Gå til innhold

Babyen min på 8 mnd vil ikke spise noen ting:( Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun spiser grøt morgen og kveld, drikker vann og mme, men hun vil ikke ha noe annet. Hun liker disse dessertene fra hipp og nestle, men jeg vil ikke gi henne masse av disse. Har prøvd alt av middagsmat, på glass som hjemmelaget; hun vil ikke ha noe. Ikke potet, grønnsaker, fiskeboller, brødskiver, banan. Hun er en stor jente, så hun mangler ikke noe sånn sett.

Noen som har noen tips? Blir så bekymret når jeg hører om alt det andre babyer på samme alder spiser:S

Fortsetter under...

Skrevet

Har du prøvd å la henne spise selv? Brødskive (barnehagebrød) med leverpostei er en hit her i gården. Oppskjært pære, lett kokt brokkoli eller potet; det finnes masse som de kan få gnage på og "leke" seg med. Kavring uten sukker kanskje? Jeg opplevde at jenta mi fikk tilbake matgleden da vi begynte å la henne spise helt selv, hun hadde en periode da hun nektet å spise grøt, men det gikk over da vi lot henne sitte og holde på selv.. vel, ikke med grøt da (selv om jeg må innrømme at i egen fortvilelse tok jeg faktisk og la grøt på knyttneven hennes da hun nektet å spise en gang.. og da tok hun sannerlig maten til munnen og spiste den! haha), det er for grisete..

Ellers går det enda ikke så mye i middagsmat for oss heller, vi eksprimenterer med forskjellige smaker og konsistenser enda, selv om hun nettopp fylte 9 måneder. Jeg ammer enda, og mener barna skal ha enten morsmelk eller erstatning som den viktigste form for næring det første året uansett. Så vi bruker tiden til tilvenning og lek. :)

Skrevet

Ja, jeg har latt henne prøve å spise selv. Til ingen nytte.

Det hender hun slikker på det, så får hun oftes brekninger, spytter det ut, og bare kaster alt avgårde. Jeg har enda ikke prøvd å gi henne pære, det skal jeg prøve:)

Jeg var redd det var "pålagt" at barna i denne alderen må spise middag av forskjellig slag, så er godt å høre at det er flere som ikke har begynt med det enda:)

Skrevet

Så lenge hun får nok ernæring fra mme og går greit opp i vekt synes jeg ikke du skal stresse. Det vil nok bare forverre situasjonen Selv har vi alltid hatt ei lita jente, så det er sikkert noen som synes det er rart at vi gjør det sånn som vi gjør det, men siden vi begynte å gi henne smaksprøver, la henne spise selv osv har hun gått bedre opp i vekt enn hun gjorde før, selv om hun enda spiser mest morsmelk. Hun får bare to ganske små måltid om dagen enda, men vi er på vei til å innføre ett til da..

Tror nok bare du må fortsette å prøve. La henne leke seg med maten og gi henne god tid. Sitt med henne men stol også på de utrolige refleksene disse små har med å dytte alt som er for stort til svelget ut av munnen. Foreldrene mine i 50-åra syntes det var ganske skummelt å se på når hun spiste selv, hehe.

Leser du om "Baby led weaning/solids" på internett får du også en del informasjon som viser til at dette første året først og fremst er til å lære seg å spise, og at stresset med å innføre store måltider så raskt som mulig er overdrevet veldig!

Skrevet

Har du prøvd å knuse middagen godt med stavmikser? Min lille nektet å spise klumper i starten, men var det knust skikkelig gikk det ned på høykant

Skrevet

Her er jenten min 8 mnd imorgen, og hun spiser også grøt morgen og kveld, drikker vann og mme, men ikke noe mer fast føde enn det! Hun får selvfølgelig fruktpure etter lunsjen for at hun ikke skal gå lei av melken og grøt smaken. I det sekundet hun har fått en skje med middag spytter hun det rett ut igjen og brekker seg... har prøvd å dyppe det i fruktpure - da går to skjeer... jeg fant Hipp sitt glass med kylling, ris og grønnsaker. Det går ned et par skjeer av det, fordi det er like most som fruktpureen... jeg har kjøpt andre glass og har tenkt å se om hun vil ha hvis jeg prøver å mose det litt ektra med stavmikseren(om det går da..) Middagen jeg lager vil hun ikke ha heller:p

Brød liker hun heller ikke.. har dyppet det i mme, fruktpure, først i mme og deretter i fruktpure - det er rett og slett uaktuelt... hun bare studerer bitene veldig skeptisk, og legger de fra seg igjen på fatet, hehe..

Det skal ikke være lett med disse små, men jeg håper at det snart går seg til:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...