Gå til innhold

Med jernlager nede på 5 er det kanskje ikke så rart at jeg er trøtt for tiden...

Anbefalte innlegg

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Var innom legen i dag etter å ha tatt noen blodprøver, og da blandt annet jernet. Er i uke 27 og har vært veldig trøtt for tiden. Utrolig hardt å våkne på morgenene selv om jeg innimellom til og med får sjansen til å sove til nærmere 9.

Hvor fort kan jeg forvente virkning av jerntablettene? Er det noen som vet de? :-)

Fortsetter under...

Oj 5, ja da er det ikke rart du har vært trøtt - kanskje til og med litt svimmel.

Som blodgiver i mange år var jeg på det laveste ned på 7. Det var tydeligvis ikke så kritisk. Dersom det er kritisk så kan man få en sprøyte i baken. Det burde isåfall legen ha anbefalt deg om det var nødvendig.

Er ikke helt sikker på hvor lange tid det tar å bygge opp ett så lavt nivå, men som blodgiver fikk jeg kanrantene på 4 mnd ved 7 og tok jern i 3 mnd. Duroferon er å anbefalem 100 mg.

Hvis jeg var deg ville jeg ringt legen og spurt om kanskje det er aktuelt med injeksjon framfor tabletter. Du har jo barn i magen, og det er derfor viktigere at nivået stigr enn for en blodgiver

Lykke til :)

Gjest Milla med 1 Jente og Spire

Takk for svar:)

en slik sprøyte, er det noe man får en gang som en litt kraftig startdose før man fortsetter med vanlig tabletter? Legen var lite opptatt av hvordan jeg følte meg, så tror ikke hun fikk mye inntrykk av at jeg er veldig sliten...

Jeg var der i forbindelse med en legeuttalelse til NAV, så dette med jernet ble nevnt litt sånn kjapt underveis.

Hmmm, jeg vil tro det er en som du sier kraftig startdose ja. Men om man mår flere av disse injeksjonene eller går over på tabletter er jeg ikke sikker på, finnes sikkert ulike varianter avhengig av hvr kavt det er.

Den ene gangen jeg var på 7 så var jeg svimmel, veldig ubehagelig, så legen bør såvisst ta dette seriøst.

Jeg er nå på 13,5 og legen sa til meg nå nettopp at jeg burde ta jern. Grensen for boldgivere mener jeg er ca 12.

Håper det order deg både med jernlageret og ikke minst NAV ;)

Hej. Jeg tror kanskje dere snakker om to forskjellige verdier. HI snakker om at jernlagret er lavt og Juni_75 om lav HB (hemoglobin). Hvis legen sett at HI hadde en verdi pa 5 i HB sa hadde hun garantert blitt lagt inn pa sykehus for blodtransfusjon. Lett a blande disse sammen da begge gjor at man blir sliten og krever tilskudd av jern. Duroferon eller hemofer virker som en god kur for HI:-)

Jeg snakker om jernlageret, ikke hemoglobin. 7 i jernlager er iallefall lavt som blodgiver, og man kan føle seg trøtt og svimmel, og bør ikke gi blod.

Nå nettopp hadde jeg ca 13 i jernlager men likevel ville legen at jeg skulle at jerntilskudd, nettopp fordi jeg er gravid. Som blodgiver er dette på grensen til å bli nektet å gi, grensen er vel ved 12

Annonse

i fjor høst hadde jeg 4 i jernlager og jeg følte meg sliten stort sett hele tiden. Har tatt jerntabletter i et år, og da jeg målte nå i graviditeten var det steget til 63. Tablettene må ha virket iallefall:)

jeg tror grensa for å måtte ta jern i svangerskap er hvis en har under 60 i jernlager, rett og slett fordi en bruker mye jern i svangerskapet.

Min HB er konstant høy, så den blir i liten grad påvirket av ekstremt lavt jernlager.

Jeg har gått på jern hele svangerskapet..

jerlager på mindre en 5.

har blitt noe bedre, men på 9 dager til termin så har blodprosenten sunket til 9,0,, har ikke målt lageret denne gang..

hvilke tabeletter tar du?

jeg går på 2tab duroferon x 1 ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...