02,05 og 12, haaper vi:) Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Hei jenter. Jeg lurer litt på hva dere mener om å få epidural under fødselen jeg? Spesiellt fra dere som har erfaring. Jeg har 2 fødseler bak meg, 1 med bare lystgass, 2 med lystgass og akupunktur (uten virkning). Sitter igjen med litt skrekk i kroppen etter fødsel nr2, hvor jeg følte jeg mista helt kontroll over meg selv (litt traumatisk fødsel). Denne gangen lurer jeg på å få epidural for å takle smertene bedre, og ha kontroll over meg selv og fødselen. Er d slik at man kan miste følelsen i beina? Får man veldig hodepine etter på? Er d forskjell på typer epidural? Blir veldig takknemlig for innspill!
Ida-Sol Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Hei du! Har ikke svar på alle spørsmålene dine, men kan fortelle litt om min erfaring med epidural. Var i utgangspunktet instilt på å føde uten å ta epidural. Var faktisk ganske imot det (er ikke redd smerte) Men da annenhver ri gikk i hverandre og kroppen ikke klarte å slappe av nok mellom riene til at jeg åpnet meg nok, så ønsket jordmor at jeg skulle ta epidural. Legen kom så etter få min. og satte den i ryggen. Det virket med en gang. Jeg hadde ikke klart å spise og nesten ikke drikke, langt mindre komenisere særlig før epiduralen. Når den var satt så løste alt seg så fint. Jeg kunne le og prate med de rundt, spise litt kake og drikke. Du blir ikke lam her til lands så vidt jeg vet. I USA vet jeg det er normalt, tror de setter veldig store doser der. Jeg kunne gå rett etter fødsel og dusjet meg alene 1 time etter fødsel. Epiduralen tok vekk riene i rygg og bekken, men sef. kjenner du det når du presser ut barnet. Får jeg tilbudet igjen med epidural så takker jeg ja. Ser ikke poenget med å spille martyr hvis jeg ikke må og det skader IKKE barnet, det husker jeg jeg spurte midt i smerte helv... under fødsel Lykke til med nr 3, håper det blir en fin opplevelse!!
jlille Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Jeg fikk epidural og angrer ikke, selv om den ikke funket optimalt. Jeg mistet følelsen fra venstre hofte og hele venstre bein, mens jeg kjente alt på høyre side. Fikk også skikkelig "frysetokt" hvor jeg skalv skikkelig -selv om det visstnok var veldig varmt i rommet. Epiduralen stoppet visstnok opp åpningsfasen, så fødselen ble litt mer langdryg... MEN, det var utrolig deilig å se på den skjermen at riene toppet seg og at jeg hadde lik null i smerte... Verdt det Tror epiduralen hjalp meg til å kjempe slik at jeg akkurat unngikk keisersnitt
kleika Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 hei min erfaring er så litt annerledes fikk epidural med nr 1 først ble den sat fejl 2 gang og lammede min ene side,men da den så virkede ja da var det himmelen,fikk spist litt kommunisert og ingen smerter,problemet var bare at jeg fikk ikke ikke babyen ut og han endte med å bli tatt med tang hvilket var en veldig brutal oplevelse. Jeg forbandt ikke at han ble tatt med tang med epiduralen,så ønskede selvfølgelig helt klart epidural med nr 2 også, her gikk det dog så fort at jeg ikke hadde tid til å få det. I etterkant ser jeg at jeg ikke hadde presserier med nr 1, viste jo ikke det før jeg fikk nr 2 og oplevde presserier, jeg er ikke glad for smerten og åpen for andre ting, men epidural er ikke noe for meg igjen.
Sing Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Fant dette: http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php
2barnsmor2B Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Heisann! Jeg fikk epidural med 1.-mann, og tenker at jeg nå til min andre fødsel fort kan finne på å takke ja igjen, når smertene begynner å ta seg opp. Jeg hadde timesvis med vonde maserier som ikke førte noen vei, og kasta masse opp slik at lystgass ikke var noe alternativ. Hadde trodd epidural var noe man masa seg til, men til meg tilbydde de meg det på 3 cm åpning. Det ble en HIMMELSK pause, der jeg fikk spist og slappet av litt. Senere i forløpet tok de vannet og satte ri-stimulerende drypp for å få fart på sakene, for det er kjent at epidural kan stoppe prosessen litt. Gutten min snudde seg feil vei nedover i bekkenet og lå lenge og stanget i skambeinet. Disse bein-smertene var sinnsykt vonde, og jeg er veldig takknemlig for at jeg slapp de verste ri-smertene på toppen av disse. Selvsagt kjente jeg riene veldig godt også, men tør ikke helt å tenke på hvordan det ville vært uten. De trodde at jeg etter så mange timer med epidural ville komme til å trenge hjelp med å få ut gutten, for pressriene kan være vanskelig å kjenne for mange. Men jeg pressa han ut på pur vilje på 20 minutter, og opplevde det som helt kurant. Hvor godt epiduralen virker da er jeg usikker på, med tanke på smertene i underlivet, men etterpå tror jeg at den hjalp meg så all syinga ikke skulle gjøre så vondt. Alt i alt er jeg positivt innstilt til epi., men synes det viktigste er at folk bør være klar over at fødselen med en gang blir mer teknisk på denne måten. Slangen som teipes godt fast i ryggen din, gjerne drypp i armen. Så noen skrev om frostanfall, og det tror jeg mange opplever. Jeg fikk feber underveis, og paracet for å få den vekk igjen. Tror svært få blir særlig lammet underveis og etterpå, og jeg tror det er riktig det noen skrev om høyere doser i USA. Alltid når jeg ser på TV fra fødsler der ser jo damene totalbedøvd ut, og sånn funker den IKKE! Mange blir dog litt "lammet" i urinveiene etterpå. Jeg måtte få urinkateter hver tredje time i et døgn etterpå fordi jeg simpelthen ikke hadde sjangs til å tisse, og det er veldig vanlig. Det var noe av det vondeste med hele fødselen, og greit å ta med i vurderingen når du skal bestemme deg. Det er ikke BARE en nål i ryggen og ferdig med det, men mange har altså god hjelp av den nåla
Minilille Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har ikke hatt epidural med mine to andre, men tenkte som deg at kanskje jeg skulle prøve det denne gangen.. Husker jeg tenkte sist at neste gang vil jeg ha det, og det sitter litt i bakhodet.. altså at jeg vet det vil bli tøft.. Men jeg har bestemt meg for å prøve uten igjen, dette er mest pga fødested (liker best alternative fødeavd), men da jeg så på fødeklinikken i dag tenkte jeg det der er ikke fødsel for meg. Ligge helt upåvirket og smile og trykke på kommando.. Nå har jeg jo ikke prøvd det, så jeg vet jo ikke om det var et "heldig tilfelle" , men hvis kroppen jobber greit og det ikke drar ut for lenge syns jeg det er best å unngå evt komplikasjoner med epidural. Jordmor kunne forsåvidt si meg da jeg tok opp temaet at hun trodde man som 3 gangs ikke ville rekke det.. men det kan jo være individuelt!
Timalu2012 Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Jeg fikk epidural med første man og håper jeg får det denne gangen også. Bare positive opplevelser etter en litt lang og smertefull fødsel. Men man blir nok ikke så bedøvd i Norge som når jeg ser på fødeavdelinga på tv en fordi når jeg skulle trykke så gjorde det veldig vondt, tror dessuten ikke det var noe mer epidural igjen da heller. Jordmoren sa den hjalp veldig under åpnings fasen, må bare ikke settes for tidlig for da kan det stoppe opp men at når ingen skal ut kjenner man det godt og det er også min erfaring:)
2barnsmor2B Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 Ja, det glemte jeg jo å si! De styrer jo dryppet kontinuerlig opp og ned, så til pressingen tror jeg det er vanlig å "slå av", derfor har de fleste (i allefall her til lands) veldig vondt da, også uten epidural. Men den henger nok i litt hos mange. Ingenting er som i Amerika :-)
2barnsmor2B Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 *også MED epidural, skulle det stå.
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 hadde epidural på første fødsel og det var heilt nødvendig. Hadde ligget i 33 timer med og fremdeles var det bare 5 cm åpning... Epiduralen min fungerte supert, fikk endelig litt hvile, kunne spise og bare så på monitoren at jeg hadde rier! Jeg hadde følelse i beina, men måtte få katerter da jeg ikke kjente at blæra var full. Epiduralen ble skrudd ned til et minimum da pressinga starta. Fikk heile tiden drypp for å forskynde fødselen. Merket ingenting til hodeverk og var oppe og dusja etter fødsel uten hjelp. Var faktisk mer ustø og sliten etter min andre fødsel som varte i 6 timer, kun med lystgass... Hvis jeg trenger sier jeg jatakk til epidural igjen, men lar jordmor bestemme om jeg trenger eller ikke...
mamma*** Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 1. Fødsel - uten -> Forferdelige smerter 2. Fødsel - uten -> gikk helt greit, fort og fint 3. Fødsel - med -> Herlig! 4. Fødsel.... vil gjerne ha epidural denne gangen også, ja! Hadde ingen bivirkninger, utenom litt vondt rundt der stikket var tatt i et par uker etterpå. Men bare litt, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå