Gå til innhold

Er ikke fagbrev i barne- og ungdomsarbeider verdt "noe" lenger?

Anbefalte innlegg

Såvidt meg bekjent blir så og si alle miljøarbeider/assistentstillinger i sykehus osv oppgradert til miljøTERAPEUT stillinger.

For meg er vegen til en bachelor laang og avansert med tanke på økonomi, arbeid og unger.

Så et fagbrev i barne og ungdomsarbeiderfaget hadde vært mye enklere og kjappere.. men dog verdiløst?

Fortsetter under...

Jøss.. hadde DU bare sagt det før hadde jeg slengt meg på bachelorprogram før!

Klart en bachelor kan være lang og vanskelig.. kombinere unger, økonomi, arbeide utenom. Og at man i tillegg må ta opp igjen ALLE fagene for å få GENS før man i det hele tatt kan søke på høyskole, gjør ikke ting bedre.

Ungdomsarbeider osv får man jo på 6 mnd kurs hos nav, like mye verd som arbeidsøker kurs spør du meg.

Og en BA trenger ikke være lang, vanskelig eller tidkrevende. Jeg tok min fulltid, alene med barn uten problemer.

Nei, det er helt og holdent min feil.

Men når jeg laget innlegget, da refererte jeg til min situasjon.

Om DU synes det går feiende flott, betyr ikke det at ALLE synes det? :)

Så du kan ikke si at "en bachelor er verken lang eller vanskelig".

DIN bachelor er verken lang eller vanskelig.

See?

Annonse

Det var kanskje litt unødvendig formulert av hun/han over her, men det er jo sant. En assistent stilling er like mye verdt som barne og ungdomsarbeider, du vil bare ha 10.000 ca mer i lønn enn assistent. Du vil ikke ha noe mere å si, noe mere fordeler osv!

Jeg har det yrket, føler meg ikke lavstatus for det, det er vi som er mest med barna , pedled. Har mye annet de skal rekke så jeg er fornøyd med mitt yrke.

Jeg har ikke behov for og bli noe mer, elsker jobben min. :)

18:56, sånn er det jo med assistenter også da. Poenget er jo at det ikke er store forskjellen på en assistent og en helsefagarbeier/barne-ungdomssarbeider!

Det er klart det er mange forhold, mye ansvar man slipper, mere tid med barna, friere tøyler. Men man kan ikke søke jobb som en ped.leder, akkurat som HI spør hvorfor hun ikke kan søke jobb som miljøterapaut med den utdannelsen!

Har ikke noe godt svar til HI, men fy som jeg reagerer på 18:00 og 18:49! (garantert samme mennesket) Hva er problemet ditt??

Er du så misfornøyd med livet ditt at du må gjøre livet surt for andre også? Merker jeg syns synd på en som er så ekkel med andre, du må være fæl å være rundt!

Annonse

Det er nok slik at mange fagarbeiderstillinger innenfor helse og omsorg er deltidsstillinger, men det er ikke sååå mange som blir omgjort til terapeutstillinger (det er dyrt for stat og kommune).

Med et fagbev som barne -og ungdomsarbeider vil du nok ha bedre sjangse til å få en hundre prosent stilling.

Fagbrevet der er vel verdt like mye som de fleste andre fagbrev?

Men klart, utdanningsnivået her i landet går stadig oppover, og det blir i større og større grad nødvendig med høyere utd. Men samtidig så trenger vi jo fagabeider, assistenter og flere andre yrkesgrupper uten høyere utd. også.

Du er ikke tjent med å begynne på en bachelor som du ikke makter, men hvordan vet du egentlig at du ikke makter det? Har selv mastergrad, og for meg var bachelorgraden "piece of cake" for det meste, men forsår godt at det ikke er slik for alle. Det går på interesse, kunnskap, motivasjon. Det er mye som spiller inn. Du får spørre deg selv på hvor mye du taper på å prøve, eller akseptere at du ikke skal ta høyere utd. og dermed satser på å ta et fagbrev,

Alle fagbrev er verd noe, men de går ikke akkurat opp i verdi av at fagarbeider selv setter sine tvil til egen kompetanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...