Gå til innhold

Flere som har små babyer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi er 7,5 mnd og veier bare 7 kj. Var å tok ei kontrollveiing på henne idag. Hun ligger helt nederst på kurven og har dalt litt den siste tia. Er snart nede på den nederste streken.

Fikk beskjed om å gi henne mer mat. Men når hun ikke vil ha mer da??? Hun får grøt 2 ganger om dagen, brødskive og middag. I tillegg så ammer jeg opptil 7 ganger i døgnet. Men hun er små spist. Ville idag ikke ha en full posjon grøt til kvelds så da ga jeg henne litt brød istede og da spiste hun mer. Middagen er det så som så med....

Har tenkt å starte med å kutte ut amminga klokken 06 for å få i henne mer frokost.

Må fete henne opp... Kan jeg ha smør i grøten????

Har dere fått noen tips til å få henne opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en god olje (feks Udos choice) og tilsett en teskje i all maten hennes, både middag, grøt og brød hvis du baker selv. Hvis du gir kjøpebrød kan du evt se om hun vil ha en teskje med olje før/etter måltidet. Olje inneholder sunt fett og er bra for barna.

Skrevet

Har ei lita flis jeg også. Like gammel var 6900 på kontroll i forrige uke. Hadde da bare gått opp 100 gr på en mnd. Har hatt dårlig vektoppgang hele veien.

Vi er oppe i 4 måltider. Men det siste som vi har innført, brød, utgjør ikke så mye enda. Sliter litt med klumper, men kommer seg da stadig.

Er ikke så storspist ellers heller. Spiser 2 grøtmåltider for dag, grøt av 1 dl vann pr måltid. Middag tilsvarende 1/2 middagsglass.

Jeg har hatt lite melk selv, så har supplert med mme fra hun var 5 uker. Men har holdt litt igjen etter press fra (flere) helsesøster. Men nå har jeg fått mer "medhold", da hun trolig har innsett at jeg faktisk har for lite melk selv. Så gir nå 3-5 dl mme i 2-3 ganger i døgnet. Ammer ogå 2-3 ganger.

Jeg tilsetter nå kaldpresset rapsolje i grøten og middagen. Samt at jeg bruker litt kokosolje eller smør når jeg lager middagen.

Har gått over til å lage all middag selv for å få den mer næringstett, bla ved å tilsette mer kjøtt(ca 30-40%)) enn det er i kjøpeglassene.

Tilsetter også linfrøolje i en av grøtporsjonene, men det er mer som erstatning for tran.

Mistenker glutenallerfi, så det kan være derfor hun nå går enda mindre opp i vekt. Hun er ikke spesielt aktiv enda, så er ikke derfor hun ikke legger på seg.

Skrevet

Jenta mi er også 7,5 mnd, og vi har, som mange vet, slitt mye med å få i henne mat.

Jeg blander meierismør i middagen hennes og har det på brødskiva og. Bruker godt med pålegg. Blander også grøten i mme for å få i henne ekstra kalorier.

Er ikke så lett å si en skal gi mer mat når de ikke vil ha. Det har vi slitt mye med.

Skrevet

Har ikke mer enn ett tips da det ser ut som om hun spiser nok. Og virker hun i tillegg fornøyd så ikke stress. Men du kan ha litt ekstra smør eller olje i maten (fikk beskjed om det av helsesøster jeg). Mini her er stor nok, men min nr 2 forsvant ut av percentilskjemaet på den alderen. Hun var slank, men det var også jeg som liten så hva forventer du,sa min mor. Nr to var 6900 ved 8mnds kontroll og ca 8kg på 1års kontroll. Hun var og er frisk, men av den slanke sorten:-) Hun spiser forresten enda lite, men ofte!

Skrevet

Jenta mi veide 7,2 kg på åtte mnd kontroll. Hun er blid og fornøyd og aktiv. Fikk ingen kommentarer fra helsesøster på at hun veier for lite eller at jeg trenger å tenke på å fete henne opp. Må huske på at også den nederste streken er jo innenfor normalen. Så lenge de spiser greit og er i godt humør og aktive ville ikke jeg tenkt noe over det ihvertfall.

Skrevet

På 7 mnds kontrollen var jenten min 65cm og 7,5 kg.. Vi var også hos legen på den kontrollen, og han mente det ikke var rart siden jeg er ganske liten og slank selv. Før denne kontrollen gikk hun nesten ikke opp i vekt, så jeg innførte grøt til frokost, og hun gikk opp 600 gr på 3 uker:)) Vii var på ekstra ul hos en spesialist for å se at hun fikk i seg næring, og det gjorde hun heldigvis. Spesialisten sa at 10% kom til å være mindre enn henne, så det var ikke noe bekymring så lenge alt var normalt.

Hun har alltid lagt under gjennomsnittet, men når jeg ammet henne frem til hun var 4,5 mnd la hun godt på seg. Med engang jeg begynte med mme syns jeg det dalte veeeldig..hun spiser to porsjoner med grøt, og resten mme og litt frukt. Prøver å få i henne middag, men det er ikke enkelt gitt.. Får prøve å ta litt smør i grøten jeg også:)

Hun spiser én gang om natten, og hs sa jeg kunne kutte ut det måltidet men jeg gir henne enda, i hvert fall når hun ikke spiser så mye fast føde..

Skrevet

Takk for mange svar :)

Nei orker ikke stresse med det. Jenta er blirr veldig aktiv og kryper rundt i hele leiligheta. Sover godt er veldig fornøyd.

Er tydeligvis ikke noe stor spiser på morran, men det er ikke jeg heller. Fikk i henne en halv posjon grøt og noen brødbiter og pupp.

Får bare prøve oss litt fram. Men skal prøve å få litt mer rutiner på spisinga hennes. Idag sto vi seinere opp enn vanlig så da blir jo alt forskjøvet.

Som noen over her sa hun spiser lite, men ofte.

Skrevet

Synes IKKE du skal stresse. Hør på helsestasjonen, men få dem til å begrunne det de sier. Synes så mange helsesøstre er helt oppsatte på at alle småbarn skal være den samme størrelsen! Det som er viktigst er ikke hva de veier, men hvordan de følger sin egen kurve!

Veslejenta mi blir 9 måneder i morgen. Vi har ikke vært på kontroll på nesten en måned, og da veide hun litt over 7 kg og va 67 cm. Hun har vært liten siden hun ble født (2880), og det var en periode der HS stresset oss litt opp. Det var vel mellom 4-6 måned eller noe, da vokste hun ikke helt optimalt ifølge dem. Jeg måtte vekke henne på natta for å amme da hun var 5 måneder etter deres anbefalning, og begynte også med grøt på den tiden. Dette gjorde ikke noen forskjell, men men.

Uansett har hun faktisk vokst godt de to siste kontrollene! Over 100 gram i uka er pluss i boka vår, siden hun ikke engang vokste så mye FØR hun ble 6 måneder. Jeg har også sjekket mine egne tall fra den tiden, og på tross av at jeg var 4 kg ved fødsel var jeg bare noen hundre gram større på hver kontroll. Jeg hadde tilogmed en måned rundt 7 måned der jeg ikke gikk opp noe! Og når vi tenker oss om, er det så rart? Det er jo rundt da de små begynner å bevege seg masse!

En ting jeg iallefall ikke synes du skal gjøre er å kutte ut en amming for å få i henne mer mat. Om du ønsker å fortsette å amme skal du amme FØR måltidet med fast føde, iallefall til 10 måneder, om ikke 12. Så om amming er noe du vil fortsette med, ikke gjør det! Jeg ammer selv masse, og lille får bare 2 måltid fast føde om dagen. På tross av dette og et enorm aktivitetsnivå har hun gått godt opp i vekt etter 6 måned! Melka di er næringsrik og god, og er også det barnet ditt skal leve primært på til hun er ett år. Så igjen, om du ønsker å fortsette ammingen ikke gjør akkurat det. Jeg har ei veninne som ble rådet å amme etter måltid da gutten hennes var rundt 6-7 måneder, og da han var 8 måneder nektet han puppen plent. Det synes hun var trist, og som ei mor som ønsker å amme barnet mitt mest mulig skjønner jeg henne godt. Dessuten er dette med fast føde det første året virkelig oppskrytt.. de skal LÆRE seg å spise, de trenger ikke være på nivå med et småbarn eller en voksen. Noen barn trenger selvfølgelig mer mat, og andre blir jo ikke ammet i det hele tatt, men siden det virker som om du vil amme skal du gå etter magefølelsen din. Du kan også prøve færre mindre måltider, kanskje etter annenhver/hver amming (spørs hvor ofte du ammer på dagen selvsagt). Et annet forslag er å la mini mate seg selv en del, det var iallefall populært her, selv i den måneden da hun plutselig ikke syntes grøt var noe særlig i det hele tatt. Om du ønsker å lese mer om den metoden, søk på internett etter "Baby led weaning". Kjempespennende og veldig morro for liten og stor!

Lykke til! Som mamma til et lite barn selv forstår jeg bekymringen din. Selv var det værre da hun var yngre, siden HS stresset meg sånn, men nå har jeg lært at om hun følger utviklingen sin godt, er i bra humør og ikke detter alt for mye på disse vekstkurvene så blir det folk av henne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...