Mandragora Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Nå føler jeg meg skikkelig smålig, men det ligger an til planlagt keisersnitt i romjula. Har termin i begynnelsen av januar, og hadde håpet at at KS'en skulle bli satt opp rett over nyttår. Men det så veldig fullt ut, så jeg skulle få tilbakemelding på nøyaktig dato over helga. Hvor mye kan man "kreve" av sykehuset? Jeg synes som sagt det er smålig av meg å be om å få en annen dato, men det har jo en del å si om man er født i 2011 eller 2012 mht skolegang osv i årenes løp. (iallefall når det er snakk om få dager) Pluss at samboeren min jobber natt til nyttårsaften og får 20 000 kr for dette, men penger skal jo ikke ha noe å si i en sånn situasjon.. Fødselen kunne jo uansett ha satt igang før nyttår... Må bare si at jeg tar KS fordi han ligger i seteleie, og min første fødsel varte i nesten 3 døgn som endte med vakum, livmora trakk seg ikke sammen, mistet mye blod og mistet melka. Tør ikke føde i sete vaginalt når jeg kan risikere treg fremgang og svake rier med kanskje samme utfall. (det vet man jo aldri men vil ikke oppleve haste KS om så skulle skje) Er det utrolig smålig av meg og argumentere for noen dager senere KS??? Hva ville dere gjort? Er jo egentlig kjempeglad for å få det så tidlig som mulig, men synes det er stor forskjell å få baby feks 28 des kontra 2-3 januar når det kan planlegges..... Send meg positive tanker på at KS i romjula er ålreit )
Christinamedjente Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Så spennende å få en endelig dato! Jeg tenker som deg, hold deg inne til over nyåret med tanke på skolen osv... Ville nok spurt om det ikke var sjans å få i januar ja. Men 20.000. Hva jobber han som?? Heldigen! De kommer nok godt med når den nye sjefen er i hus;) Å syns nesten du er heldig som skal få ks, gruer meg til fødselen, men jeg tørr heller ikke ta ks;p hihi. Masse lykke til, og husk, det skader ikke å spørre om ks kan tas i januar:)
kleika Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 hei hvis du har dine grunne som er viktige for deg er det ligegyldigt hvad alle andre mener, det er ikke småligt å prøve at få sine ønsker opfyllt. men har de ikke plass har de jo ikke plass ;-( Det eneste jeg tenker er at din første fødsel lød veldig slem og jo lengere du venter desto større sjanse er der for at fødslen kan gå igang av seg selv,så vær forsiktig med å rykke det for lenge selvom du får muligheten. Sender deg masse posetive tanker og lykke til ;-)
Hedda2011 Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Hei på deg! Har du spurt? Skader jo ikke å spørre... Verste som skjer er at du får nei :-). Høres ut som en tøff førstefødsel, så jeg skjønner at velger KS. Gutten min har variert mellom sete og hodeleie, og jeg fikk blankt nei på keisersnitt da det så ut som han ikke hadde tenkt å snu seg, så jeg synes du er heldig som får velge. Er litt rart at det skal være sånne forskjeller i landet! Jeg ville spurt om de kunne flytte datoen, men det er jo som du sier da en risiko for at fødselen kommer i gang. Likevel, de har muligheten til å utsette/stoppe opp for å gjennomføre keisersnitt på kort tid, dersom det starter. Lykke til, uansett hvordan det går!!
Hulda77 Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Hei du! Så spennande at du straks får datoen!! Men forstår at det er litt kjipt å få barn i romjula. Kan risikere det sjølv, så har tenkt litt over det. Plalegg og håpar derfor å gå litt over (termin 29.12) pga. same grunnane som deg. I tillegg har eg personleg erfaring med å vera yngst og vera desemberbarn. Innbiller meg at det aller beste er januar! Eller å unngå jul/romjul/nyttårskveld... Eg hadde definitivt spurt sjukehuset, prøv å gi f i at du føler deg litt småleg og at du kanskje trur andre (helsepersonell) vil tenke det. Missunner deg også, da... Har sjølv nokså hetta mtp ny fødsel og kunne ha fått planlagt ks, men har landa på å forsøke vaginal fødsel.... Kanskje litt derfor eg vil at det skal skje i januar, i 2012 liksom, som faktisk er neste år. Lenge til! Ho ho!!! Mannen din bør få jobba nyttårskvelden, ja. 20 tusen Full forståelse herifrå!!! Lykke til
Lillevenn33 Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Jeg fikk min dato flyttet bakover fordi jeg var redd for at fødselen skulle komme i gang av seg selv og siden jeg har raske fødsler, var jeg redd for å ikke rekke fram til sykehuset for å utført KS (det måtte bli KS pga morkaka foran åpning). Jeg fikk innvilget en ny dato som var 4 dager tidligere enn første dato. Det kan godt hende at det er mulig å flytte din dato også. Det skader ikke å spørre. Lykke til!
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 jeg skal ha planlagt ks i romjula, min siste fødsel som er for 15 mnd siden endte i en dødfødsel pga en legetabbe, så jeg tar rett og slett ikke sjansen på å gå til nyåret. Er livredd for å havne i en fødsel igjen pga det som skjedde. Har egentlig termin 7. jan og har inntrykk av at det er mye å gjøre de første dagene over nyttår, det kan feks gå utover familierom/enkeltrom osv. Men kunne jeg ha valgt så hadde jeg seff født i 2012 framfor 2011 men ikke med det utfallet jeg hadde i fjor=( Det som og er, er at om nurket i magen presser seg for langt ned i bekkenet så får man ikke ks uansett om det var planlagt eller ei, da må man føde. Uansett hva valget ditt blir eller hva du må ta så ønsker jeg deg masse lykke til=))
LilleV1 Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Hei jeg har også termin rett over nyåret, og fikk vite nå nylig at jeg fikk planlagt KS 2 jan (4dager før termin). Så vi får håpe lille ikke vil ut før spennende!!! Jeg ville nok spurt hadde jeg vært deg; det er lov å prøve seg
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har hatt et planlagt ks, og skal ha et til i begynnelsen av februar. Begge gangene har jeg blitt spurt om det er en spesiell dag eller dato jeg foretrekker, evnt ikke foretrekker. Det er selvsagt litt annerledes når det kommer til julen/helligdager osv, men tror de er ganske så fleksible så fremt de har muligheten til det. Så du taper ingenting på å spørre, det verste som kan skje er å få et nei;)
Mandragora Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2011 Tusen tusen takk for mange gode positive tanker og gode argumenter jenter!! Hadde bestemt meg for å "stå på mitt" etter å ha lest dette, men så ringte JM fra føden nå ikveld med dato til meg.. Hun hadde prøvd så godt hun kunne å få i januar, men det er fullt med andre alvorlige operasjoner som kreft etc, og de går jo helt klart foran en planlagt KS. Så fikk 29 desember, en kjipt dato, spurte igjen om det virkelig ikke var noen mulighet. Men dessverre, 11 januar var første ledige. Og det blir for sent med tanke på at jeg fødte før termin sist. Tar ikke sjansen på det. Så jeg brukte litt tid etterpå å bli dus med datoen, snakka med svigerrinna mi som har termin 2 dager før meg, fikk mange gode argumenter og føltes myye bedre etterpå. Tenker at det får bli som det blir, dette kan man ikke velge, en vanlig fødsel kunne jo fort skjedd på samme tid Nå gleder jeg meg, plutselig bare 13 dager igjen Masse lykke til jenter!! Dere som har fått velge selv og fått 2012 er kjempeheldige, vi slutten-av-desember-2011 får se det positive i det at vi kanskje får velge hvilket år de skal begynne på skolen utifra hvor langt de har kommet i utviklinga når den dag kommer
kleika Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 hei igjen den 29 december er nå ikke så dårlig en dag,det er min farmors bursdag og hvert år så lenge jeg kan huske har hele familien samles,til stor komsammen hos henne på denne datoen. Jeg har 2 gutter i forveien de har begge bursdag i fellesferien. Dette er så kjipt,for det første er der mange vikarer på jobb når man skal føde og lite personale og for ungenes del er der jo ingen i landet hverken av familie eller deres venner,da alle er på ferie så vi må holde bursdag i juni eller august for ellers kommer der ingen. Den eldste har faktisk bursdag d 22 juli hvilket han nå synes er ekstra kjipt vi tør jo ikke heise flagget denne dagen. det var leit du ikke fikk den datoen du ønskede,men der er mange værre dage at ha bursdag på, den er jo såpass mange dage etter jul at det kan bli en ordentlig bursdag,samtidig som familien stadig er i julehumør ;-)
Lillevenn33 Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Husk at hvis du føler at barnet ikke er klar til å begynne på skolen som alleryngst i klassen, så kan du velge å vente et år og begynne med kullet etter. Lykke til med KS!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå