Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har veldig mange symptomer som stemmer overens med lavt stoffskifte, og ser at en av stoffskifteprøvene mine er lav, men innenfor normalen; S-T4 fritt: 13 (referanseområde 12,0-22.0) S-TSH: 1,2 (referanseområde 0,27-4,20) Jeg håper så veldig på å finne et svar på plagene mine... Kan det være at jeg har lavt stoffskifte, men ikke så lavt at det slår ut på prøvene, men at det likevel kan forårsake plagene jeg har?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Da jg ble diagnosert med hypotyrose så sa endokrinologen at jeg hadde sikkert svingt en stund, og ligget i grenseland. Du må nok få en "second opinion" fra en annen lege, Evt oppsøke en indremedisiner/endrokrinolog som er privat om du ikke får henvisning fra fastlege. Hypotyrose kan ha symptomer som minner om annet - hvilken symptomer har du som gjør deg så sikker?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Mine verdier var lave, men innenfor normalen. Siden jeg da hadde symptomer så ga legen meg medisiner mot lavt stoffskifte. Den nye legen min vil ikke det..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Takk for svar begge to! :-) Nei, jeg er ikke sikker... Er egentlig på vei inn i en ME-utredning, men så snublet jeg tilfeldigvis over symptomene på hypothyreose, og så at mye stemmer for meg: vært utrolig sliten/utmattet i mange år, fryser hele tiden, må gå med utrolig mye mer klær enn alle andre, tørr hud, håravfall, ukonsentrert, dårlig hukommelse, søvnforstyrrelser. I tillegg er jeg mye svimmel, kvalm, har hodepine og muskelsvakhet, som jeg så ikke var oppført som symptomer - men som stemmer med ME. Det jeg egentlig er redd for, er hvis jeg ender opp med en ME-diagnose, og så kunne jeg egentlig fått hjelp av stoffskiftemedisiner... Ønsker jo ikke å få en diagnose der det ikke finnes noe hjelp... Vil jo ha medisiner og bli bra... Du som hadde lave verdier innenfor normalen, og likevel hadde fått medisiner: husker du verdiene dine da du fikk medisiner? Hjalp det? Hva slags symptomer hadde du som medisinene hjalp mot? HI
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Det hender at verdiene er innenfor referansen (som egentlig ikke sier noe om hva som er optimalt, bare at 90% av den friske befolkningen faller innenfor) men at det likevel er lavt for den personen det gjelder. Man kan få stilt diagnosen ved hjelp av scintigrafi, du kan be legen din om å henvise deg til undersøkelse om du har uttalte symptomer på lavt stoffskifte. Vær obs på at symptomene ofte er uspesifikke, og at mye kan forårsake dem. Depresjon kan for eksempel gi mye de samme symptomene som lavt stoffskifte.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en lege som KAN stoffskifte. Om du bor på sørlandet anbefaler jeg Bjørn Øverbye, om du bor langt unna kan du likevel ta kontakt med han og be om anbefalinger (han samarbeider med mange og reiser mye rundt og møter andre leger). http://www.arendalhelsesenter.no/helsesenteret.htm Jeg ligger også lavt, men innenfor normalen. Dr Øverbye mener kroppen min sitt normalnivå er høyere, kanskje i øvre grense så jeg får alle symptomer på lavt stoffskifte selv om jeg har "normale" blodprøver. Han fant også ut at jeg hadde en betennelse på skjoldbruskkjertelen og derfor var hormonene i ubalanse, noe som gir tap av energi. Jeg har fått diagnosen ME da, men ifølge fastlegen min er ikke det det verste som kan skje, det finnes mye verre diagnoser å få. Han sier statistikken forteller at 70% av ME-pasientene blir friske på 1 år, 90% blir friske på 3 år og bare 10% blir kronisk syke og det er gjerne de som ligger på et mørkt rom og ikke fungerer i det hele tatt. Utrolig frustrerende greier dette her, ønsker deg lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Depresjon har jeg ikke, det er jeg 100% sikker på. Ja, jeg vet at mye annet kan forårsake symptomene, og jeg er i utelukkelsesfasen av alt dette mye annet, i forhold til ME-diagnosen. Hva er scintigrafi?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 Det er en undersøkelse som blir gjort ved hjelp av radioaktive isotoper, når det gjelder stoffskiftet er det skjoldbruskjertelen som blir undersøkt. Er du sikker på at du ikke har depresjon, er det nok bryet verdt å få undersøkt skjoldbruskkjertelen. Det er en rimelig rask og grei undersøkelse uten smerter, men kan ha litt venteliste i og med at det ikke er alle steder det blir gjort.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 Takk for tips! Jeg trodde stoffskiftesykdom måtte utelukkes for å få ME-diagnose, men da er det altså ikke slik... Jo, det finnes helt sikkert mye verre sykdommer å få enn ME, for man dør jo tross alt ikke av det... Jeg har vært mer og mindre dårlig siden 2005, så frisk på et år, ble jeg i hvert fall ikke, og heller ikke på 3 år... Jeg fungerer greit, men dersom jeg overbelaster meg (som er ganske liten belastning i forhold til friske), så blir jeg ganske mye dårligere, og det varer lenge... Dette stemmer jo antakeligvis mye bedre med ME enn med hypothyreose, men jeg tenker at det er jo veldig viktig å være sikker på at man ikke kan bli bedre med medisiner, før man gir opp å finne ut hva det kan være, og godtar at alt er utelukket, og at det er ME... (Jeg tilfredsstiller forøvrig diagnosekriteriene til ME etter hva jeg har sett...) HI
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #10 Skrevet 19. desember 2011 Ok, takk for svar! Er det kontrastvæske som sprøytes inn i blodet, og så tar man røntgen eller MR eller noe sånt?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #11 Skrevet 19. desember 2011 Jeg får stoffskiftemedisin, men har ok verdier på de sammeprøvene som deg. Derimot har jeg høy anti-tpo. Hvordan er den hos deg? Min ligger nå på 1200, og skal være under 60.... Før gav de ikke medisin hvis kun denne prøven viste høye verdier, men det er nye retningslinjer på dette nå. Jeg ba legen min om å få prøve Levaxin og det funker. Hadde nøyaktig samme symptomer som deg!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #12 Skrevet 19. desember 2011 Ok, det var interessant! Heter prøven anti-TPO? Da tror jeg rett og slett ikke jeg har tatt den... Kan den hete noe annet? Spennende! Hvor lenge måtte du bruke medisiner før du så at det fungerte? Er det disse tre blodprøvene man skal ta for å sjekke stoffskiftet? Fortell gjerne mer, skal til legen min i morgen, så greit å vite hva jeg skal si...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #13 Skrevet 19. desember 2011 - og en ting til jeg lurer på... Var det bare å spørre legen om du kunne få prøve stoffskiftemedisin, og så fikk du det? Eller måtte du argumentere? Hvordan?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #15 Skrevet 19. desember 2011 Tror kanskje det er enda flere prøver man kan ta også, for å sjekke stoffskifte. Jeg leste en del om det på nett, og fant ut at noen leger mente at man burde medisineres ved kun høy anti- tpo selv om det ikke har vært vanlig. Min lege kjenner meg godt så det holdt at jeg sa at jeg ikke orket å gå slik mer, og at jeg ville prøve medisin og hadde lest at ekspertene ikke var helt enig at det ikke hjalp med medisin for slike som meg. Jeg er bedre, men ikke helt bra. Merket forskjell etter bare noen dager.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #16 Skrevet 19. desember 2011 Hei I morgen bør du sjekke om du har fått tatt anti-TPO prøven. Denne prøven viser om kjertelen er i ferd med å brytes ned pga en autoimmun sykdom som kalles Hasimotos. Er denne prøven negativ, vil jeg mene at det er lite sannsynlig at du har lavt stoffskifte. Det finnes flere årsaker til lavt stoffskifte, men det er betydelig mer sjeldent å få sykdommen av andre årsaker enn den autoimmune varianten. Du har ikke prøvesvar som umidelbart gjør at man tenker lavt stoffskifte. Men referanseområdene er vide av en grunn, og det kan selvfølgelig være at en TSH på 1.2 er for høyt for deg. Før du er grundig utredet, og man kan stille en sikker diagnose, bør du ikke starte prøvebehandling. Viser det seg at du har positiv anti-TPO, er det derimot rimelig å starte prøvebehandling med en lav dose Levaxin.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #17 Skrevet 19. desember 2011 Takk for informativt svar! Da skal jeg undersøke i morgen om jeg har tatt anti-TPO. Det er autoimmun sykdom i nær familie, så sånn sett er jeg vel litt mer utsatt enn de som ikke har det.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #18 Skrevet 19. desember 2011 Lykke til ihvertfall! Håper du finner ut av det for det er forferdelig slitsomt med de symptomene. Går ikke an å fungere normalt, og det vises jo ikke for andre hvordan du har det så lett å bli misforstått som lat, hypokonder el.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå