Gjest Mentha Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 I disse forkjølelse- og hostetider tenkte jeg jeg skulle komme med en liten oppskrift. Prøvde den på junior i natt da han var slimete og tett i halsen, og snørrete og tett i nesa. Jeg fikk i han en liten slurk tre ganger i løpet av natta og plutselig så sovnet han - med smokk i munnen og pustet så lett gjennom nesa som bare det, og han har kun hostet et par ganger etterpå Veldig fornøyd! Oppskrift på hoste-te: 1 liter vann 2 toppede spiseskjeer hele fennikelfrø 1 toppet spiseskje timian (jeg hadde ikke timian, så jeg brukte kamillete) Tilberedning: Kok opp vannet og la det småkoke. Tilsett først fennikelfrøene. La disse småkoke under lokk (lokk er viktig!) i 15 minutter. Deretter trekk kjelen til side og tilsett en spiseskje timian. La dette stå og trekke i 3-5 minutter under lokk. (Kamilleteen må tilsettes mens det er ca 5 min igjen av koketiden, da den bør kokes for å få ut alle de gode stoffene) Hell gjennom sil og over på termos. Drikk 3-4 kopper gjennom dagen og natten. Viktig: Må ikke tilsettes søtsningsstoffer eller honning - drikkes som den er. Jeg hadde min te på en flaske og satte i kjøleskapet. Tar ut litt og litt og varmer til lunken. Den smaker i tillegg ganske godt, fennikelte er jo søtt og litt lakrisaktig i smaken Junior er veldig glad i det. Fennikelte er hostedempende og slimløsende Timian er hostedempende, slimløsende og har en antibakteriell effekt (Kamillete er beroligende og antibakteriell og er generelt fin å bruke ved forkjølelsessykdommer)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå