Gå til innhold

"Vognjungelen"... hvilken velger dere og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Kjenner at jeg blir helt ør av å titte på vogner... det finnes jo så mange fine!

Må ha ny vogn til den lille, og ser foreløpig ut som om vi lander på enten Easywalker sky eller Baby jogger City Elite. Begge er fine vogner, og det er viktig med forhjul som er svingbare. Og kalesjen til City Elite er jo fantastisk. Men har ikke sett hvordan disse to er når du slår dem sammen, og det er viktig med en liten vogn for oss som også skal ha plass til hunden sitt bur i bagasjerommet.

Så jeg er fortsatt på tenkestadiet.....

Hvilken vogn har dere valgt/falt for, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hatt easywalker sky kjempe lett trille men elsker 4 juling mer stødigere så solgte sky og kjøpte emaljunga city crosen kjempe fornøyd med den,manbefaler jeg deg på det sterkeste:))

trejuling er ikke så god på vinter føre syntes jeg

skyen på sports delen har jo glidlås på reguler bar rygg får den ikke helt opp i sitte stilling på den.

Skrevet

Vi kjøpte Easywalker sky da vi fikk førstemann som nå er fire år. Vi har brukt den hver dag og gått veldig mye med den, fordi jeg ikke bruker bil til daglig. Har vært knallfornøyd med den! Skal fortsette å bruke den nå når nr to kommer. Både jeg og mannen min er lange. ( jeg 180cm og mannen 193cm) Denne vognen er en av de få som kan justeres såpass mye opp at vi kan trille uten ubehag. At den har tre hjul gjør det veldig mye lettere å svinge. Jeg som er vant med denne, synes det er tungt og irriterende å trille på langtur og spesiellt bytur med vogner med fire hjul, som feks Simo, selv om jeg vet at de er mer stødige. Andre årsaken til at vi valgte Easywalker er at den blir relativt liten når den slås sammen. Vi har en liten bil med et lite baggasjerom. Spør om å få prøve å slå sammen vogna i butikken og legge den bak ibilen sammen med humænitet før dere kjøper. Vi prøvde vår i bilen før vi betalte. Sparte forresten nesten 2000,- på å kjøpe den i Sverige. Ulempen m trehjulinger er som nevnt ovenfor her, at de er mindre stødige. Så lenge man er klar over at man ikke kan binde hunden fast i den eller gå fra vogna m ungen oppi for å feks betale på bussen, mens den kjører i en krøp sving eller bråstopper, går det veldig bra! :-) Lykke til med valget!

Skrevet

Hei!

Vi har kjøpt Easywalker Quatro. Den har fire hjul, men forhjulene er litt mindre og står tettere enn bakhjulene. Kjøpte den fordi vi ønsket fire hjul, samtidig som svingbare og lettkjørt, og også grove nok til å fungere på vinterføre og grus. Vekt og at den ikke tar for stor plass på kollektivtransport, samt at den blir kompakt ved sammenslåing var også viktig. Bagen er også av av de lettere og større av denne vogntypen. Venter nå bare på å få testet den ut med ny beboer oppi :)

Skrevet

Som førskolelærer som jobber med barn mellom 10mnd og 5år så har jeg testet MYE vogner de siste årene.

Vi har alle forskjellige behov og ønsker. Og jeg for min del vil ikke ha en vogn med forhjul som er svingbare. Synes de henger seg fort og særlig i litt snøslaps, på gress osv så er de håpløse. Ellers er vogner med mindre hjul foran eller bare ett hjul foran veldig ustødig og jeg ville aldri gått ifra barnet mitt i en slik vogn. Vært borte i flere nestenulykker der slike vogner vipper.

Og jeg må ha en vogn jeg kan snu ryggen til og gå ifra med barnet oppi.

Har også hund med bur i bil så trengte en vogn som ikke var alt for bredt understell på, og som ikke minst er lett å trille når en har 1-2 store hunder i en hånd.

Valget mitt falt på Emmaljunga CityCross.

Skrevet

Jeg har Emmaljunga City Cross, og det er virkelig drømmevognen!

Lett, bare 11 kg med City Bag, veldig god fjæring og stødig på sine fire hjul. Den lave vekta og den supre fjæringen gjør den til en drøm å trille- veldig enkel å manøvrere (svinger m en hånd), lett å få inn/ ut av bil, opp trapper osv. Absolutt et stort pluss at sportsdelen også er vendbar, slik at man kan ha baby vendt mot seg den første tiden i sportsvogn (det er jo det beste for babyen også:)

http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-city-cross.html

Skrevet

Jeg har også kjøpt emmaljunga city cross, med city bag. Valget falt på den først og fremst fordi den er lett. Vil ikke ha noe tung vogn, men samtidig vil jeg den skal være stødig.

Emmaljunga har jeg hørt mye godt om, og siden det er et merke som veldig mange har så satset jeg på at det var en god vogn.

Veldig fornøyd med vogna utseendemessig. Har også vært å prøvetrillet den ute i snøen (uten baby, flaut nok) og den var ikke så værst :)

Skrevet

hei

jeg kjøper en billig vogn til å sove i, men ellers bruker jeg stokkes sin xplory synes denne vognen er handy og genial,fra kjøpesentre til reiser til busser, for ikke og snakke om fortovscafeer senere.

endte på nesten 4 forskjellige vogne med nr 1 for å dekke alle behov,med nr 2 en billig sove ute vogn og xploryen

Skrevet

Vi kjøpte en RFK Joggster Twist i 2009 til førstemann og om jeg skulle kjøpt en vogn til, hadde det blitt den samme. Antakelig med rene joggehjul (Joggster III), men nå har Poden sluttet å sove i bhg, så da slipper vi det.

Jeg har aldri opplevd den som ustø, selv om det er en trehjuling. Den har låsbart framhjul, slik at man kan komme seg frem i snø og ulendt terreng uten at hjulet virrer frem og tilbake. Gode dempere og håndbremsen er ganske enkelt genial!

Den er enkel å legge sammen og håndtere og blir ganske så liten ifht størrelsen. Vi har et ganske stort bagasjerom (volvo v70), men det okkuperes mest av vår ganske så røsslige schäfer + bur. Vogna går inn på høykant ved siden av. Både bag og sportsdel er av den største på markedet, og jeg noterer meg at TFK'en holder i hele vognperioden i motsetning til de fleste andre vogner. De emmajunga jeg har sett blir f.eks. for korte når barnet begynner å bli 3 år (og fremdeles sover i barnehagen). Vi har fremdeles god plass i vår til gutten som er litt over gjennomsnittet lang (2 1/2 år). En vanlig emmajunga er for kort til han nå så han kan ikke ligge utstrekt.

Jeg ville virkelig IKKE kjøpt en vogn med små framhjul som du atpåtil ikke kan låse. Det er et herk i vinternorge uansett om du er i by eller på landet.

Skrevet

Vi har en bugaboo chameleon, og den ble kjøpt fordi den er svært smal, liten og lett, og fordi vi kunne bytte mellom svinghjul og vinter hjul.

Vi bor i bygård i byen og et avhengig av offentlig transport, så denne har vært perfekt til å bære opp trapper, ta på trikken, kjøpesenter + vinterhjulene gjorde den helt grei på snø og i marka. Stort sett fornøyd, noen småting som at den kanskje er litt vel smal - kunne ikke bruke lengre enn til 3 år + måtte ha ny sove vogn på vinteren fordi det ble for trangt med dun posen.

Skrevet

TFK Joggster twist. Det stod mellom den og mountain buggy.Vi bor i by, og jeg føler at trehjulinger er lettere å navigere i kafeer og butikker. Veldig greit med svingbart forhjul slik at vognen kan snus på stedet, samt at dette hjulet også kan låses. Liker detaljene bedre på TFK og MB enn på easywalker sky som er ganske lik, men som har litt mindre elegante løsninger (som hvordan man tar av bag, legger sammen vogn osv) også synes jeg de ser mer solide ut..Synes forsåvidt at MB er den fineste vognen av de to som sportsvogn, men valget falt på TFK pga stor dypbag og håndbrems, pluss at vi kjenner mange som elsker den vogna. Den står her i leiligheten med nydelig sauskinnspose og rørosteppe oppi. Gleder meg til å trille i vintervær!

Skrevet

Vi har også kjøpt TFK twist. Hadde TFK joggster III til nr. 1, som han fortsatt sover i på dagtid i barnehagen. Elsket den vognen, kom frem over alt og guttene sitter supert i sportsdelen.

Har denne gang gang kjøpt twiste'en kun for forandringens skyld, nå med multi x bak idet sportsdelen kan være noe romslig den første tiden denne er i bruk. Er spent på hvordan bagen vil fungere, herunder om den vil være stor nok med pose (har imidlertid en liten dunpose som jeg tror vil passe fint).

Tidligere har vi også hatt Teutonia, både som tre- og firehjuling. Godt fornøyd så lenge bagen var i bruk, men elendig utforming av sportsdelen. Blir også veldig raskt for liten (kort i rygg og benbrett).

Skrevet

Vi hadde bugaboo cameleon med nr 1, aldri igjen. makan til lav, og plastikk vogn skal man lete lenge etter, og den er altfor lav når den har vognbagen påmontert, jeg er 168 og var ikke spesiellt sprek etter fødsel og det var grufullt å bøye seg ned for å ta opp den lille som sov, veldig forsiktig.

Siden det er nesten 2 år mellom hun eldste og hun som kommer snart, så har vi kjøpt baby jogger city select. og jeg elsker alt med vogna, Nå brukes den kun til hun eldste, og jeg innbillder meg at jeg kommer til å være like fornøyd med vognbag og liten baby oppi, såvel som begge to.

positive sider jeg kan trekke frem, kalesjen er som du sier, helt vidunderlig, det er hanker på bagen, ( men ville bært forsiktig, ryktene tilsier at denne kan vippe) Det enorme bagasjerommet, rommer hele 4 velfylte remaposer og kan utvides med gliselåser, og hele vogna tåler 40 kg, dvs to halv store barn og endel matvarer e.l. men siden den tåler så masse, så er den ikke den letteste vogna, men blir til gjengjeld helt paddeflatt når den er lagt sammen ( for bilkjøring o.l.) Teleskophåndtak for dem som ikke er av den laveste sorten. God og lun bag, men ikke en lengste (78cm lang inni)

Finnes adapter for flere bilstoler, vi har maxi cosi og har kjøpte adapter til dette.

Hjulene er helt eminent, svingbare og gode. er bare deilig å kjøre, og ifht bugaboo. Tyngdepunkte med en sportsdel føles veldig når jeg triller og håper det forblir like bra. :) om du har mer spørsmål, så gjerne send pm. svarer gledelig.

Dette er en vogn som jeg synes er verdt hver krone.

Gjest Hippoღ
Skrevet

Vi har kjøpt city cross med city bag. Samme grunner som Lilla-Turkis,

Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ og Mamiroseline

For meg (oss? ;)) var det ingen andre aktuell vogner. Ønsket en lett og stabil vogn. Vi har også hund.

Skrevet

Minsten har emmeljunga city cross, jeg elsker den vognen men side han fortsatt må ha den som sove vogn i bhg når babyen kommer så får babyen ny vogn. Vi har også behov for søskenvogn siden det bare blir knappe 1,5år mellom nr 2 og 3 så da ble det en bugaboo donkey på oss :D Veldig greit at jeg kan gjøre den om til enkeltvogn når jeg bare er på tur med babyen, så slipper jeg å gå rundt med en tung søskenvogn..

Skrevet

Jeg hadde Bugaboo cameleon med nr 1, da bodde jeg midt i byen. Var kjempefornøyd med den da, geniaøt med svingbare hjul til buss og gater og butikker mv. Nå har jeg flyttet mer landlig til, og behovet er litt annerledes. Jeg har valgt Emmaljunga Mondial, og synes den virker veldig lovende. En venninne av meg har den, og den virker kjempegod å trille, stødig og fin, og mer solid følelse. Gleder meg til å ta den i bruk!

Skrevet

Titter innom fra 2. tri. Vi har og skal fortsatt ha baby jogger city elite, jeg eeeeelsker vogna! Blir ganske liten slått sammen, hjulene tas veldig lett av og på. I tillegg har jeg aldri opplevd å legge sammen en vogn så enkelt. Du drar i et håndtaket i setet, og vips: vogna er slått sammen. Enklere blir det ikke.

Digger kalesjen/skyggen som deg. Frøkna på 3,5 sovner glatt i den enda, så god plass, selv om den nok ikke er den bredeste vogna. Vi hadde TFK først, men valget falt på baby joggeren da vi måtte ha ny vogn, pga jeg syntes TFKen var litt vel stor i sportsdelen. Super om du har et stort barn, men baby joggeren var drømmen vår. TFKen knakk i ramma etter 20 + turer på fly (uten prampack :-/..) Tror det skal vurderes denne gang :-)

Jeg er ganske sikker på at babyjoggeren blir mindre enn easywalkeren når den er slått sammen!

Lykke til å jungelen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...