Sørlandsbaby09 Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Hei gravide damer! Jeg trenger input! "Dilemmaet" er som følger: Min mann kan dra på helgetur til fjellet nøyaktig 2,5 uker før termin. Det tar ca 3,5 timer å kjøre. Han presser overhode ikke på for å få "lov" til å dra, men jeg er usikker på hva jeg egentlig mener om saken. I utgangspunktet har jeg alltid blitt litt "oppgitt" over gravide damer som er helt hysteriske og krever at mannen sitter klar med bilnøkkelen i hånda en mnd før termin, samtidig merker jeg at jeg møter meg selv litt i døra når det plutselig gjelder meg selv... hehe. Hovedargumentet mot (for min del) er at vi har ei frøken på 2,5 år som er ganske krevende, og det vil være rimelig slitsomt for meg å være hjemme alene med henne en hel helg. Det skal sies at jeg gikk 10 dager over med henne, så jeg tror jo ikke jeg føder før termin, MEN man vet jo aldri.... Hva tenker dere?
prøver1991 Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt mannen min dra, som du sier det tar 3,5 timer å kjøre, og når en fødsel starter så er det veldig sjeldent at ungen er ute på så kort tid. hvis det hadde vært et par dager før termin så hadde det vært noe annet. men jeg ville latt mannen min dra, for når ungen er født blir det ikke noe tid for mannen å dra på helgeturer.
Fru Eriksen Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Jeg hadde ikke vært komfortabel med at han dro, (men nå er jeg førstegangsfødende og kanskje litt mer usikker). En ting er at man aldri vet om fødselen starter tidlig eller ikke, en annen ting er at du skal passe på 2-åringen alene hele helga. Det lar seg sikkert gjøre, men synes ikke det er nødvendig at du skal være alene med henne, stor og tung og sliten som du sikkert er fra før. Om han hadde tatt med seg 2-åringen så du fikk slappet skikkelig av hele helga hadde det kanskje vært noe annet. Det er ikke noe synd på mannen din for det om han må ofre en fjelltur for å være hjemme med høygravid kone og barn.
Ida-Sol Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Jeg hadde nok også latt mannen min dra, men samtidig prøvd å få barnevakt den helgen så du kan få litt tiltrengt alene og selvpleie tid! Enten det eller gjøre en deal om at han må ta datteren alene helgen før eller etter så du kan få slappe av litt. Spa f.eks?? Lykke til!
Hedda2011 Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Jeg ville latt han reise. Så lenge han er klar til å sette nesa hjemover når du merker noe (er edru, kan kjøre derfra på kort varsel), så hadde jeg synes det var ok. Og selvfølgelig dersom du tror du klarer å hanskes med jenta. Barnevakt/litt avlastning samme helgen av kjente/famile...?
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Jeg tenker faktisk mest på deg som må være hjemme alene høygravid med en krevende frøken på 2,5 år;) Så mine tanker går heller mot det enn at det er så nært termin mtp fødsel. Tror du må kjenne litt etter hva du orker! Har selv en på litt over 2 år, og var nettopp en uke alene med henne mens mannen var på rep øvelse. Nå skal det sies at jeg nesten har 8 uker igjen, men det var faktisk ganske tungt. Så sånn sett er det jo enda tyngre bare et par uke før termin.
Lykkeli_med_2_i_magen:-) Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Jeg syns det er litt egoistisk av han å ville reise, og la deg være alene igjen, høygravid og med ansvaret for en toåring....
SNURF 5 GUTTER Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Fra 2 jan er min mann på arbeid og jeg er hos min mor . Så mannen er 3,5 timer i fra meg, så jeg må ringe når det skjer. Men har min mor i bakhånd vist han ikkje rekker fram.
Sing Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Du har nok ikke en egoistisk mann som er så ydmyk for dine ønsker. Jeg ville absolutt latt ham dra DERSOM du er i form til å være alene med eldste barnet, som tidligere nevnt i andre kommentarer. Jeg hadde ikke vært bekymret for at fødselen. Jeg har selv en mann som er musiker og må forholde meg til reising i mye større grad enn det som er vanlig, så for meg blir en slik liten tur en bagatell. MEN - folk er ulike og det er lov. Men sørg for å ha en bakvakt dersom du skulle trenge hjelp til noe dersom han reiser - det synes alltid vi er godt for oss begge.
kleika Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Hei min menning er at selvfølgelig skal han bli hjemme, dere er to om dette her. du er høygravid på det tidspunkt med en 2 årig i tillegg og det tror jeg også han skjønner og der blir mange helgeture fremover. min mann og noen venner prøver hvert år at ta til sverige på snescooter tur i februar og min mann har takket nei for lenge siden uansett når i februar det kunne legges da jeg har termin 5 februar og vi har 2 barn i forveien,han kommer jo med neste år og året etter da er jeg i form igjen ;-) vi kan jo ikke løpe runt å gjøre sånne ting og de har jo også vært med til å lage barna så hvorfor får vi dårlig samvittighet over å si nei. det er et kort tidsrom hvor de må si nei,det er jo ikke sådan at de aldri kan gjøre noe igjen bare fordi vi har barn. er du sikker på om han overhodet har lyst til å dra,hvis det betyder at han kan gå glip av fødslen. jeg sir ikke du føder før termin,men jeg gikk 9 dage over med nr 1 ble så sat igang og brukte 12 timer på å føde, nr 2 kom utrolig fort var på sykehuset kl 07.00 om morgenen og han ble født 08.30 og han kom 3 dage før termin, så man vet jo aldrig. Du skal gjøre det du/dere føler jer mest komfortabel med, min menning er dog det er ikke jordens undergang å gå glip av en helgtur og min mann ville ikke engang ha spurt meg for han vet det er en stor angst for meg at ikke ha ham hos meg til fødslen, er i forveien redd for at han skal nå og levere de to eldste hos moren sin, og tlbake innen fødslen når det gikk så fort sist
<3 januar 2012 <3 Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Hvis mannen min skulle reist på en helegtur og jeg hadde hatt en liten unge hjemme og var såpass nær termin hadde jeg hvertfall hatt noen som kunne hjulpet meg med den andre ungen (hvis den skulle slå seg helt i vranglås) og noen som kunne kjørt meg til sykehuset hvis det skulle skje noe:) Mest trolig rekker jo mannen frem, men 3,5 timer er jo et stykke unna! Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort:)! Tror jeg hadde satt pris på om han ble hjemme, men samtidig hadde jeg nok aldri nekta han å dra hvis han selv ville det:) Som sagt hadde jeg skaffet meg noen backuppere tilfelle det skulle skje noe:)!
Lykkeli_med_2_i_magen:-) Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 Poenget er vel: Er det verdt det? Er denne turen SÅ viktig at det er verdt det at han KAN gå glipp av fødselen? Ting kan skje fort, og for meg hadde dette blitt helt feil. Jeg vil gjerne ha barnefaren tilstede når jeg skal føde, det er i min kropp det skjer, men vi er to om dette. Tenk om han ikke rekker frem? Kan dere leve med det? Hvis svaret er ja, så er det jo ikke noe problem:-)
Sørlandsbaby09 Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 16. desember 2011 Takk for input, alle sammen! Saken er den at det overhode ikke er noe viktig for han. Han foreslo som eneste mulighet til å IKKE dra å melde seg på, men gjøre klart for de andre at den endelige beslutningen om å bli med tas samme uken - slik at vi kan se an min form, osv. Så han er absolutt lydhør overfor mine ønsker, men ja - han burde kanskje bare skjønt det selv og droppet turen uten å involvere meg.. hehe. En helg alene hadde vært deilig - og jeg har antakelig besteforeldre som kan hjelpe meg med veslefrøkna. Når det er sagt skal han jobbe hele helgen etter denne aktuelle helga, så det blir i såfall to helger hvor jeg mer eller mindre er alene om omsorgen for den bestemte frøkna vår. Jeg er faktisk enig i argumentene til både dere som sier "dra" og dere som sier "nei", så jeg vil tro at løsningen blir å utsette "problemet" og ta endelig beslutning samme uken. Ønsker dere alle en god jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå