Gå til innhold

Risiko for spontanabort?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen her som ikke har hatt spontanabort her?

På sånne forum så leser man jo om alle som har opplevd dette, men ifølge statistikk skal det være 89 % sjanse for at det går bra, så det må jo være noe som ikke har opplevd dette?

Jeg er antageligvis i uke 7, men det er jo hele 5 uker igjen med mye bekymring:(

Også lurer jeg på.. dere som har spontanabortert før.. hvis dere vil svare.

Drakk dere koffein under graviditeten? Tok dere sånn folsyretabletter?

Prøver ikke å henge ut de som ikke gjorde dette altså , men lurer sånn på om det hjelper å kutte ut all koffein osv eller om det kanskje ikke har så mye å si..

ÆÆ så mye usikkerhet, og stakkars samboern min begynner å bli gal av meg.. hadde vært godt å prate med dere istedenfor:)

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143880070-risiko-for-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt missed abortion i forrige svangerskap. Jeg drakk ikke mer enn anbefalt kaffemengde hver dag. Jeg har et barn fra før også, i det svangerskapet drakk jeg mye mer kaffe. Folat tok jeg, men det har ingenting med spontanabort å gjøre. Det er kun for å forebygge ryggmarksbrokk hos fosteret. De aller fleste spontanaborter skjer pga at det er noe galt med fosteret og er utenfor vår makt.

Hei! Leit at du er så bekymra, eg var og det, og med oss gjekk det galt. Eg gjorde absolutt alt etter boka, og likevel gjekk det ikkje. Som det blir skrive her, det er ikkje eins egen feil. Når det er sagt så seies det at koffein øker abortfaren. Veit ikkje kor du har det talet ditt frå. Det er iallefall 20 prosent sjanse for at det går galt etter påvist test. Mitt beste råd er å forsøke å tenka minst muleg på det. Når tankane kjem må du for all del unngå å googla abort og sllike ting. ERfaringsmessig så gjer det alt berre mykje verre. Det er størst sjanse for at det går bra.ER du veldig urolig, kan du bestilla deg ein privat ultralyd. Uke 8 er god for det. Aller best er om du tar veke 9, el 10, då det skejr veldig mykje hos embryoet i veke 8. Erstatt internett med gode romaner. Det er ingenting du kan gjera frå eller til. Ikkje et ibux. Lykke til!

Hei! Leit at du er så bekymra, eg var og det, og med oss gjekk det galt. Eg gjorde absolutt alt etter boka, og likevel gjekk det ikkje. Som det blir skrive her, det er ikkje eins egen feil. Når det er sagt så seies det at koffein øker abortfaren. Veit ikkje kor du har det talet ditt frå. Det er iallefall 20 prosent sjanse for at det går galt etter påvist test. Mitt beste råd er å forsøke å tenka minst muleg på det. Når tankane kjem må du for all del unngå å googla abort og sllike ting. ERfaringsmessig så gjer det alt berre mykje verre. Det er størst sjanse for at det går bra.ER du veldig urolig, kan du bestilla deg ein privat ultralyd. Uke 8 er god for det. Aller best er om du tar veke 9, el 10, då det skejr veldig mykje hos embryoet i veke 8. Erstatt internett med gode romaner. Det er ingenting du kan gjera frå eller til. Ikkje et ibux. Lykke til!

Jeg gjorde alt etter boka sist gang, alt var fint på ul i uke 8 alikevel endte det i en missed abortion i uke 10 (embryoet stoppet i uke 9). Mest sannsynlig har det vært noe galt med fosteret, genfeil eller liknende. Denne gangen har jeg gjort alt feil, drakk i begynnelsen (visste ikke at jeg var gravid), og hadde et par sigaretter i løpet av de første ukene. Alikevel ser det ut til å gå veien denne gang, er 11+2 har hatt 3 ultralyder og hørte hjertelyd med doppler i går. Kaffe drakk jeg begge gangene (ca 2-3 dl daglig). Tatt gravitamin. Kostholdet har vært ræva begge ganger (pga kvalme), og har trent 3-4 timer i uken. Så jeg tror dette med aborter som oftest er utenfor vår kontroll:-\ Jeg tror nok statistikken med 89% er etter en har sett hjerteaktivitet på ultralyd, for de aller fleste jeg kjenner har mistet en eller annen gang. Mener ikke å skremme deg, og sjangsene er fremdeles størst for at alt går bra:-) Men hvis du bruker mye tid på å bekymre deg så kan det være greit å bestille en tidlig ultralyd.

Heisann.

Jeg titter innom fra 2. trimester.

Jeg er nå gravid med nummer 3, og får 3 år og 5 mnd mellom eldste og yngste.

Har aldri hatt SA eller MA.

Ikke har jeg vært hysterisk på noe, men alt med måte.

For all del, ikke røyker jeg, og ikke drukket alkohol etter at jeg har funnet ut at jeg er gravid.

Har et normalt kosthold, med både sunne ting og en del usunt ;o)

Biffen spiser jeg medium, og Cola Zero klarer jeg meg ikke uten.

Spekemat må jeg også innrømme at jeg har smakt på i alle svangerskapene.

Folsyre har jeg fått i meg, men som regel ike før jeg har visst at jeg har vært gravid, ikke spist det i forkant.

Lykke til videre. Dette går nok så greit skal du se :o)

Annonse

Gjest Mamma til 1 +spire <3

Jeg har ikke hatt sa før, har en datter på 8mnd og en liten spire i magen.

Jeg fulgte ikke boka under forrige svangerskap, spiste spekemat, drakk cola og te, riktignok ikke altfor mye av det. Men spekemat klarer jeg ikke å holde meg unna, biff og steik ble medium stekt, og det blir det fortsatt.

Jeg er i uke 6 nå, og tar alt med måte :)

Ikke stress og bekymre deg, dette går nok kjempe bra :) Lykke til videre! :)

dem som skriver inne på barn i magen det er mest dem som har prøvd å få barn i flere år og har hatt mange spontanaborter, men det er også veldig mange som ikke er inne på barn i magen som det også har gått helt godt med.

jeg var livredd for spontanabort og er det forsåvidt enda, fordi om jeg er 26 fulgåtte uker,

jeg tok multivitaminer med folsyre i, fra første dag jeg fant ut at jeg var gravid, har ikke drukket kaffe eller te siden jeg ble gravid. er veldig forsiktig med alt føler jeg. og tar det mest mulig med ro.

men så kjenner jeg dem som røyker i svangerskapet som det også går godt med, men det er selvsagt en stor risiko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...