Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tuppe som er 6 mnd om noen dager.Tenker og begynne med middag snart..Hun har fått grøt fra 4 mnd.Hun har smakt på frukt mos men dette var ikke så godt.Har derfor glemt og gi det. Ser her inne at det er så mange som gir dette. Bør snuppa få dette og til hvilket måltid?

Kjenner jeg blir lettere forvirra da vi snart må begynne på middag.Må få det også inn i rutinene..Ikke bare en ting.Og helsesøster hadde ikke tid til 6 mnd kontroll før i januar.Kjenner virkelig at jeg hadde behov for den nå. Hvor mye skal hun få i begynnelsen?Kan vel ikke gi full porsjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden hun bare er 6 mnd, trenger du ikke haste frem ift å innføre flere måltider. Ta små skritt dersom hun virker skeptisk. Ammer du? Eller får hun mme? Melk er fremdeles en viktig del av kosten. Fruktmos er fint til lunsj, sammen med en flaske melk eller en ammerunde. Etterhvert erstatter du melken med feks en brødskive.

Middag er det minst viktige rent ernæringsmessig nå. Det er fint for babyen å venne seg til ulike smaker, men om hun er veldig skeptisk til middag så gjør det ingenting om du venter. Prøv deg litt frem. Min minste liker ikke middag - bortsett fra det ene glasset med poteter og broccoli fra Hipp. Han er straks 8 mnd, og det er først denne uken han har begynt å spise middag.

Når det gjelder hvor store porsjoner du skal gi, så må du nesten bare prøve deg frem. Noen barn spiser mye, andre lite. Gi så lenge barnet gaper og virker interessert (innen rimelighetens grenser naturligvis).

Skrevet

Det høres ikke ut som dere gjør noe feil, det er mange måter og gjøre det på, det finnes ingen fasit. Det viktigste er at dere tar det i deres eget tempo og du kjenner jo jenta di og vet om hun er fornøyd.

Har du fått denne brosjyren fra helsesøster, de pleier å dele den ut på helsestasjonen:

http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Der står alt du trenger å vite, så kan du lese den mens du venter på samtalen med helsesøster.

Skrevet

Takk for svar dere :)

hun får mme.Er alltid så mett etter grøt så må kan gjerne vente 4-5 timer før hun blir sulten igjen. I dag prøvde jeg og gi melk etter 3 timer.Drakk 20 ml og 3 skjeer med fruktmos. Dette var ikke godt..hehe..Vrengte hele ansiktet sitt :)

ja har fått den brosjyren.Lenge siden jeg leste den. Må vel finne den fram igjen :)

Skrevet

Når du skriver "fruktmos", mener du da ferdig i glass?

Jeg gir en og en frukt og det er kjempepopulært. Banan for eksempel er jo kjempesøtt og har en veldig fin konsistens.

Ellers er avokado et tips. De fleste små liker det og konsistensen er super. Kokt gullerot som du moser sammen med litt av kokevannet er også søtt og godt(kokevannet slik at det ikke blir så tørt). Hvis hun ikke liker potet kan du prøve søtpotet.

Mitt tips er altså å glemme alt som har med glass å gjøre, og heller prøve deg frem hjemme.

Skrevet

Jenten min er straks 8 mnd, og hun hater middag! Fruktmos elsker hun derimot, så jeg prøver å dyppe skjeen med middag i mosen. Jeg har gått over til middagsglass da hun bare spyttet ut maten jeg lagde. Jeg satser på å lage maten selv når hun begynner å akseptere konsistensen, så får jeg se om hun godtar matlagingen, hehe..

Jeg gir henne fruktmos og melk til lunsj, tenker det kan være godt med litt variasjon fra grøt og melk. Hun liker det i hvert fall veldig godt:)

Skrevet

ja er fruktmos på glass.

Moser du bare bananen mammantilguttensin? (er litt grønn når det gjelder og lage ting fra bunnen av)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...