Erill Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 jeg er i dag 13 uker på vei og kvalmen og spyingen har ikke gitt seg. jeg er helt pumpet får energi etter 9 uker med spying 5-10 ganger i løpet av en dag. har prøvd d meste av råd uten hell ingefær/ingefærte gjør meg bare mer kvalm lakris funker ikke spise ofte men lite gjør at jeg spyr oftere salt kjeks/potetgull hjelper ikke drikke mye vann hjelper heller ikke. trenger virkeli noen gode råd, har snart ikke krefter igjen til og ta meg av min lille gutt. legen sier at han ikke vil gi meg kvalmestillende med mindre d er snakk om at jeg skal reise bort eller i andre sammenkomster. jeg trenger virkeli noen gode råd!
Mammaen til Turid Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 ehm.. det går over..?? hehe, unnskyld, men det er faktisk det beste rådet jeg kan gi når jeg ser du har prøvd alt.. på meg funka cola og farris.. og soving, når jeg hadde sjangs til det. og kvalmestillende KAN hjelpe, men min erfaring er faktisk at dersom man kaster opp, er det ikke så mye hjelp i dem alikevel..
OptimistHoppa Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Jeg skulle ønske jeg hadde noen gode råd til deg for jeg trenger sårt noen selv... Jeg er 13+5 i dag og er i gang med 9. uke med oppkast flere ganger daglig her også Jeg vet ikke om det er en "trøst" at kvalmestillende ikke hjelper for alle? Jeg prøvde det en helg ifbm. et juleselskap jeg så gjerne ville i, men spydde like mye + var dødstrøtt/sløv... Ellers vil jeg bare si at vi er flere så hold ut!! Et glass Cola i ny og ne kan lindre kvalmen i små perioder for meg. Håper noen andre har råd...
krølle... Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Jeg er 15+2, har 12 uker med spy bak meg og et ukjent antall uker med spy foran meg. Kjenner så godt følelsen av håpløshet når ingenting hjelper! Hvis du går ned i vekt, evt ikke går opp og sliter med å få i deg nok drikke, kan det være du har godt av innleggelse noen dager. Dehydrering gjør deg bare enda mer kvalm. For de fleste roer også spyingen seg når man kommer på sykehus, da man får slappet av på en helt annen måte enn hjemme. Hvis væskebehandling ikke hjelper, kanskje du kan få sondeernæring noen uker, så sikrer du deg næring uansett om du spyr eller ikke. Lykke til og god bedring;)
Camillok Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Hos meg roet det seg i uke 18, men må innrømme at jeg fortsatt spyr innimellom nå som jeg er i 3. Trimester om tre dager... Men det er på langt nær like ille, en eller annen gang i uke 18 følte jeg at jeg ble levende/meg selv igjen om dere skjønner hva jeg mener... Nå er det mer som jeg før så for meg svangerskapskvalme, jeg blir kvalm, spyr og er ferdig med det på en stund. Oftest om morgenen. Men, hva som hjelper? Hvis du ikke er sykmeldt er kanskje tiden moden? Du skal ta deg av gutten din i tillegg, og det hjelper ikke til senere at du blir totalutslitt nå. Sove Spise Frisk-is/lollipop (er visst en kjent kvalmedemper fra visse kjemoterpipasientgrupper!) Fortsett å spis om du greier, hvis ikke søk hjelp! Husk! Selv om det er vanlig å være kvalm under graviditeten, så betyr ikke dette at det er en bagatell. Har selv jobbet på avdeling for blodsykdommer og fikk allerede etter første uka en sterk formening om at kvalme er verre enn både feber på 40 og mange andre smerter. Det er kvalmen som tar helt knekken på pasientene, og mange ønsker rett og slett å dø fordi kvalmen er så grusom. De færreste gravide er selvsagt SÅ kvalme, men for noen av oss er den virkelig grusom... Lykke til, det BLIR bedre før eller siden
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Hos noen framkaller cola spyingen da de er med å påvirke den bakterien eller hva de var. Eg fikk besje om å bytte til sprite å farris heller. Farris funka som juling hos meg til å med hodepinen forsvant da. For i farris er de noen naturlige salter som kroppen mister når vi spyr. Så kan du jo blande de med eplemost/jucie for å få energien og litt næring som dei gir blandet. Ellers er eg enige som noen sier her at tablettene vil ikke ha noe for seg siden da spyr opp det ijen.
Erill Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2011 tusen takk får oppmuntringen er ennå ute i mamma permisjon så jeg har hele dagen får meg, men blir litt tong i lengden når jeg har en mann som er borte stort sett hele tia. jeg har jo selvfølgeli ett lite håp om at spyingen skal fårsvinne tidlier denne gangen. men jeg skal ennå prøve saft-is og se om d funker får meg vil så gjærne klare og komme over dette uten og måtte på sykehuset, var nåkk dær i fårie svangerskap. må innrømme at d føles godt å vite at d er flere der ute som har d som meg, man blir veldig fort opphengt i selvmedlidenheten :/ jeg håper virkeli at alt går bra med alle dere andre som sliter med kvalme og spying og krysser fingrene får at det snart er over får alle oss
Termin 6. April <3 Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Huffda...føler virkelig med deg!!! Jeg er i uke 25 nå og i superfin form. Men var sykemeldt pga hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme). Spydde vel i 10 uker, gikk ned 3 kilo, ble dehydrert og innlagt på sykehuset. Etter sykehusoppholdet med 5 poser saltvann og 5 sprøyter med kvalmestillende..hehehe sov i to døgn da vel og merke. så spydde jeg ikke mere!!!! var bare veldig veldig kvalm i noen uker etterpå så jeg prøvde akupunktur og afipran. Afipran fungerer som sovemedisin på meg så det kuttet jeg ut, jeg har jo en sønn på fem år som jeg vil fungere ilamme. Men tror jeg kommer til å testet ut akupunktur igjen hvis jeg får kvalmen tilbake spis pittelitt og drikk pittelitt annenhver time var rådet jeg fikk... noen snakker om en hjemmelaget blåbærmix som drikkes. Lakris eller lovehearts kan hjelpe.. Jeg ble kvalmere av vann så jeg fikk i meg litt gul sukkerfri funlight saft. Også tror jeg folat tabelettene gjorde meg mere kvalm..hvis det er mulig Masse lykke til ihvertfall, håper du slipper å gå sånn resten av svangerskapet. God Jul
OptimistHoppa Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 Kvalmestillende tabletter er som regel veldig små og løses fort opp, så det er ikke så lenge man må holde seg før de løser seg opp, det er virkningen som ikke nødvendigvis hjelper for alle. Jeg sliter faktisk med Farris (all kullsyren får meg til å kaste opp), så det er tydeligvis individuelt hva som fungerer for den enkelte:) Eneste måten å finne ut er ved prøving og feiling (aller helst lykkes da).
frk-fryd Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 få deg sykemelding og la mannen ta over permisjonen. for meg var beste medisin søvn og atter søvn....
Mamma30abc Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 Uff stakkar deg, det høres virkleig ille ut (( Jeg spydde ikke inntil uke 13-14, men hadde merleig fordøyelse - veldig sulten / kavlm , men hadde ikke matlyst, vært var det vel om morgenen og om kvelden - er sånn litt enda, nå ule 15 pluss 4. Men så,...... i uke 14 og 15 begynte jeg pluselig å spy innimellom.... merkelig!!! Noen råd - mulgi du har fått dem allerede: Hva med å teste ut: - Earl Grey te med citron skive - ristet brød funket tidvis for meg - noe god frukt saft eller fruktjus - kan saftis eller iskrem fungere mont tro - sukketøy av ulik salg - syltetøy, f.eks sånn "ekte" fra nora - den fryste. - Fruktsuppe - Annen suppe Bringebær/ jordbær/ vannmelon/ mandariner/ kiwi For meg har jeg hele tiden måtte vri hjernen og være kreativ siden jeg nesten ikke vil ha noe, men måtte spise for å unngå kvalmen Jeg har en 20 % sykmelding, som gjør at jeg kan jobbe litt kortere dager ve behov - det bør du virdere dersom du ikke allerede har sykmelding - Det er viktig å lytte til kroppen! Samtidig er det fint å jobbe litt for å få fokuset over på noe annet Masse lykke til, heldigvis er dette kun for en periode ... om det er noe trøst ... (Jeg sliter enda også - går veldig opp og ned)
Happy H Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 Prøv farris blandet m eplejuice Sea-band på håndleddet kan hjelpe mot kvalmen
MMr Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Har høyrt frå eit par veninner og lest på internett at fotsoneterapi kan gjera susen... Var veeeldig dårlig i mitt forrige svangerskap, men høyrde ikkje om fotsoneterapi før seint i svangerskapet. I dette svangerskapet er eg mykje bedre, men merkar at eg foretrekk salt mat, klarar ikkje noko som smakar søtt eller kullsyre.. Vart anbefalt av doktor å blande ut ei halv teskei med salt i ein liter vatn, kroppen treng både salt og væske Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå