lillemeg123 Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Når står dere opp, når er det leggetid, hvordan er søvnen, hva leker dere sammen med barna, hvor langt har de kommet i utvikling, hvor store er de, hvor mange måltider og hva spiser de små? :-) Kort sagt; hva gjør dere i løpet av en vanlig dag? :-)
Babyønske �� Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Vi står opp ca 7.30. Spiser frokost, som er grøt, ca 8.30-9. Ca 9.30 kjører vi storebror i barnehagen og da sovner hun som oftest i bilen på vei hjem. Når vi kommer hjem flytter jeg henne over i vognen og hun sover ca 30 min.(1 time på en god dag). Når hun våkner går vi enten tur eller hun ligger litt under babygymmen/på lekematta. Eller hun sitter litt i vippestolen hvis jeg gjør husarbeid(hun vil gjerne følge med). Ca kl 12 får hun lunsj, 1/2-1 brødskive, litt fruktmos og mme. Etter lunsj er det lek eller ut på tur, alt etter hva vi gjorde på formiddagen. Uansett sover hun en liten dupp rundt kl 13. Ca 30 min. Middag rundt kl 15, får da ca 1/2 middagsglass eller tilsvarende med hjemmelaget middag. Ca 15.30 henter vi storebror i bhg, og da sovner hun som oftest(som på morgenen)i bilen på vei hjem. Sover da til ca kl 16. Bør ikke sove noe senere enn det. Når hun våkner er det lek og tid sammen med pappa og storebror. Kl 18-18.30 er det kveldsmat, grøt. I seng kl 19, senest 19.30. Rundt kl 23 får hun en flaske mme Og i 5-tiden ammes hun. Jeg ammer også før legging på kvelden og 1 el 2 ganger om dagen, men har lite melk, så er bare en liten tørsteslukk. Kort oppsummert, 4 måltider, ca 3 timer mellom, sover 3x30 min og døgnet er 2x12 timer, 2 oppvåkninger på natt(på gode netter) Hun er en bedagelig liten frøken, er lite ivrig å rulle fra rygg til mage og liker ikke særlig å ligge på magen. Men på en god dag godtar hun det en liten stund og da klarer hun å bevege seg litt rundt seg selv. Er for det meste strålende blid, nysgjerrig og oppvakt. Elsker å tulle med storebror. Mammajente, men vil gjerne kose litt med pappa når han kommer fra jobb, dvs han skal bære henne rundt i huset. Er så smått begynt å klappe litt og vi øver på å vinke og titt-titt-bø. Lydene hennes er for tiden mamama og bababa. Vitale mål er nå ca 7 kg og 69-70 cm. Tann nr 3 tittet gjennom i helgen, det er forøvrig tann nr 3 på 3 uker. Og det kan kjennes ut som tann nr 4 ikke er langt unna heller. Så kan se ut som hun får 4 tenner på 4 uker. Det har vært 4 heftige uker, for hun har vært ganske plaget. Mye nattevåk og en del urolig og utilpass på dagtid. Og det er vel stort sett sånn det er hos oss om dagen.
Lemonia Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Min er 9 mnd. Han kan si mamma og pappa, han reiser seg opp selv og går rundt møbler eller med gåvogn. På 9 mndskontroll var han 8,6 kg og 75 cm lang. Han har fått fire tenner (to oppe og to nede). Dagene ser omtrent slik ut: Ca 8.30: Vi står opp. 10.00: Frokost (en porsjon grøt). Så leker han og storebror litt for seg selv mens jeg f.eks. setter på en maskin klær, smører matpakke og pakker sekken til storebror. 10.30: Vi kler på oss og kjører storebror til barneparken. Hvis jeg har noe å handle gjør jeg det rett etterpå, evt drar vi på barseltreff eller besøk eller tar en trilletur eller bare kjører rett hjem. 11.30-13: Soving 13.00: Lunsj, en flaske mme. Så leker han vanligvis for seg selv på gulvet. Jeg er litt til og fra, leker litt med ham (bygger tårn av klosser, synger e.l.) og gjør andre ting innimellom. Vippestol har vi ikke brukt siden han var nesten 8 mnd. Jeg foretrekker at han er på gulvet og får utforsket og utviklet seg litt. Alle måltider får han i høystol så vippestol er helt unødvendig. Skal jeg gjøre noe i et annet rom tar jeg ham enten med eller forlater ham i stua (har grind i døråpningen) som er babysikret. 14.30-15: Vi kler på oss og kjører og henter storebror i barneparken. 15.30: Middag: En porsjon hjemmelaget middag og et beger fruktmos. Storebror får litt mat og tar seg så en blund. 16-17: Sover. Ca 18: Vi spiser middag og lillebror får biter av vår mat eller en brødskive. Leking, dvs han og storebror holder på på gulvet. Jeg og/eller mannen er litt til og fra, bygger Duplo eller togbane med storebror og da er lillebror som oftest fornøyd med å bare være rundt oss, rive ned det vi bygger eller pusler med egne ting. 19.15: Kveldsmat (en porsjon grøt med fruktmos) og legging. Han sover fra 19.30 til 8.30 bare avbrutt av en flaske mme ca kl 5-6.
oslo37 Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Min er akkurat åtte mnd nå. Vi står opp mellom 06 og 08, avhengig av hvordan natten har vært. Får grøt ca 08 pluss sviskemos. Leker og utforsker frem til ca 09 hvor han (og jeg) sover 1-2 timer. Ammes når han våkner. Ca kl 1130-12 spiser han en brødskive og 100 g fruktmos. Vi går ut, ofte på tur, på besøk, handler eller på cafe. Sover ca en time til en gang mellom 14 og 16. Spiser et helt middagsglass ca kl 15, ofte også frukt til. Leker og aktivitet frem til kl 18. Ammes ofte en gang mellom middag og kveldsgrøt. Setter på Fantorangen i bakgrunnen kl 1730. Hoier veldig når selve fantorangen er på og synger snibel snabel, men uinteressert i resten. Grøt kl 18, pluss sviskemos. Vann til alle måltider. Legger ham på slaget 19 hver dag og han sovner av seg selv. Men så er det ekstremt varierende hva som skjer... Noen ganger sover han greit til 07 med et par oppvåkninger og en amming, Andre netter er han våken annen hver time, og ammes 2-3 ganger og kan være våken i 1-2 timer midt på natten. Utrolig slitsomt. Nå skal jeg snart jobbe og da er det uaktuelt med nattamming. Så her skal jula brukes til nattavvenning. Tipper det blir slutt på ammingen da, siden han egenlig bare er interessert om natta. Da får han få MME. Han er veldig aktiv. Krabber i full fart, reiser seg på alt og går når han har noe å støtte seg til. Veldig moro, men også krevende. Vi har latt ham holde på uten å fotfølge ham, og han har lært veldig fort å sette seg kontrollert ned. Blir litt knall og fall i begynnelsen men han lærte overraskende fort. Måtte sikre huset godt. Han krabber opp trapper (selvsagt med tilsyn). Sier mamamamama og svarer med samme lyder som oss. Er som oftest bare blid og har ikke begynt å være redd for fremmede. Elsker å være sammen med andre barn i alle aldre. Noen tegn på separasjonsangst, kan hyle hvis pappaen eller jeg forlater rommet. Lenge siden vi har veid og målt men tipper ca 75 cm og noe over 9 kilo. Ikke noen tjukkas akkurat men spiser masse og har vært lang og slank hele tiden. Så alt i alt, en fin tid! Men hadde han bare sovet litt mer stabilt om natta... Aner meg at det kommer til å roe seg når pappaen nå snart tar over nattevåkinga.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Muffin er 8 mnd og 10 dager gammel. Klokka 06 prater Muffin så fornøyd i senga og gynger i krabbestilling i voldsom fart <3 Så da står vi opp! Han stelles på badet, og får kravle rundt på det varme gulvet mens jeg steller meg raskt. Så får han frokost mens han sitter i tripptrapp stolen sin; brødskive og litt mme. Så leker vi hjemme, meg noe til og fra Morgenen er alltid best ifht at han er i godt humør og er selvstendig. Ca 3-3,5 t etter vi sto opp sover han en dupp på alt fra 30-75 min i senga si. Så er det lunsj i 10-11-tida; dampede grønnsaker og frukt. Han drikker mye vann til og utenom måltidene. Så drar vi ut en tur; enten leker vi på lekeplassen (jeg husker med ham, sklir i sklia med ham på fanget), men oftest kjører vi en tur på det lokale kjøpesenteret og øver på å sitte i sportsvogna Han aksepterer endelig å sitte i vogn, så det er deilig! Han får 1 middagsglass og litt mme ca kl 14, og sover så dagens andre dupp. Om denne blir kort, så sover han enda en dupp i 16-tida. Men han blir uansett sliten og trøtt fra 16-tida, og da må mamma være med ham hele tiden. På denne tida får han ofte lov til å rase litt rundt i gåstolen sin, og ellers elsker han å åpne og lukke dører Jeg lager middag med ham sittende på kjøkkenbenken eller ved siden av meg i tripp trapp stolen. Han får alltid en ny boost når faren kommer hjem ca kl 18 (skikkelig pappagutt); da er det latter og lek Han spiser kveldsgrøt laget av 1,5 dl vann kl 18, stelles til natta kl 1830 og kl 19 får han kveldsflaske med mme (ca 210 ml) liggende i pappas fang og sovner ofte da - dette er en herlig og hellig stund for far og sønn <3 Han er en helt normal 8 mnd gammel baby; kravler i voldsom fart fremover og bakover, krabber litt og gynger mye i krabbestilling, sitter stødig alene og har begynt å løfte seg etter bord o.l. opp i knestående. Elsker titt-tei leken, smatter med tunga og forventer ros, og kan spille på slurva si <3 Viser stadig mer selvstendighet og sover mer enn noensinne; ca 2-3 t på dagtid og deilige 10-11 timer på natta. På natta har han ikke fått mat på 1,5 mnd. Det varierer med at han våkner 1-3 ganger og trenger litt byssing og sovner igjen kjapt, til at han våkner x flere per time natta gjennom (skjer heldigvis sjeldent, men mange ganger sist uke), til at han sover natta gjennom. Han har 8 tenner, er vel ca 75 cm lang og veier ca 11,5 kg. Hvordan er deres dager da, HI?
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Jenten min fylte 8 mnd igår:) Vi står opp mellom 0630-0730, kommer litt an på når hun sovnet dagen før. Vi legger henne 1830 med eventyr, nattasang også sovner hun av seg selv etter å ha tullet seg litt. Er veldig glad i å gjemme seg når vi kommer inn for en sjekk, hehe.. Hun får grøt til frokost, alt fra 8-9.. 1 1/2 time etter er det en flaske mme før hun tar seg en lur i 11-tiden...da sover hun alt ifra 40min-2 timer. Vi er mye sammen på gulvet iløpet av dagen og leker:) Pleier også å hive henne på sengen vår, da stooorkoser hun seg, hehe. Rundt 12-13 er det fruktmos og mme, prøver å lure i henne litt middag rundt 15, men hun er ikke interessert helt enda. Om hun sov 2 timer første luren er det umulig å få henne til å sove mer, ellers kan hun ha seg 30-60 min før kl er 16:) Spiser grøt mellom 17-1730, får se litt barnetv for å la maten synke. Kl 1830 er det en flaske mme med eventyr og sang. Hun sover hele natten med mat én gang, kan våkne flere ganger fra hun sovnet til kl 23, men da sovner hun bare hun får smokk eller litt kos:) Avvente henne for 2 uker siden, men hun har fått 3 tenner på 1 1/2 uke, så derfor har jeg valgt å heller gi henne mat på natten når hun har våknet..vi holder på å gjøre klart rommet hennes, så avvenningen tar vi nå i julen. Hun har 6 tenner, 4 nede og 2 oppe. Hun ruller fra rygg til mage, klarer å åle rundt sin egen kropp, men kommer seg ikke frem eller bak. Hun har tatt beina opp under seg siden hun var 5 mnd:) Jeg er mye med henne på gulvet iløpet av dagen fordi hun blir sur og frustrert når hun ikke kommer seg noen vei, så jeg prøver å oppmuntre og heie, da slutter hun å sutre:) Er en skikkelig mammajente(nyter det så lenge det varer, hehe), uansett hvem som holder henne ser hun på meg med et intens beende blikk og strekker armene ut. Pappa er kjempe morsom og hun spreller av glede når han kommer hjem fra jobb:) Hun har alltid vært redd andre bortsett fra meg og sambo, så vi er vandt med at hun er skeptisk. Hun har fått litt seperasjonsangst når det gjelder meg. Hun hyyler når hun ikke kan se meg når hun er med andre, inkl sambo. Hun er stort sett i godt humør og smiler og tuller mye - bortsett fra når hun blir utålmodig:) Hun er en veeeldig bestemt jente og har et godt temperament! Vi skal på kontroll imorgen, men på 7 mnd var hun 7,5 kg og 65 cm:)
LilleBjella Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Mini er litt over 8 mnd. Det er morgen som regel i 8-9 tiden. Da koser vi oss i sengen litt (han river meg i håret og klorer meg i nesa) før vi steller oss og går ned. Jeg spiser frokost mens han ser God Morgen Norge, før det er hans tur til å få mat. Måltids- og søvnplanen ser ca slik ut: 10:00 Fullkornsgrøt av 2 dl vann og sviskemos 12:00-13:30 Sover 14:00 Middagsglass og mos av overmoden pære og eple 16:30-17:00 Sover 17:00 Litt brødskive og fruktmos 19:15 Fullkornsgrøt av 2 dl vann og sviskemos 19:45 "Ammes" og tar natta Har den siste uka sovet sammenhengende til rundt 6 på morgenen. Har da fått pupp og sovet et par timer igjen. Får da pupp igjen, og da slumrer vi ofte videre en times tid i senga. Får ikke i han melk på dagtid. Drikker vann til måltidene, men det er ikke mye han får i seg. Vi går som regel lang tur når han sover første luren, for å trimme meg og hunden. Ellers elsker han å sitte i vogna, men vi er lite ute på ærender. Det foretrekker jeg å gjøre uten barn på kvelden. Så det går vel mest i at jeg prøver å gjøre husarbeid og annet forefallende mens han ligger på gulvet eller sitter i stol. Kunne for eksempel aldri falt meg inn å tatt han med på en lekeplass:) Storebror er den store helten, og det er stor stas når han gidder å tøyse med ham. Han har fire gigantiske tenner og sliter med flere. Rullet rundt i 4 mnd alder, men har "glemt" det. Står mye i krabbestilling, og åler seg rundt på gulvet. Sitter ikke selv og har ikke vært i nærheten av å stå med støtte. Har nettopp begynt å vise noe motstand i beina og kan "hoppe" litt på fanget. "Mamama" og "bababa" litt, men det går mest i hvining og gurgling fortsatt. Han var knappe 10 kg og 73 cm lang ved 8 måneder.
lillemeg123 Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2011 Glemte å skrive selv ja.. x) Snuppa er våken mellom 0800 og 0830, da er det pupp og kos i mamma og pappas seng <3 Så går vi på badet, så spiser hun frokost ca kl 0900 - En brødskive, hun får ikke drikke ved siden av, fordi alt som ikke er mammas melk blir som regel spyttet ut.. (har prøvd siden hun var 5 mnder, men prinsessa er STA. Gir henne en flaske med vann hun kan leke med og utforske når hun ligger på gulvet, og håper på at det hjelper etterhvert..) Etter maten leker hun for seg selv hvis mamma må gjøre husarbeid, eller så leser vi litt eller leker sammen på gulvet Kl 1200 får hun lunsj - Yogurt, det er hun kjempeglad i. Etter lunsj og pupp sovner hun som regel, og sover da til 1300-1330-tiden.. Når hun er våken går vi kanskje en kort tur ut og leker i hagen, eller går en tur, eller så leker vi sammen inne. Hun er veldig begeistret for å bli herjet med, ler høyt hvis jeg f.eks tar henne opp på hodet mitt. Borte-bø er også morsomt, også liker hun å høre på musikk, sitter å "digger" musikken med hodet:P Jeg synger også mye for henne. ca 1500 lager vi middag sammen - Hun sitter i spisestolen sin, mens jeg forteller hva jeg gjør. Noen dager følger hun med, og koser seg, mens andre dager blir det for kjedelig for henne.. ca 1530 spiser vi middag - hun får som regel det samme som oss, men får middagsglass i steden de dagene vi spiser noe hun ikke kan få ca 1600 leker hun alene til det blir kjedelig for henne (noen dager 5 min, andre dager 30 min) så leker jeg sammen med henne, evt tar jeg henne med der hvor jeg holder på hvis det er noe som må gjøres, så lar jeg henne holde på med sitt, eller så følger hun med på hva mamma gjør, mens mamma forteller :-) Så leker vi litt mere, enten på gulvet eller på fanget mitt, hun elsker å studere ansikter, f. eks klype og dra i nesa. Liker også å "hoppe" på fanget. Pleier å kile henne hvis hun er sliten tar hun en kosestund på fanget til mamma - men dette er ikke hver dag. Kl 1900 så får hun kveldsmat, hun liker ikke grøt, men har ikke gitt helt opp, men som regel ender det opp med vræl, og da får hun brødskive i steden (og da er hun blid som en sol, vel å merke..) Pupp, også kveldstell, så er hun i seng mellom 1945 og 2000. De siste nettene har hun sovet hele natten. Pupp får hun forresten mye mer enn det jeg skrev, men har ikke noen faste tider, siden det er det eneste hun drikker, så syns jeg hun må ha fri tilgang på den ;-) Lenge siden sist vi var på helsestasjonen (ca 1 mnd siden), da veide hun 9100g og var 73cm lang :-) Hun har fortennene+hjørnetann nede, og fortennene oppe. Hun kan krabbe, men foretrekker å dra seg fremover med armene Reiser seg opp i lekegrinda, og alt rundt i huset som hun rekker opp til. Går også litt mens hun holder seg fast :-) Hun sier mamma, pappa, pupp/bupp, namnam, hei og nei :-)
lillemeg123 Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 21. desember 2011 Glemte å skrive selv ja.. x) Snuppa er våken mellom 0800 og 0830, da er det pupp og kos i mamma og pappas seng <3 Så går vi på badet, så spiser hun frokost ca kl 0900 - En brødskive, hun får ikke drikke ved siden av, fordi alt som ikke er mammas melk blir som regel spyttet ut.. (har prøvd siden hun var 5 mnder, men prinsessa er STA. Gir henne en flaske med vann hun kan leke med og utforske når hun ligger på gulvet, og håper på at det hjelper etterhvert..) Etter maten leker hun for seg selv hvis mamma må gjøre husarbeid, eller så leser vi litt eller leker sammen på gulvet Kl 1200 får hun lunsj - Yogurt, det er hun kjempeglad i. Etter lunsj og pupp sovner hun som regel, og sover da til 1300-1330-tiden.. Når hun er våken går vi kanskje en kort tur ut og leker i hagen, eller går en tur, eller så leker vi sammen inne. Hun er veldig begeistret for å bli herjet med, ler høyt hvis jeg f.eks tar henne opp på hodet mitt. Borte-bø er også morsomt, også liker hun å høre på musikk, sitter å "digger" musikken med hodet:P Jeg synger også mye for henne. ca 1500 lager vi middag sammen - Hun sitter i spisestolen sin, mens jeg forteller hva jeg gjør. Noen dager følger hun med, og koser seg, mens andre dager blir det for kjedelig for henne.. ca 1530 spiser vi middag - hun får som regel det samme som oss, men får middagsglass i steden de dagene vi spiser noe hun ikke kan få ca 1600 leker hun alene til det blir kjedelig for henne (noen dager 5 min, andre dager 30 min) så leker jeg sammen med henne, evt tar jeg henne med der hvor jeg holder på hvis det er noe som må gjøres, så lar jeg henne holde på med sitt, eller så følger hun med på hva mamma gjør, mens mamma forteller :-) Så leker vi litt mere, enten på gulvet eller på fanget mitt, hun elsker å studere ansikter, f. eks klype og dra i nesa. Liker også å "hoppe" på fanget. Pleier å kile henne hvis hun er sliten tar hun en kosestund på fanget til mamma - men dette er ikke hver dag. Kl 1900 så får hun kveldsmat, hun liker ikke grøt, men har ikke gitt helt opp, men som regel ender det opp med vræl, og da får hun brødskive i steden (og da er hun blid som en sol, vel å merke..) Pupp, også kveldstell, så er hun i seng mellom 1945 og 2000. De siste nettene har hun sovet hele natten. Pupp får hun forresten mye mer enn det jeg skrev, men har ikke noen faste tider, siden det er det eneste hun drikker, så syns jeg hun må ha fri tilgang på den ;-) Lenge siden sist vi var på helsestasjonen (ca 1 mnd siden), da veide hun 9100g og var 73cm lang :-) Hun har fortennene+hjørnetann nede, og fortennene oppe. Hun kan krabbe, men foretrekker å dra seg fremover med armene Reiser seg opp i lekegrinda, og alt rundt i huset som hun rekker opp til. Går også litt mens hun holder seg fast :-) Hun sier mamma, pappa, pupp/bupp, namnam, hei og nei :-) Også kommer hun seg forresten ut av spisestolen sin (høy stol) - hun presser seg frem til selene går opp - så reiser hun seg opp i den.. Skummelt i grunn "/
C.L.H85 Skrevet 21. desember 2011 #10 Skrevet 21. desember 2011 Vesla er straks 9 mnd og er svært aktiv Hun drar seg fremover, sitter, har krabbestilling og følger etter meg over alt Har 2 tenner nede, men har vært veldig plaget med såre gummer de 2 siste mnd:-s Dagen starter som regel 6.30-7.00, da er det rett inn på badet for bleieskift, så rett ut for frokost- Grøt+ vann(Er veldig sulten på morgen). Så sitter jeg i morgenkåpen med fyr på peisen og en kopp kaffe, imens berta prøver å rive ut alt av hyllene. Mellom 8.00-9.00 er det 120 ml mme også første dupp... Kan vare alt i fra 30 min til 1 time. Så er hun våken 2,5 time til neste. Leker mye for seg selv, men vil ofte kose på fanget imens hun holder på med noe:) Kl 10.30-11.15 er det lunsj- fruktmos/banan og avocado, yoghurt- alt ettersom hva vi har;) Får vann til måltidene. Kl 11.30-12.00 er det dupp nr 2, i alt fra 30-60 min. Noen ganger er vi ute å går under denne duppen, så er det hjem å gjøre litt husarbeid, eller leke:) Kl 14.00 er det et middagsglass + vann, så leker berta, maser litt, bæsjer litt osv. Fram til ... Kl15.30-16.00 da det er siste lur, pleier ikke å sove mer enn 30 min på siste dupp. Kl 17.00-17.30 er det kveldsgrøt+ vann. Litt kos frem til 18.00, så er det inn på badet for kveldstell. Kl 18.30 er det 150 mm mme i stuen(kosestund)- pussing av tenner, smokk og rett i seng. Sovner som regel greit innen kl 19 og sover hele natta!!(med unntak av at hun vil ha smokken 1-2 ganger i løpet av natta;)
Valiana Skrevet 22. desember 2011 #11 Skrevet 22. desember 2011 Her er frøkna akkurat blitt 8 mnd (8 mnd og 2 dg). Hun snur seg fra rygg til mage, og åler seg dit hun vil. Har så vidt begynt å komme opp i krabbestilling, men det er helst når hun er veldig trøtt at det skjer. Borte-tittei har endelig blitt gøy - det er først den siste uken hun har sett poenget med det! Ingen ord i sikte, men har begynt å vise hvor stor hun er - og gjør det også "på kommando". Vinker litt også, men det har hun ennå ikke koblet mot ordet. Hun har alltid vært veldig selvstendig, men siste uken har hun blitt mye mer nærhetskrevende og klengete, så nå kan hun ikke ligge lenge på gulvet for hun kommer ålende i full fart mot mamma og vil opp - Nå! Står opp: rundt 7.30 - får da noen super med melk, men ikke mye hun vil ha. Frokost: Mellom 8.15 og 9.00 en gang. Får grøt (veksler mellom diverse typer - men Holle eller småfolk) og har 30-40 ml med frukt i (eple, pære, blåbær, mango - alt etter hva jeg har i frysen). Har sluttet å tilby pupp her, for det vil hun ikke ha. Første lur: ca 09.30/10.00 - sover da alt i fra 35 min til 3 timer.... og det er umulig å forutsi hvor lenge hun kommer til å sove. Som regel rundt halvannen time. Sover i vognen ute Lunsj: ca 11.30-12.30. 1 brødskive uten skorpe med enten leverpostei eller makrell i tomat. Litt frukt til dessert. Av og til får hun heller avocado med banan om jeg har det i hus. Om vi er ute og farter får hun ofte midddagsmåltidet nå, og så tar vi da heller brødet på ettermiddagen. Får pupp etter måltidet, og da spiser hun som regel en god del. Lur 2: Ca 14.00. Sover da som regel 35-75 min. Her går vi enten tur, eller hun sover i vognen ute. Middag: Ca 15.30. Hjemmelaget, mengde tilsvarende omkring et halvt middagsglass. Veldig glad i mikser som inneholder søtpotet og pastinakk, men spiser det meste. I begynnelsen lagde jeg isterningbiter av enkeltingredienser og frøys ned, og mikset etter behov, mens jeg nå har begynt å lage ferdigretter som fryses ned. Hun synes "kylling fra kardemommeby" (oppskrift Margit Vea)er veldig godt, samt "laks med søtpotet og dill" ( oppskrift bloggen: mamma-i-eksil). Spiser en del pupp etterpå. Kvelds: Havregrøt naturell (småfolk/nestle) med litt sviske etterpå. Rett før leggetid: pysj og pupp. Legges: ca 18.30-19.00. Sover som regel ganske greit, men vi må inn å gi smokken alt i fra 0-10 ganger i løpet av kvelden. Og samsover iallefall halve natten, da sover hun mye roligere. Må ha pupp i fire-fem-tiden om morgenen. Har ikke vært på kontroll på ganske lenge nå, men hun er omtrentlig 10 kg og 73-74 cm. Et par ganger i uken treffer vi andre babyer, det synes hun er veldig kjekt. Ellers leker vi en del borte-tittei for tiden og synger en del. Hvis hun er grinete på kvelden får hun gjerne se litt på Drømmehagen. Går ca 1 time tur hver dag, men som regel sover hun jo da. Ellers er det for tiden veldig kjekt å sitte på fanget og pille på ting i nærheten :-) Har merket mye mer til temperamentet hennes siste tiden, hun kan bli illsint om hun ikke får det som hun vil ... ;-)
A_K Skrevet 23. desember 2011 #12 Skrevet 23. desember 2011 Skulle gjerne visst hvordan dere får barna til å sove helt til 08:30.... Da har vi vært oppe noen timer alt... Ammer dere da om natten?
lillemeg123 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 29. desember 2011 Skulle gjerne visst hvordan dere får barna til å sove helt til 08:30.... Da har vi vært oppe noen timer alt... Ammer dere da om natten? Det hender vesla mi våkner en eller to ganger om natten, og hvis jeg ammer henne da, så sover hun litt lenger på morgenkvisten.. Før vekte jeg henne før jeg gikk å la meg, for å amme, men nå gjør vi ikke det lenger. De gangene hun ikke har fått pupp på natten, så våkner hun tidligere..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #14 Skrevet 3. januar 2012 Her sover jenta på snart 9 mnd dessverre bare 9-10 timers netter.. Så legging kl 19 resulterer i oppvåkning og helt klar for dagen kl 0430-0515.. Og da er snuppa lysvåken og viser ingen tretthetstegn før 4 timer senere. Misunner dere med babyer som sover 12-13 timers netter - her slokner jeg senest kl 21 på kveldene da jeg må opp kl 05, og gjerne må inn og bysse en gang eller to ila natta i tillegg. Heldigvis spiser hun ikke mer på natta da Karin Naphaug har jeg virkelig ingen tro på - ja vi prøvde å legge jenta kl 18 i 3 uker og da var det konsekvent morgen kl 03 på natta!! Overtrøtt er hun hvertfall ikke - ler og krabber rundt og smiler dagen lang. Babyer er bare forskjellige, med behov som endrer seg like fort som den forrige rutinen ble innarbeidet - og sånn er det bare...
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #15 Skrevet 3. januar 2012 Her sover jenta på snart 9 mnd dessverre bare 9-10 timers netter.. Så legging kl 19 resulterer i oppvåkning og helt klar for dagen kl 0430-0515.. Og da er snuppa lysvåken og viser ingen tretthetstegn før 4 timer senere. Misunner dere med babyer som sover 12-13 timers netter - her slokner jeg senest kl 21 på kveldene da jeg må opp kl 05, og gjerne må inn og bysse en gang eller to ila natta i tillegg. Heldigvis spiser hun ikke mer på natta da Karin Naphaug har jeg virkelig ingen tro på - ja vi prøvde å legge jenta kl 18 i 3 uker og da var det konsekvent morgen kl 03 på natta!! Overtrøtt er hun hvertfall ikke - ler og krabber rundt og smiler dagen lang. Babyer er bare forskjellige, med behov som endrer seg like fort som den forrige rutinen ble innarbeidet - og sånn er det bare... Hvorfor står det under "bildet" mitt at jeg har skrevet over 2500 innlegg? Jeg har skrevet 27 innlegg inkl dette?
♥lykkelig♥ Skrevet 4. januar 2012 #16 Skrevet 4. januar 2012 Når står dere opp, når er det leggetid, hvordan er søvnen, hva leker dere sammen med barna, hvor langt har de kommet i utvikling, hvor store er de, hvor mange måltider og hva spiser de små? :-)Kort sagt; hva gjør dere i løpet av en vanlig dag? :-) Her står vi opp alt fra 0600 - 0700. Så er det grøt og litt mme, deretter litt kos (Så mye som det er mulig og få da hun er veldig energisk ) Så leker hun i grinda si, mens jeg gjør meg litt klar for dagen. så sover hun en times tid i vogna inne. etter soving er det en halv brødskive med mme til. Etterpå er det full krabbing rundt om på gulvet, noe hun elsker. Hun reiser seg opp overalt og går litt rundt møbler o.l. Ordene som kommer mest ut av henne er GAGAGAAAGAGAA Veldig høylytt frøken! . Så tar jeg som regel på bæreselen og går oppi marka med hun og bikkja en times tid ca, hun elsker og se på hunden løpe rundt omkring og ler godt <3 så lek & kos, hun vil gjerne leke med alt annet enn lekene sine:P Deretter er det middagsglass + mme. Så en blund rundt kl1230-13, da sover hun rundt en time eller 2, så får hun mme rundt 1530-1600. så er det full utforsking på gulvet igjen (Hun vil som regel bare det) mens hun følger med på hunden. eller så er vi på besøk hos venner og kjente. Så er det bad (3 ganger i uken) så grøt, stell mme i senga vår, deretter blir hun lagt i senga si for soving rundt kl.1830. (Har oppdaget at hvis vi mister det søvntoget, så blir det mye rabalder.) Hun våkner kanskje 2 ganger i løpet av natta, så da er det inn og putte i smokken, så sovner hun igjen, eller så får hun litt vann og sovner
♥lykkelig♥ Skrevet 4. januar 2012 #17 Skrevet 4. januar 2012 Når står dere opp, når er det leggetid, hvordan er søvnen, hva leker dere sammen med barna, hvor langt har de kommet i utvikling, hvor store er de, hvor mange måltider og hva spiser de små? :-)Kort sagt; hva gjør dere i løpet av en vanlig dag? :-) Her står vi opp alt fra 0600 - 0700. Så er det grøt og litt mme, deretter litt kos (Så mye som det er mulig og få da hun er veldig energisk ) Så leker hun i grinda si, mens jeg gjør meg litt klar for dagen. så sover hun en times tid i vogna inne. etter soving er det en halv brødskive med mme til. Etterpå er det full krabbing rundt om på gulvet, noe hun elsker. Hun reiser seg opp overalt og går litt rundt møbler o.l. Ordene som kommer mest ut av henne er GAGAGAAAGAGAA Veldig høylytt frøken! . Så tar jeg som regel på bæreselen og går oppi marka med hun og bikkja en times tid ca, hun elsker og se på hunden løpe rundt omkring og ler godt <3 så lek & kos, hun vil gjerne leke med alt annet enn lekene sine:P Deretter er det middagsglass + mme. Så en blund rundt kl1230-13, da sover hun rundt en time eller 2, så får hun mme rundt 1530-1600. så er det full utforsking på gulvet igjen (Hun vil som regel bare det) mens hun følger med på hunden. eller så er vi på besøk hos venner og kjente. Så er det bad (3 ganger i uken) så grøt, stell mme i senga vår, deretter blir hun lagt i senga si for soving rundt kl.1830. (Har oppdaget at hvis vi mister det søvntoget, så blir det mye rabalder.) Hun våkner kanskje 2 ganger i løpet av natta, så da er det inn og putte i smokken, så sovner hun igjen, eller så får hun litt vann og sovner Hun er forresten 8200 g og 70 lang nå
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 4. januar 2012 #18 Skrevet 4. januar 2012 Jenten min er 8,5 mnd, 7700gr og 70cm lang. Vi står opp alt mellom 0630-0730, kommer an på henne:) Hun spiser en halv porsjon grøt til frokost og en flaske mme 150ml 1 time etterpå. Hun sover 3-3,5 time etter at hun har stått opp, og kan da sove 1,5-2 timer. Hun sover stort sett kun den luren, jeg må ut på tur med henne for å få lurt inn en til. Spiser hver 3 time ila dagen, sliter med å få i henne middag, men prøver hver dag så jeg satser på at hun snart godtar det:) Får grøt til kvelds mellom 17-1730 og en flaske mme kl 1830, før hun sovner:) Hun har ikke knekt koden med å komme seg fra a-b, hun ligger og spenner ifra med beina i luften, så regner med hun klarer å svømme tidlig, hehe Hun klarer å vri seg rundt i ring da, og rulle fra rygg til mage. Fordi hun ikke klarer å komme seg noe vei, er hun ikke så veldig interessert i å ligge på gulvet lenge og leke, desverre... skjønner godt at hun blir frustrert fordi hun kjeder seg, men øvelse gjør mester:) Har akkurat gjort ferdig rommet hennes, så vi koser oss litt der inne også for å slippe det "vanlige"; stuen. Hun er såååå stolt over rommet sitt virker det som, hun skriker av begeistring hver gang hun ser Hello Kitty rullegardinen sin, hehe! Ellers har hun 6 tenner, ser på oss med et stort glis hver gang hun promper eller raper, hehe.. prøver å stikke av i sengen sin(les: gjemmer seg under dynen) når vi kommer innom for å sjekke om hun har sovnet:) Elsker å bli kastet i sengen vår, og er stortsett en liten tullejente med et lurt glis rundt munnen! Hun lager en helt sinnsyk grimase der hun vrenger hele ansiktet og peser som en gris, hehe Kan strekke armene halvveis i været, og har sagt papapapapa siden hun var 5,5 mnd................................................. men slo faktisk til med mama her for noen uker siden! <3 Vi avvente henne med siste måltidet i helgen og la henne inn på rommet sitt på mandag. Hun våkner 2-3 ganger for smokk, men inatt var hun våken 1 time før hun sovnet igjen! Frister såååå å gi henne mat fordi jeg vet at hun sovner igjen... avvente henne nemlig for 1,5 mnd siden, men var så trøtt at jeg ga henne mat etter 3 dager med å være våken rundt 2 timer hver natt.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå