Gå til innhold

Hjelp meg litt med å lage en matplan.... :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på straks 8 mnd spiser så utrolig lite om dagen. Før i starta med brødskive kunne hun spise en full posjon grøt morgen og kveld.

Nå prøver vi med 4 måltid, men får i henne bittelit hver gang bortsett fra til lunsj.

Dagen starter gjerne mlm 7-8. Har fått pupp sånn ca ved 04 tiden.

Da vi står opp prøver jeg å gi henne grøt. Hun spiser kanskje en kvart posjon og da kniper hun igjen munnen. Får ikke i henne brød heller.

Legger seg etter 2 timer og får da pupp.

Så får hun lunsj ved ca 12 tiden og da kan hun spise en hel brødskive og en hel frukt smoothie.

Sover igjen etter ca 2,5 time etter forrige dupp og da får hun igjen pupp.

Middagen er ca 15-16 og der får vi i henne minimalt. Et par tre skjeer og så kniper hun igjen. Vil ikke ha mer. Og har prøvd både middagsglass og laget selv. Vet at gulrot er en favoritt og da spiser hun gjerne mer.

Kan hende hun vil h en runde med pupp igjen, men prøver å drøye den litt da hun får grøt ca 1800. Og da kniper hun igjen etter et par skjeer. Prøvde i kveld å gi henne brød og da spise hun ca 1/2 skive.

Har tebkt tanken på at hun kanskje ikke er sulten når vi tilbyr henne mat. Skal jeg kutte ut et måltid? Kanskje kutte ut grøt for en periode og kun gi henne brød???

HUn er ikke store tøtta. Straks 8 mnd og veier 7 kj så hun trenger de kaloriene hun får i seg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Tenker at grøten er det viktigste for tøtta din, blander du ut grøten med noe? Vi blander ca. 1/2 - 1 beger med fruktmos i grøten. Det er masse viktig næring og jern i grøten som jenta di trenger.

- Har du prøvd å la henne spise selv? Vet det er masse gris, men det fungerrte fint for oss sist når tøtta mi nektet å spise. Vi tok maten på baksiden av skjeen og ga den til henne, da ble det lettere for hun å føre den i munnen og spise innholdet.

- Du skriver at hun kniper igjen munnen. Det er viktig at de få skjeene hun faktisk spiser er basert på 100% frivillighet, og at du ikke prøver å lure de i henne når hun f.eks smiler osv. Da bryter du tillitten, og kan til slutt føre til at hun ikke vil smake en gang. Den feilen gjorde vi nemlig. Det tar gjerne over en time for oss å gi en porsjon grøt, vi må være tålmodig og kun gi når hun ser på skjeen og gaper etter den. Nå har vi fått tillitten tilbake, og hun spiser mer.

- La de som er hjemme sitte ved bordet med henne når hun skal spise, slik at det blir en hyggelig stund for alle sammen. Spis gjerne noe du også, de små liker å herme:) (Jeg bruker å dele opp en banan som jeg spiser med skje, slik at hun spiser sin mat med sin skje).

Ser at hun til sammen får tilbud om ni måltider (pupp og mat) og at hun derfor kanskje ikke rekker å bli sulten?

Det er jo vanskelig å si hvor mye melk hun får, men kanskje især puppen før middag og middagsmat kommer for tett? Det samme hvis hun får både middag, pupp og grøt i løpet av to-tre timer mellom middag og kvelds (15/16-18).

Litt vanskelig problemstilling det der pga.melkeproduksjon som også må holdes vedlike, så jeg ville kanskje tatt det opp med helsesøster hvordan du kan strukturere måltidene slik at den lille får muligheten til å være sulten på fast føde uten at det går ut over melkeproduksjonen. Det er jo ikke særlig godt med mat når man ikke er så sulten og dessuten syntes hun kanskje det er best med pupp pga.mammakosen:)

Skrevet

Takk for svar :)

Ja når hun kniper igjen prøver jeg å lure henne med diverse. Det skal jeg slutte med. Også skal jeg prøve å sette grøtbollen fremfor henne i morgenslik at hun får spise selv. For hun spiser mer når hun får styre med brødskive selv. Hjelper henne, men hun liker å fikle med maten.

Må vist vinne tillitten tilbake ja, for hun kunne spise masse grøt tidligere

Takk for tips :) Mulig jeg åpner julegavensom jeg har kjøpt fra oldefar til henne. Helsmekke nemlig :o)

Skrevet

Min lille er helt lik så jeg dytter litt på denne. Han får noe sjeldnere pupp da, det gis før hvert måltid.

Skrevet

Jeg stresset litt ved 7-8 mnd fordi jeg skulle begynne å jobbe og han spiste bare litt før han ville ha pupp. 3-4 skjeer og så var det blæ og han begynte å spytte og be om pupp istedet ("mæmæmæmæ"). Jeg gav ham ikke pupp mellom måltidene på dagen, men på slutten av hvert måltid. Plutselig 1-2 uker før jeg skulle på jobb så løsnet det og han spiste plutselig mye mere (3/4 middagsgass og 1-1,5 porsjoner grøt). Så mye kan skje på kort tid!

problemet mitt var vel at jeg var litt ambivalent i forhold til å trappe ned på amminga, så man ville jo gi litt ekstra før han skulle sove osv. Da trur jeg ikke han var sulten nok. fant ut at han sov like greit uten å være helt mett.

Skrevet

Jeg tror jeg ville prøvd å la henne spise all mat selv! Les om baby led weading, babystyrt mattilvenning, om du ikke allerede har gjort det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...