junior begynte i barnehagen i oktober. Sist nå fikk han øreverk og halsbetennelse, med nesten 40 i feber. Han kastet opp litt. Etter to dager ble jeg så dårlig at jeg trodde jeg skulle dø, kastet opp og kastet opp og var helt i svime. Var hos legen i går, og han sa at en del reagerer på forkjølelsesvirus med tre dager med omgangssyke for så å bli forkjølet (jeg ble potte tett natt til i går og kjempeforkjølet). Det kan med andre ord være ett virus som gir ulike sykdomsforløp. Min mor er forøvrig smittevernsansvarlig spesialsykepleier, og hun sier at norovirus er svært så smittsomt, det kjennes rett og slett ut som man skal dø - og det tar ca tre dager før det er ute av kroppen. Det er dessverre ingenting å gjøre med det, man må bare komme seg gjennom det. Til barna er det lurt å blande elektrolytter (fås på apoteket) med vann, og prøve å få i dem en teskje i timen (hvis de kaster opp alt, er det mulig de klarer å få i seg det i hvert fall). Dette hjelper til å gjenopprette salt/væskebalansen i kroppen. Lykke til!
lus246 Skrevet 22. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2011 Mange takk for svar. Nå er han heldig vis mye bedre, men ble litt bekymret når han var dårlig på 4. dagen av noe som stort sett blir beskrevet til å vare 1-2 døgn. Håper alle andre her også holder seg friske til jul!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå