Gå til innhold

Noen som går på ritalin/concerta her? Angående vekttap..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 12 kg siden oktober..

Er det normalt å gå ned så mye?

Å hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på Ritalin, kapsler. Gikk ned noen noen kilo i starten men det stabiliserte seg veldig raskt. Kanskje du har fått for stor dosering?? Eller kanskje du hadde hatt bedre av å gå over på depå tabletter ( kapsler ) slik som meg. fordi da får du virkestoffet jevnere fordelt utover døgnet.

Skrevet

Jeg går på concerta, deoptabletter. Har den største dosen, men den trenger jeg.. Med mindre dosering, fungerer jeg ikke..

Prøvde det først.. Men gikk på ritalin i begynnelsen, men det fungerte ikke..

HI

Skrevet

Jeg gikk ned 12 kg første to mnd.

Så stagnerte vekten. Viktige er å få ned noe mat.. For meg fungerte knekkebrød (uten noe på) så jeg spiste litt og litt. Klarte ikke et helt om gangen i begynnelsen, men noen biter.

Problemet var at jeg glemte å spise, og hadde redusert appetitt, og ble kvalm når jeg spiste. Husk å drikk mye vann. I starten måtte jeg ha på varsel på mobilen når jeg skulle spise med gjevne mellomrom.

Har fremdeles nedsatt apetitt (på dagtid), men det blir noe bedre altså :)

Om du venter for lenge med å spise blir der vanskeligere å få noe ned.

Går selv på ritalin kapsler. Ettermiddag/kveld er apetitten stoooor :)

Skrevet

Hva er concerta/ritalin? Tabletter for å gå ned i vekt? Er det reseptfritt? Er dette å anbefale? Er egentlig litt skeptisk til tabletter. Kan dere gi meg litt info?

Skrevet

Concerta/ritalin er medisin mot adhd. Du må med andre ord ha adhd-diagnose for å få dette foreskrevet av din lege.

Angående vekttap, så kommer jo dette mye an på hvor mye du veier fra før. Det vil som regel stabilisere seg etter en stund, men 12kg er jo mye på så kort tid, hvis du ikke har vært veldig overvektig fra før.

Det jeg gjorde ift ritalin var å spise en veldig stor frokost før jeg tok første dose, det gikk fint å spise når jeg ikke har medisin i kroppen. Og spise mye på kvelden når medisinen hadde gått ut av kroppen. Ellers prøvde jeg å drikke juice o.l i løpet av dagen siden det gikk fint å drikke, og man da får i seg næring. Etterhvert stabiliserte apetitten min seg, slik at jeg har klart å spise normalt.

Skrevet

Jeg veide 72 kg når jeg begynte, og er 165 høy.. Så ganske normal vil jeg si..

Problemet er at jeg nesten ikke tåler tanken på mat.. Jeg brekker meg og har skikkelig problemer med å spise noe som helst.. Både tørt og vått.. Og drikke er jeg utrolig dårlig på å få i meg, desverre..

Men, frokost får jeg aldri i meg.. Det kaster jeg faktisk opp av.. Og har alltid gjort.. Men med concerta i kroppen, blir ikke dette noe bedre.. :-/

HI

Skrevet

Smoothie? Frukt? Ingenting som frister bittelitt engang?

Jeg spiser bare to måltider pr dag nå pga oppstart på Ritalin. Spiser et knekkebrød til frokost og så middag senere.

Tar du mulitvitaminer? Det er i allefall lurt iom at det er vanndrivende.

Skrevet

Jeg går også på concerta (18mg + 54mg).

Jeg gikk også ned masse i starten,men det er veldig vanlig. Det er jo derfor legen er så nøye med å passe på vekten når man er på kontroll.

Skrevet

Da har du for høy dose, HI. Selv om du føler du trenger dosen for å være mest mulig konsentrert, så er det for høy dose hvis du får så sterke bivirkninger. Det der er alltid en avveining, så jeg ville nok snakket med psykiateren, og bedt ham justere dosen din ned. 60kg når du er 165 høy går jo greit, men du bør ikke fortsette så mye mer ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...