Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Fikk nettopp innkalling, og har fått time 21. januar, jippi! :-) Har hatt et lite ønske om å ha med sønnen vår, synes det hadde vært koselig :-) Han er 4 år.. Men så står det at det ikke er anbefalt å ha med barn...? Pga uro... Det står jo ikke at det er ulovlig, men får en følelse av at han da ikke er ønsket der, hvis dere skjønner... Han er kjempesnill, selvfølgelig har han sine øyeblikk, men i sånne situasjoner pleier han å være veldig rolig og "veloppdragen". Har blant annet hatt ham med på informasjonskveld på et hundekurs, da jeg ikke hadde mulighet til barnevakt, og da satt han rolig på fanget mitt i en time, og hvisket til meg hvis han ville si noe. Tror ikke han hadde forstyrret jordmor hvis vi hadde snakket med ham om det på forhånd. Ville dere tatt ham med?
magica78 Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 I innkallingen jeg fikk sto det at man ikke kunne ha med barn under skolepliktig alder, men er tydeligvis forskjell på sykehusene da:)
-spent- Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Min datter var med da hun så veldig hadde lyst :-) Det sto også i det skrivet jeg fikk at det helst ikke skulle være med barn i tilfelle noe skulle være galt. Spurte min jordmor på sykehuset før ultralyd, og hun syntes bare det var fint :-) min datter fikk sitt eget bilde av lillebror :-)
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2011 Så teit da... skjønner ikke hvorfor det skal være så strengt, det er jo like stort for de små barna å skulle bli storebrødre/storesøstre... Får negative vibber av det jeg... Tror jeg må ringe i morgen og snakke med dem...
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2011 Å, det var godt å høre :-) Håper det er like snille jordmødre på Haukeland... ringer i morgen og hører. Etter 2 år med prøving og 3 SA, vil jeg at dette skal bli en positiv opplevelse for oss alle, og da gidder jeg bare ikke å troppe opp bare for å møte en sur jordmor som skal ødelegge hele opplevelsen...
MissDawn Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Etter at MA ble oppdaget på ordinær ultralyd hos meg i fjor, kunne det aldri falt meg inn å ha med barn på den undersøkelsen igjen. Skjønner veldig godt at de advarer mot å ha med barn, jeg var paralysert etter undersøkelsen og sjokkert over dårlige nyheter når vi trodde alt var bra. Samboern måtte nesten bære meg hjemover..
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Om noe skulle vært galt, så ville jeg ikke hatt med barn på ordinær ul. Da ville jeg heller tatt en privat i etterkant, evt 3d, der barna fikk være med. Vi har allerede vært med på ul i uke 13 på sjekk, men kommer ikke til å ta med barna på den ordinære selv om de gjerne vil. De får se bilde i ettertid.
Gjøkeredet③ Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har ikke med barn på Ul, men det er fordi jeg syntes det er litt unaturlig og føler ikke barn har noe der å gjøre. Men dette er jo min personlige mening. I mitt brev står det forresten at man ikke kan ta med barn under skolepliktig alder, pga smittefare... Dette er Sørlandet sykehus..
Amia Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Jeg forstår at lysten til å vise babyen i magen til storesøsken er der, men jeg ville ikke gjort det allikevel. Ordinær ultralyd er jo først og fremst en medisinsk undersøkelse. Som regel er jo alt bra, men dersom man oppdager en MA eller andre alvorlige avvik, så er ikke det en positiv opplevelse. Hverken for foreldre eller barnet. Man har ingen garantier for at alt er bra. Jeg synes heller man da kan koste på seg en privat 3D ultralyd senere i svangerskapet som søsken kan få være med på, hvis man synes det er viktig.
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 14. desember 2011 Ok, takk for tilbakemeldinger. Jeg velger å tro at alt er bra nå, ettersom jeg har hatt 2 UL allerede, og jordmor har klar tå overtale meg til å tro at ikke noe galt kan skje når de har sett liv i uke 12 :-) Skal på noen kontroller til før det og forhåpentligvis få høre hjertelyd, så satser på at det ikke kommer noen overraskelser på ord. UL... Håper og satser på at det blir en positiv opplevelse for oss alle, må bare ringe på forhånd å forsikre meg om at jeg ikke møter en sur jordmor :-p
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 14. desember 2011 Veldig trist å lese MissDawn. Hadde du vært på kontroller og hørt hjertelyd før dette, eller vært på tidlige ultralyder og fått vite at alt var bra?
MrsMilla Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Det er ikke fordi barna ikke skal forstyrre jordmor de ikke får bli med. Det er fordi at om noe er galt så har kanskje du/dere nok med den beskjeden, og det kan bli vanskelig å være med for en liten tass da. i tillegg blir barn ofte litt skuffet fordi bildet er så lite forståelig for de. Ville ikke anbefalt dere dette, virkelig ikke, med mindre du må ha ham med grunnet ingen barnevakt.
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 14. desember 2011 Nå er jeg kommet forbi uke 12, så jeg orker rett og slett ikke bekymre meg mer nå. Vi vil gjerne ha ham med, og tror det blir en kjempekoselig opplevelse for oss alle som vi vil dele sammen som en familie. Jeg virker sikkert sta, men har kanskje formulert spm litt feil. Spørsmålet er egentlig ikke om vi skal ha ham med eller ikke, vi har allerede bestemt oss, jeg bare lurte på hva dere andre som har barn gjør, og hvordan jordmødrene reagerer på det å ha barn med ;-)
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 14. desember 2011 Beklager, ser at det er min feil, av det siste spørsmålet. Men det jeg lurer på er altså: dere som har barn, har dere tenkt å ha de med? Hvordan er jordmødrene angående det der dere skal/har vært? Her står det som sagt at det ikke er anbefalt pga uro, så ettersom snnen vår er rolig og kommer til å sitte i ro og være stille, ønsker vi veldig å ha ham med, og håper ikke jordmoren blir sur av den grunn...
Benkit Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Hei:) Hadde min datter m på ul på Kk i Bergen i dag.. Gikk helt fint.. Jeg hadde avklart det på forhånd da det står i skriver at det ikke er anbefalt. Eneste var at vi måtte være 2 voksne i tilfelle de fant avvik, da måtte hun ut. Jeg har vært på 3 ul tidligere senest i uke 15så jeg hadde ingen betenkeligheter m dette og det var kjempekoselig:))
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 14. desember 2011 Å, tusen takk, akkurat det jeg ville høre, hehe... Mannen min blir med, så da er det jo ikke noe problem :-) Ringer uansett og avklarer det jeg også :-) Så kjekt at det ble en koselig opplevelse for dere! :-) Er faktisk mulig at jeg får en til UL før det, men det er ikke så nøye for meg nå, så lenge jeg får høre hjertelyd på kontrollene :-)
SuperMoM <3 Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Jeg ringte inn og fikk beskjed om at det var greit. Jeg hadde derimot ingen som kunne passe barna,og min kjære var på obligatorisk førstehjelpskurs. Det gikk superfint. Eldste holdt med i hånda,nest eldste tegna og de 2 minste satt fint i bilstolene sine. Måtte le litt da legen tok meg i hånda,lo og sa: "Imponerende. Virkelig imponerende" Så om du vil ha ham med så kan du ringe å høre om det går greit:)
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #19 Skrevet 14. desember 2011 Wow! Ja, det må jeg si er imponerende, du har virkelig fortjent nicket ditt :-) For noen snille barn da! :-) Ja, skal ringe så fort som mulig, sånn at jeg får det ut av verden og bare kan glede meg :-)
Gjøkeredet③ Skrevet 14. desember 2011 #20 Skrevet 14. desember 2011 Man kan jo ikke gå rundt å bekymre seg 24 timer i døgnet i tilfelle, tenk om, hvis.. Men jeg opplevde nettopp at noen jeg kjenner var på ul i uke 12 og alt så strålende ut, hørte hjertelyd hos lege i uke 16 og alt det der. Men på ord. ul viste det seg at den lille hadde komplikasjoner som ikke var forenelig med liv.. Jeg mener for all del ikke å skremme, men det kan jo skje, og i så tilfelle, er det en opplevelse du vil dele med sønnen din? Håper uansett du får en fin ul, med eller uten barn.. )
Fjelljenten Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #21 Skrevet 14. desember 2011 Sånn som har forstått det, så er det for det første veldig liten mulighet for det hvis ikke man har noe arvelig i familien f.eks.Det har jeg også hørt om noen som opplevde, men de hadde som sagt risiko for det pga. arvelig sykdom i familien. Og for det andre så virker det som om de sender barnet ut først hvis det skulle skje, før de kommer med dårlige nyheter, så han skal jo uansett ikke oppleve det. Det finner vi nok en løsning på... Og takk, jeg satser på og håper at det blir kjempebra :-)
li84 Skrevet 14. desember 2011 #22 Skrevet 14. desember 2011 Hadde dattera min med på UL. Hun er 4 år. I brevet jeg fikk sto det at barn som regel har lite utbydde og kan bli skuffet, men det gikk fint å ha henne med, selv om hun ikke skjønte hva alt var som man så på skjermen...
Mamsebamsen Skrevet 15. desember 2011 #23 Skrevet 15. desember 2011 Vi tok med sønnen vår på ordinær ul i november. Da var han nesten 4,5 år. I starten måtte pappan og gutten gå utenfor i 20 sekunder mens jordmora tok en kjapp kikk med stroben for å se om det var liv og alvorlige avvik. Dersom det hadde vært noe galt, hadde pappan måttet ta ungen ut og jeg være alene under undersøkelsen, sa jordmora. De vil ikke ha barn der da, av hensyn til barnet. Det er et valg og en risiko man må ta selv. Dersom du har vært i flere ul'er allerede, bør du jo være rimelig sikker på at alt er greit. Jeg ville tatt sjansen! :-)
Gjest Lykkes vi igjen? *Gravid* Skrevet 15. desember 2011 #24 Skrevet 15. desember 2011 Vi glemte å lese infoen før UL, så vi hadde med vårt barn på UL. Uansett så hadde vi hatt han med, da det ikke er så lett å få barnevakt. Hos oss var det ikke noe problem å ha han med seg. Han sovnet under UL og var helt rolig før han sovnet. Han er 2 år.
Nesly Skrevet 15. desember 2011 #25 Skrevet 15. desember 2011 Vi hadde med sønnen vår p åultralyd, men har var bare rett over ett år da så han skjønte ikke så mye! Han var litt olstrete og urolig, så det var litt stress.. Men vi hadde ikke barnepass så måtte bare ha han med:) Det stod i vårt brev også at barn ikke var anbefalt å ha med. Spurte jordmora om dette, og hun sa denne anbefalingen var først og fremst pga dersom de skulle oppdage avvik eller ting med babyen som ikke var så kjekt å høre har mor og far ofte nok med seg selv. Men hun sa det var helt greit at han var der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå