Gå til innhold

Hva er forskjellen på helsefagarbeider og omsorgsarbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planen min er å bli sykepleier med videreutdanning jordmor eller anestesi, men pga. av livssituasjon min må jeg se på andre muligheter. Ser at folkeuniversitetet har fagskole/kurs i barne og barselpleie med personer med helsefaglig yrkesrettet utdanning som målgruppe.

Jeg har grunnkurs helse og sosialfag fra før og begge disse utdanningene er mulig å søke seg inn på med den kompetansen.

Hva er hovedforskjellene i arbeidsoppgaver, arbeidsplasser, lønn ++. Kan jeg jobbe på f.eks. føde/barselavd som helsefagarbeider eller omsorgsarbeider?

Noen som har tatt barne- og barselkurset på folkeuniversitetet?

Det ble mange spørsmål her nå, men kom med alt du har av info.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke omsorgsarbeidere har praksis i sykehuset under utdanningen. Ellers er det vel helsefagarbeider som er mest anvendelig når du vil jobbe på sykehus vil jeg tro.

Skrevet

Er vel kanskje helsefagarbeider jeg burde satse på da siden jeg ønsker å jobbe på sykehus..?

HI

Skrevet

Ja det vil jeg absolutt anbefale. Nå er jeg sykepleier men vi har etterhvert fått veldig mange dyktige helsefagarbeidere på avdelingen vår. Da har du jo også mange muligheter for videreutdanning.

Skrevet

Omsorgsarbeider utdanningen finnes ikke lenger. Nå er hjelpepleier og omsorgsarbeider slått sammen til en utdanning, dvs helsefagarbeider.

Du har ingen praksis i sykehus under helsefagarbeiderutdanningen.

(kun sykehjem og eventuelt dagsenter o.l). Er du heldig kan du få lærlingplass på sykehus, men ytterst få får det. Som regel får du lærlingplass i kommunen og blir plassert forskjellige steder i løpet av de to årene. Som regel på sykehjem, hjemmesykepleien og omsorgsboliger.

Vis du virkelig ønsker å jobbe med barn på føde/barsel eller intensiv(husker ikke helt hva du skrev i hovedinnlegget ditt) burde du heller satse på sykepleien.

Det er en mye lenger vei å gå vis du først skal gå helsefagarbeider. Husk at du må to år som lærling i tillegg før du få fagbrev+ etterutdanning. Ikke sikkert du får jobb så lett heller på en barneavdeling som nyutdannet fagarbeider.

Skrevet

På vår avdeling har vi fire helsefagarbeiderlærlinger og det har vi hatt siden utdanningen startet. Disse lærlingene har plass hos oss og blir ikke plassert andre steder under lærlingetiden. Sånn er det på de fleste andre avdelingene på sykehuset og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...