Gå til innhold

Mamma har bestemt seg for å ikke gi gaver til barnebarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mammas 5 (i aldersgruppen 15 til 23 år) barnebarn (utenom det hun har fra meg) har i alle år fått gaver ifra henne. Hun er uføretrygded, og har derfor dårlig råd, så jeg har alltid hjulpet henne å få tak i det barnebarna har ønsket seg billigere over nett osv. Allikevel har det jo kommet på mange tusen. Greia er at ingen av de fem barnebarna har noen sinne ringt og takket for gavene. Aldri. Hun har spurt mine søsken om de har likt gavene, sendt dem meldinger osv, men får nesten aldri svar.

Nå har hun bestemt seg for å ikke gi til dem lenger, kun til mitt barn, siden jeg er den som steller og ordner for henne (ulikt mine søsken). Mitt barn er for lite til å kunne si takk, men jeg takker naturligvis på hans vegne.

Allikevel syns jeg det er dårlig gjort å ikke gi gave til de andre. Eller er det ikke det?

Skrevet

Synes det er feil å ikke gi i det hele tatt, men synes ikke hun trenger bruke mange tusen kroner.

Kjøp en symbolsk ting til 100-150 kr til hver av dem sammen med et koselig kort hvor hun skriver hun er glad i dem og håper de har tid til å komme på besøk en dag.

Kan gjøre det enkelt, gå i bokhandelen og kjøp en pocketbok til hver av dem med byttekort i. Da kan de bytte i kulepenner etter jul om de ikke ønsker lese boken ;)

Skrevet

Nei, synest ikkje det er dårleg gjort.

Ein skal ikkje på død og liv kjøpe gåver til nokon. Om mottagaren ikkje bryr seg nemneverdig, og økonomien ikkje er på topp, så ville eg gitt blaffen.

Kan heller sende julekort.

Og når barna er over 15år så er det heller ikkje serleg krise..då burde dei vere vaksne nok til å vere takknemlege i det minste.

Så det:)

Skrevet

Jeg er uenig med deg, det er ikke dårlig gjort. Kombinasjonen av dårlig råd og gaver til 5 barn som ikke takker er ikke god.

Disse barna er jo også som voksne å regne.

Kanskje kunne de under 18 fått noe, så kunne det blitt brukt som en "grunn" til at de andre ikke får?

Skrevet

Skjønner at hun er skuffet over barna sine, men er utrolig dårlig gjort å ikke gi noe. Min svigermor er også oppgitt over hennes sønn og svigerdatter somaldri takker for gaver på vegne av barna sine. Men hun kan jo ikke la det gå ut over de stakkars små som blr dårlig oppdratt.

Skrevet

Jeg syns ikke det. Hadde gjort det samme hvis jeg var i samme situasjon. Men hun burde da ikke bruke flere tusen på dem når hun ikke har mye penger. Send heller julekort. Så får barnebarna hennes sette pris på det dem allerede har fått.

Skrevet

Det er hennes fulle rett. Det er ikke julegavetvang enda.. Heldigvis....

Skrevet

barnebarne har alltid vært flinke til å sende henne ønskeliste, og hun vil jo ikke være noe dårligere enn de andre besteforeldrene på den andre siden. Nå derimot er hun "drittlei" som hun sier.

En gang påstod min bror at min niese hadde forsøkt å ringe og for å takke en hel dag, uten å få svar. Bare tull naturligvis, moren min er ikke mobil, og er tilgjengelig på telefon hele døgnet... og hun har ringt før, så hun har det rette nr. Broren min trodde selvsagt på datteren sin - men jeg kjenner min niese. Det er bare løgn.

Skrevet

Tja, har hun ikke råd så må det jo bli sånn.

Det som kan være en god mellomting er enten å lage noen hjemmelagede gaver til barnebarna eller flotte julekort. For det å få ingenting, ingen oppmerksomhet, kan være sårende (synes jeg da mine onkler og tanter gav noe til min lillesøster og foreldre, men ingenting til meg. De bare "glemte" meg. Det var trist...).

Det er oppmerksomheten som teller, ikke gavenes størrelse eller pris.

Skrevet

hun kunne gitt en liten oppmerksomhet som ikke koster så mye...

Men er egentligt enig med deg, hvorfor gi og gi og aldri få noe tilbake... uansett om det er familie

Skrevet

jeg synes ikke det er dårlig gjort av henne. jeg vet selv hvor kjedelig det er å gi gaver og ikke høre ett takk engang. man bruker så mye tid og penger på gaver hvert år, og når man ikke blir satt pris på, da føler man at det er ingen vits lengre.

jeg synes synd i bestemora

Skrevet

I mange familier er det vanlig å gi gaver til de er 15år. Så Om hun slutter å gi til de andre, men gir til ditt barn til det er 15år, så er jo det helt greit :)

Hun kan jo gi dem et koslig Julekort.

Skrevet

Synes det er helt greit! Om du er mellom 15 og 23 og ikke gir en oppmerksomhet tilbake eller sier takk for gaven, ja da viser man så lite takknemlighet at da kan man droppe å gi julegave.

Skrevet

Her er det helt vnlig at de over konfirmasjonsalder ikke får gaver...

Eller i såfall bare en symbolsk gave da.

Et par flakslodd og litt godteri f.eks.

Skrevet

Sånn er det i min familie også, at de over konfirmasjonsalder ikke får gaver. Jeg syntes det var dritkjipt i en alder av 15 å gå rett fra masse gaver til kun gave fra foreldrene mine. Lillebroren min var 6 år, så han kjøpte ikke egne gaver, og blant vennene mine var det ikke vanlig å gi gaver... Ikke det at gavene i seg selv var så viktig, men jeg følte meg både glemt og verdiløs den julen.

Skrevet

Nei, det synes jeg høres helt greit ut. Når ungene er over 15 år går det helt fint uten presang fra bestemor.

Skrevet

Jeg ville gitt de et kort de det står hvor glad hun er i dem.

Samboeren min er dritt lei av å gi gave til niesa si da hun er en borskjemt drittunge som kaster fra seg gaven så fort hun hart sett på den, og spør etter neste. I år har vi kjøpt en billig gave som jeg vet hun ikke ønsker seg, men som synes er grei. Orker ikke å legge tid og penger i noe som forsvinner i rotet og som ikke blir takket for.

Skrevet

13:22 er meg. Jeg er selv 24 år og forventer ingen gaver fra foreldre/besteforeldre. Jeg synes jeg har blitt for gammel og jeg vil heller at vi har det koselig med middag ol.

Det hadde jo vært morsomt om barnebarna faktisk hadde spurt om hvorfor de ikke fikk gave fra bestemor. Hehehe

Skrevet

Nei det synes ikke jeg er dårlig gjort.

Men mest fordi etter konfirmasjon er det greit at man ikke gir gave- når man i tillegg tilsynelatende ikke bryr seg om bestemor, nei da kan det være spør du meg :)

Skrevet

Nei, de er voksne, de kjøper vel ikke noe til henne heller, de takker ikke engang, hvorfor skal hun bruke av trygda si på å kjøpe gaver til voksne?

Skrevet

NEI det er ikke dårlig gjort.

Hvorfor?

1. Dama er uføretrygda og har ikke mye penger

2. De er snakk om utaknemelige VOKSNE barnebarn her.

3. Skjønner godt hun vil gi til deg eller hva det datteren din, fikk ikke det med meg, men du er jo den eneste som hjelper henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...