Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 6 mnd er oppe klokka seks om morgenen (av og til halv seks), da er hun lys våken og klar for dagen.

Jeg får ofte høre av andre at dette er veldig tidlig, men jeg har tenkt at dette er normalt for babyer, og ikke gjort noe for å prøve å forandre på det.

Hun legger seg mellom halv sju og sju på kvelden, sovner med en gang og sover natten igjennom uten mat (våkner et par ganger i løpet av natta for å få smokken og sovner igjen).

Når våkner deres babyer på rundt 6 mnd om morgenen, og når står dere opp?

Jeg synes jo det er tungt å stå opp så tidlig, og dagen blir lang, men jeg vet ikke om det er lurt å prøve å legge henne litt igjen etter ny bleie og melk?

Kanskje hun for eks hadde sovet en time til da, men jeg er redd for å ødelegge den gode døgnrytmen vi tross alt har. Og dette blir jo også den rytmen vi skal ha når hun begynner i bhg og vi begge jobber igjen...

Jeg ønsker i utg punktet heller ikke å legge henne senere på kvelden, for jeg/vi trenger litt voksentid før vi legger oss selv :-)

Hva slags erfaringer har dere andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Da har jo gullet ditt sovet i 11-11,5 timer så da er det kanskje ikke så rart at hun våkner og er klar for dagen? :) Her sovner Muffin ca kl 19-19:15, og vi står opp alt mellom kl 0545-0615. Jeg syns også at dagene blir veldig lange da pappaen ikke kommer hjem fra jobb før kl 18.

Skrevet

Som du sier er det helt normalt at babyer våkner tidlig, og ikke er det noe rart heller når de har sovet 11-12 timer. Noe annet er egentlig ikke å forvente.

Med sammenhengende søvn hele natten hadde jeg ikke hatt noe imot å stå opp så tidlig jeg, man kan jo legge seg i rimelig tid selv også. Jeg er ikke bortskjemt med babyer som sover natta gjennom jeg. Jeg har ikke hatt skikkelig nattesøvn på 3 år, først pga eldstemann og nå pga yngste. Så det begynner å merkes godt.

Her starter dagen i 7-tiden, men da har det langt i fra vært sammenhengende søvn. Min jente(snart 8 mnd) er gjerne våken 2-3 ganger i løpet av natten, og kan godt finne på å være våken 1-2 timer når hun først er våken.

Skrevet

Ja, ikke sant, det er dette jeg har tenkt også, at dette er normalt og helst ikke bør "klusses" så mye med. Slik er det vel gjerne å ha baby! :-)

Og en eller annen gang får vi jo sove lenge igjen, hehe....

Dessuten, når vi begynner i jobb igjen så blir jo denne rytmen helt naturlig, så det er vel bare å godta at det er slik nå og at dagene blir litt lange imens :-)

Jeg er veldig redd for å ødelegge rutinene og nattesøvnen hennes, så da står jeg mye heller tidlig opp, enn å ha våkentid osv om natta. Vil jo ikke at hun skal bli forvirret mtp sovetider osv bare fordi jeg vil starte morgenen senere ;-)

Er det forresten noen som vet/har erfaring med når de søte små begynner å ligge litt lenger om morgenen?? (Må jo ha noe å glede meg til, hehe)

Skrevet

Enig med deg, Babyønske-mamma til 2, det er sammenhengende søvn som er viktig, og da er det opp til en selv når man legger seg om kvelden for å bli uthvilt til morgenen.

Veldig slitsomt når de er oppe om natta, huff, føler med deg!

Jenta mi var sånn den første mnd, sov ikke noe på natta nesten, sovnet først på morgenkvisten, og har vært usammenhengende søvn på meg også, frem til hun ble rundt 5 mnd og nattavvente seg selv. Selv om jeg må putte inn smokken noen ganger så sovner vi jo igjen med en gang. Er noe helt annet når de holder det gående en time eller flere etterpå...

Huff, føler jeg blir litt kravstor noen ganger også, enda vi har veldig gode rutiner nå. Hørte noen som sa at man gjerne både vil at babyene skal sovne med en gang, sove lange dupper på dagtid, sove hele natten og ligge lenge om morgenen, og at dette er ganske urealistisk, hehe. Bra sagt syntes jeg ;-)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster at kl 6 var en fin tid for baby å stå opp, selv om det kanskje ikke passer oss;) He he

Jeg kontaktet Karin Naphaug for å bedre søvnrutinene til vesla her og da fikk jeg faktisk beskjed om at baby ikke skulle sove lengre enn 6.30 senest oppe kl 7... Dette for at dagsoving og kveldsrutiner skulle gå bra:)

Høres ut som din lille har en fin rutine og skjønner at du ikke har lyst å ødelegge noe der:)

Selv tenker jeg at det er mange som står opp i 6 tiden da de skal på jobb, så jeg er ikke alene;)) Bare sørge for at du får 1 dag i helgen hvor mannen tar baby om morgen, slik at du kan ligge å dra deg litt;)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ja jeg har jo vært helt i skyene da gutten min i en drøy måned nå har sovet fra kl 1915-06, kun avbrutt av et par ganger hver natt hvor jeg har måttet gå inn og bysse i noen få minutter pga at han sover urolig og våkner. Men nå den siste uka har dette blitt oftere og oftere, og i natt fikk jeg neppe mer enn 3-4 timer søvn til sammen. Håper det bare er en periode som går over, for jeg var 100 % fornøyd med sånn som det var, hehe :)

Ja her legger jeg meg sånn i 21-tida; da er jeg våken og klar kl 06. Etterhvert som årene går så blir jo barna mer selvstendige, så jeg trøster meg med at det er vel max 4-5 år igjen, så kan poden forhåpentligvis aktivisere seg selv en stund, når han våkner grytidlig i helgene? <3

Skrevet

C.L.H85: Interessant å høre ifht hva helsesøster og Karin Nyphaug sier, da er det ikke så galt med å stå opp klokka seks da, hehe! Får noen ganger inntrykk av at så mange andre har babyer som sover til både ni og ti, synes det er veldig lenge.... Og da må jo denne rutinen som oftest omgjøres når det er jobbstart/bhg start uansett, og det er sikkert ikke lett heller.

Ja, sambo og jeg sover lenge en dag hver i helgen, jeg har hittil hatt problemer med å sove lenger fordi jeg stadig våkner og lytter etter lillegull, hehe ;-) Må skjerpe meg her og slappe mer av, pappaen er jo selvsagt like "flink" med henne.

Madolyn: Huff, håper det snart blir bedre igjen, er så utrolig slitsomt når det er sånn. Og når man da sammenligner med å sove bra på natta og stå opp klokka seks, så blir det nesten ganske luksus egentlig.... :-/

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ariel83: sant nok, men jeg kan jo igjen tenke på dem med babyer på 8 mnd som fremdeles er våken mange ganger hver eneste natt og har vært det siden fødsel. Her fikk jeg jo en deilig, deilig måned med masse søvn for mor og barn fra 7 mnd-8 mnd før det gikk litt utaskjærs igjen. Har skrevet et innlegg om det, håper noen har tips til meg.

Skrevet

Syns ikke det var tidlig æ?? ;)

Hær i huset har de små våkna rundt halv 5 (A-menneska) og ingenting har nytta. MEN plutselig for et par uker sida så begynnte dem å sove til rundt 6! Det e bare sinnsykt deilig og kunne slumre helt til da ;)

Men mørketida plage åss A-menneska og nu som det e mørkt døgnet rundt her opp i nord merkes det godt :S Trøtt tidlig på kvelden og ofte tidlig oppe.

Men det æ ville fram til e at det ordne sæ som oftest når barna blir eldre ;) Mine e nu akkurat 3 år og snart 18 mnd ;)

Lykke til så mye :)

Skrevet

Min lille jente på vel 3 mnd legger seg ca 19.00 og sover sammenhengende til ca 05.30/06.00 og ja, det er tidlig!

Men det er jo mange timer totalt, så jeg er strålende fornøyd med dette :) Får jo sove hele natten - luksus! Hun sover jo også på dagen, har en lang dupp på 2-3 timer, hender jeg slenger meg nedpå da.

Må legge meg i 22 tiden, da er jeg stuptrøtt, spesielt fredagen...men får sove lenge lørdag morgen, da står pappa'n opp med henne.

Tror vi må være fornøyde med denne rutinen. Min første var akkurat likedan i mange år.

Jeg prøver å gjøre det så koselig så mulig med lys på bordet, ser på nyheter og godmorgen-tv med kaffe og frokost.

Skrevet

min på 6 mnd er også oftest oppe kl 6, +/- 1t (sjelden før 5.30 da..). Hun legger seg oftest 18.30, noen ganger nærmere 19. Ammer 2 ganger per natt, men hun våkner mye hyppigere. Har ikke klart å gjøre noe m når hun våkner, men funnet ut av jo mer hun sover på dagen jo færre oppvåkninger på natt. Min løsning har vært å legge seg tidlig, selv om det føles litt stusselig til tider.. Er lengre oppe når mannen kan ta henne litt på morgenen. Heldigvis er hun så tidlig i seng at vi får noen voksentimer uansett! Legger meg oftest ca 21.20 ;-)

Mitt beste råd er altså å fortsette som før, tror det er vanskelig å endre oppvåkningstidspunkt! Dette er nok ekstra tøft akkurat nå i den aller mørkeste tiden, var mye enklere før synes jeg! Snart går det mot lysere tider heldigvis!

Skrevet

Min på 4 mnd står opp 09.30.-10.00 MEN jeg ammer flere ganger om natten (mellom 1-3 ganger) så tror nok det er grunnen til at noen har babyer som sover lengre. Når du får så lang tid med sammenhengende søvn hadde jeg ikke orket å endre på noe :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Gutten min har våknet i 06-tida uansett om han har hatt 0 eller 2 timers våkentid ila natta, så er litt usikker på det... Her er det mindre våkentid på natta som gir gutten min flere timer søvn, rett og slett. For vi har hatt samme leggetid og våknetid i 2-3 mnd nå. Han har et innebygd ur stilt på kl 06; fascinerende saker egentlig :) Og VELDIG glad for at det ikke lenger er stilt på kl 05 :)

Skrevet

ok leste bare nettopp at babyer som blir ammet om natta oftere sover lengre på morgenen, men det gjelder jo sikkert ikke alle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...