Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 I år skal dessverre søsteren min stå for julegildet, selv om jeg forsøkte å kjøpe til meg kvelden. En skulle tro at hun hadde gitt den fra seg med glede, hun er jo så gnien, men nei, da. I går kunne hun fortelle at alt var kjøpt inn, men det har det jo for så vidt vært i lang tid. Det er pinnekjøtt som har ligget i frysen fra i fjor, sjokolade som gikk ut på dato for 7 mnd. siden, men det har jo vært fryst, så det holder seg mener min søster, gammel fløte som er 3 mnd. gammel, den har også ligget i frysen, masse Fjordlandgrøt som også har gått ut på dato og som har blitt fryst ned. Kålrotstappe fra middagsfest hun hadde i september, der var det visst masse igjen, så ikke noe poeng i å kjøpe ny. Poteter som hun har fått gratis fra en bonde hun kjenner... Så har hun frosne julekaker fra i fjor, og så vidt meg bekjent har det ikke et års holdbarhet i frysen, men det er bare tull ifølge søsteren min. Hysteri, visstnok. Vi får håpe maten blir spiselig. Alltid skeptisk til å spise der, er ikke en fremmed tanke at man kan gå fra søsteren med matforgiftning, nei. Har forsøkt å foreslå at jeg kan ha med ditt og datt, men hun blir bare sur og tverr hvis man har innvendinger mot maten hennes. Hun skal spare på ALT, samme faen om det smaker dritt, hun er fornøyd så lenge hun har spart noen kroner. God jul!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Huff.. Spis før du drar, og si at du ikke er i form :/ Skulle jo tro det var koselig å stelle i stand litt skikkelig mat til julemiddag!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Synes du virker hysterisk. Og hva er så galt med at hun har fått poteter fra en bonde hun kjenner? Mat holder seg faktisk i frysen! Det er jo derfor man kan dra nytte av å kjøpe datovarer og fryse ned. Ellers får du tenke at en matforgiftning er god slankekur etter all den maten.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Hadde dette vært min søster så hadde jeg sagt at jeg ikke kom. Og jeg hadde jammen fortalt grunnen også. Julematen skal være ny og smakfull. Tør ikke tenke på hva hun gir i julegave....sikkert noe som har ligget i frysern iallefall.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Huff, glad ikke min søster er sånn!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 jeg hadde spist godt hjemme, og ikke spist i selskapet, og om noen spør så hadde jeg sagt rett ut hvorfor...hadde ikke gidde å spist gammel mat og risikere å bli gørr sjuk...aldri...og ikke barna mine heller, jeg hadde tatt med noe til dem...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Det er hvertfall MYE mer realt å si hva man mener enn å komme bort i selskap på julaften og si at man spiste før man kom.....
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 12:41 ja mat holder seg i fryseren. Men ikke i åresvis!! Er du søsteren hennes kanskje? Kjøtt har faktisk begrenset levetid, selv i dypfryser. Poteter og andre ting laget av rotgrønnsaker kan få endret konsistens av å bli fryst. Poenget handler nok ikke om hvorvidt maten holder seg eller ikke, men at man serverer mat som KAN være dårlig eller ødelagt i familieselskap. Jeg synes ikke julaften er rette dagen å sjekke ut om maten holder eller ikke.... Ja til fersk mat!!!!!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 Huff! Julemat inneholder mye fett og det holder seg dårlig i fryseren (f.eks julepølser, mør osv). Og gammel sjokolade og kålrabistapperester...nei, dette høres nesten for "godt" ut til å være sant! Hva skal man si!!! Jeg hadde laget middag hjemme. På julaften skal middagen være førsteklasses.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 Æsj!! Hadde IKKE spist nei... kjipt å ligge med matforgiftning julaften bare fordi noen er litt gnien... Hun burde jo bare vært glad til at du ville ordne julegildet siden hun er så gnien.. Greit nok mye holder seg i fryseren alså, men jeg mener nå at er det en dag i året man kan unne seg NY GOD MAT så er det julaften, så kan man heller være gnien resten av året...! Lykke til og god jul :-)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 Holdbarhet kjøtt i fryser Listen er basert førsteklasses kjøtt, en innfrysningstemperatur fryser på -25°C eller kaldere samt temperatur fryser minst -18°C. Innmat = 3 mnd maks lagringstid i fryser. Kjøttdeig = 4 mnd maks lagringstid i fryser. Lammekjøtt = 12 mnd maks lagringstid i fryser. Medisterdeig = 3 mnd maks lagringstid i fryser. Pølser = 6 mnd maks lagringstid i fryser. Storfekjøtt = 12 mnd maks lagringstid i fryser. Svinekjøtt (fett) = 3 mnd maks lagringstid i fryser. Svinekjøtt (magert) = 6 mnd maks lagringstid i fryser.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/oppbevaring/hva-skjer-i-fryseren/ Altså kjøttet blir ikke giftig av å ligge i fryseren, men får nedsatt kvalitet av lang frysetid.... Kom med ett kompromiss: enten kjøper du med mat, ellers så feirer du ikke julen din der. Julen handler bl.a. om god mat, hyggelig selskap og det å være raus i den forstand man kan... (er man blakk, så er det lite å gjøre med...)...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #13 Skrevet 16. desember 2011 Både kjøtt og andre ting holder seg veldig lenge i fryseren før det på noen måte blir farlig å spise, men noen ting, spessielt fett, kan harskne litt etter lang tid. Jeg har mange ganger spist både julekaker og kjøtt som har ligget i fryseren i over et år uten å merke noen forskjell.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #14 Skrevet 16. desember 2011 Som regel holder maten seg mye lengre enn det også, men fra den tiden kan man oppleve et lite kvalitetstak.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #15 Skrevet 16. desember 2011 Det er ikke noe galt i at hun får tak i poteter fra en bonde hun kjenner, rent bortsett fra at hun da ikke får de beste potetene og at hun faktisk fryser dem. Kjenner ingen andre som fryser poteter. Jeg er kanskje vanskelig, men det frister meg veldig lite å spise frossen sjokolade som gikk ut for 7 mnd. siden. Jeg spiser alltid sjokoladen min frossen (den er best slik) og sjokolade blir aldri helt frossent, så jeg sliter med å tro at holdbarneheten kan være så god. På julaften vil jeg kose meg med god mat, ikke spise gammel kålrabistappe, tørt og jævlig pinnekjøtt, våte poteter, gammel sjokolade, vassen riskrem og mer. Hvis noen synes det er helt fint og flott, sier det kanskje litt mer om dem enn om meg? Har ikke gitt opp håpet, skal fortsette å mase litt om jeg kan få stå for maten. Spiser jevnt over aldri av søsteren min fordi hun er så ekkel når det kommer til slik, men julaften med all familie er litt verre å velge bort... Men jeg gir meg ikke, vil helst kose meg på julaften, med noe spiselig, godt og ferskt. HI
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #16 Skrevet 16. desember 2011 Dette hadde jeg ikke godtatt. Jeg ville heller sittet hjemme på juleaften, enn å pådra meg en mulig matforgiftning pga dårlig mat. Fatter ikke at hun kan tenke tanken på å servere frosne poteter. Alle vet vel at de da får en merkelig konsistens? Det samme med fløte. Så vidt jeg husker kan den vel ikke piskes etter å ha vært frosset?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #17 Skrevet 16. desember 2011 Du blir ikke matforgiftet, men fettet i maten harskner og smaken kan bli forringet. Jeg kan godt spise en svinesteik eller ribbe som har ligget et år i fryseren jeg altså, men på julaften går jeg til slakteren og kjøper den beste ribba de har å tilby. Det skal jo være et festmåltid og da sparer man ikke på noen ting!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #18 Skrevet 16. desember 2011 Hvis feks kålrabistappen ikke er oppbevart forskriftsmessig før nedfrysning, kan den fint være en kilde til en skikkelig magesjau ja. Vill ikke tatt sjansen med denne søsterens form for matoppbevaring.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #19 Skrevet 16. desember 2011 Uff, så stusslig! Greit nok med nedfryst mat altså, men på julaften! Nei, jeg hadde heller kjøpt meg en juletallerken fra Fjordlan over dette.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #20 Skrevet 16. desember 2011 Du er i overkant hysterisk, HI.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #21 Skrevet 16. desember 2011 Om dere blir syke av årsgammelt kjøtt er vel tvilsomt, men rester av stabbe og FROSNE poteter er vel heller ekkelt... Pinne kjøtt er fett og en kjenner det på smaken, når det er et år gammelt..... Nå er vi vant til "godt" pinnekjøtt da, fordi vi produserer og lager det til selv ... Jeg serverer IKKE restemat til gjester, - på julaften!!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #22 Skrevet 16. desember 2011 Jeg er enig med deg HI;) du blir nok ikke syk av maten, men smaken er nok forringet etter så lang tid i fryser. Er ikke noe gøy å spise middag hos noen som ikke bryr seg om hvordan maten smaker, spesielt på julaften! Hadde det vært meg, hadde jeg gitt beskjed altså. Blitt hjemme med barna kanskje? Hvem andre kommer da, foreldrene dine?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #23 Skrevet 17. desember 2011 Oj, oj, så stusselig. Jeg har forsåvidt en søster som kan ha litt den samme tendensen, men det gjelder i grillsesongen, og absolutt ikke når det kommer til julemiddagen. Jeg tror jaggu jeg hadde grini litt på nesa jeg også, ja.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #24 Skrevet 17. desember 2011 Dette innlegget er ganske likt et som var her i fjor jul
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #25 Skrevet 17. desember 2011 unskyld for at jeg ler, men haha...dette minner meg om en "gnier" tråd for en tid tilbake. Det virker jo som om søsteren din tror at fryseren er en "tidsmaskin" hvor hun kan få tiden til å stå stille...?! Selv hadde jeg laget en koselig familiemiddag hjemme først, også tatt kaffe og kaker hos søsteren -hvis ikke de bor grusomt langt unna da. -OG fortalt henne hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå